اخبار قوه قضاییه

رئیس کل دادگستری استان اصفهان: ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری نیاز به بازبینی مجدد دارد

وکلاپرس- رئیس کل دادگستری استان اصفهان در گفت و گویی با مرکز رسانه قوه قضائیه با اشاره به روند درخواست اعاده دادرسی موضوع ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، بر اصلاح این ماده تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری استان اصفهان، با بیان اینکه درخواست اعاده دادرسی به استناد ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری یک حق و امتیاز و یک مرحله رسیدگی برای اصحاب دعوا تلقی نمی‌شود، بیان کرد: قانونگذار در ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری این اختیار را به رئیس قوه قضاییه داده که در مورد آرای قطعی که خلاف شرع بین تشخیص دهد رسیدگی مجدد را تجویز و پرونده را جهت رسیدگی به شعب خاصی از دیوان عالی کشور ارجاع کنند.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: از آنجا که در همین ماده رؤسای کل دادگستری‌های استان‌ها نیز می‌توانند نسبت به آرای قطعی حوزه قضایی خود که خلاف شرع بین تشخیص دهند اعمال ماده ۴۷۷ را به رئیس قوه قضاییه پیشنهاد کنند و معمولا رؤسای کل دادگستری درخواست مراجعین مبنی بر اعمال ماده ۴۷۷ را طبق ماده ۴ دستورالعمل اجرایی ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری مورخ ۹ آذر ۸۸ رئیس قوه قضاییه پرونده را از مراجعین پذیرفته و به کارگروهی متشکل از حداقل دو نفر از قضات مجرب و با سابقه ارجاع می‌دهند که در صورت تشخیص خلاف شرع بین بودن، رئیس دادگستری استان پرونده را جهت اعمال ماده مرقوم به معاونت قضایی قوه قضاییه ارسال می‌کند.

رئیس کل دادگستری اصفهان اضافه کرد: با بررسی پرونده در معاونت مذکور در صورت موافقت با پیشنهاد رئیس کل دادگستری استان جهت تجویز اعاده دادرسی به محضر رئیس قوه قضاییه ارسال می‌شود و در صورت موافقت و تجویز اعاده دادرسی اجرای حکم متوقف و جهت رسیدگی به شعبه دیوان عالی کشور ارسال می‌شود.

مانعی برای تقدیم درخواست اعاده دادرسی به استناد ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری وجود ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری تصریح کرد: در نتیجه با توجه به رویه عملی مانعی برای تقدیم درخواست اعاده دادرسی به استناد ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری وجود ندارد و در دادگستری مرکز استان معاونتی جهت پذیرش و بررسی درخواست اعاده دادرسی مراجعین اختصاص داده شده است.

ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری نیز نیاز به بازبینی مجدد دارد

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه هر قانونی در مرحله اجرا و گذشت زمان نقاط قوت و ضعف خود را نشان می‌دهد ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری نیز نیاز به بازبینی مجدد دارد، گفت: لازم است پرونده‌هایی که از اهمیت چندانی برخوردار نیستند و یا از طرق قانونی دیگر امکان احقاق حق افراد وجود داشته باشد، جهت جلوگیری از تراکم پرونده‌ها و تمرکز بیشتر نسبت به پرونده‌های مهم لازم است اعمال ماده مرقوم محدود شود یا در فرض که آرای محمول به نظر و استنباط قضایی قضات است از شمول ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری خارج شود.

بیشتر بخوانید:

رئیس کل دادگستری استان اصفهان تاکید کرد: به هرحال اصلاح ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری در این راستا مستلزم دقت و توجه به ظرافت‌های خاص و استفاده از تجربیات قضات مربوط به این پرونده‌ها است.

پذیرش درخواست‌ همه مراجعین برای اعمال ماده ۴۷۷ باعث کند شدن روند رسیدگی و تراکم پرونده‌ها می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفری با بیان اینکه هرچند استفاده بجا و صحیح از ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری باعث جلوگیری از تضییع حقوق بسیاری از افراد می‌شود، افزود: با این وجود پذیرش همه درخواست‌های مراجعین و ارجاع آن به کارگروه‌های قضایی جهت بررسی باعث کند شدن روند رسیدگی و تراکم پرونده‌ها و کاهش تمرکز بر روی پرونده‌های مهم می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ضمن اینکه قانونگذار این امتیاز استثنایی و طریق فوق العاده را برای رئیس قوه قضاییه قائل شده و آن هم منوط به احراز خلاف شرع بین بودن رای قطعی است و در عمل نیز بسیاری از درخواست‌ها در استان‌ها یا معاونت قضایی رئیس قوه قضاییه به لحاظ عدم احراز خلاف شرع بین بودن رد می‌شود.

منبع: میزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا