رئیس کانون وکلای گلستان : ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه خسارتبارترین مقرره پس از انقلاب و به منزله انحلال قانونی نهاد وکالت است
بر اسا ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه اختیار صدور، تمدید و ابطال پروانه وکالت از کانون وکلا گرفته و ذیل یکی از وزارتخانههای دولتی قرار میگیرد
فهرست
وکلاپرس– رئیس کانون وکلای گلستان در نامه ای به نماینده این استان در مجلس شورای اسلامی، پیامدهای سهمگین ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه و چند طرح دیگر در مجلس در رابطه با نهاد را متذکر شد.
به گزارش وکلاپرس، دکتر علی طالع زاری (رئیس کانون وکلای دادگستری گلستان) در نامهای به رمضانعلی سنگدوینی (نماینده مجلس) تصویب ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه را مساوی و همسنگ انحلال کانون های وکلای دادگستری دانست و آن را خسارت بارترین مقرره قانونی علیه کانون های وکلا پس از انقلاب اسلامی توصیف کرد.
بیشتر بخوانید:
- عضو کمیسیون تلفیق: در ماده ۴ برنامه هفتم توسعه کانونهای وکلا ملزم به اتصال به درگاه ملی مجوزها شدند
در ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه که در کمیسیون تلفیق اصلاح و تغییر یافته است، اختیار صدور، تمدید و ابطال پروانه وکالت از کانونهای وکلای دادگستری گرفته شده و به نهادی ذیل وزارت اقتصاد و در قالب درگاه ملی مجوزها سپرده شده است.
متن اصلاح شده این ماده منتشر نشده است.
این نامه در پی جلسه حضوری هم اندیشی کانون وکلای دادگستری گلستان با نماینده این استان مکتوب و برای رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان ارسال شده است.
در این نامه همچنین به نقد بند ت ماده ۱۱۳ لایحه برنامه هفتم، تحقیق و تفحص از کانونهای وکلا و مصوبه امکان استفاده شرکتهای خصوصی از فارغالتحصیلان غیر وکیل پرداخته شده است.
بیشتر بخوانید:
متن نامه به شرح زیر است:
جناب آقای مهندس سنگدوینی
- نماینده محترم مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی
- عضو محترم کمسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی
با سلام عطف به جلسه حضوری با جنابعالی و هم اندیشی در خصوص مسائل روز نهاد وکالت در مجلس شورای اسلامی به اختصار اولویتهای مورد مطالبه کانون های وکلای دادگستری از مجلس محترم شورای اسلامی جهت استحضار و پیگیری تقدیم می گردد:
(۱) برنامه هفتم توسعه (مواد ۴ و بند ت ماده ۱۱۳)
الف) ماده ۴
در این ماده اختیار صدور، تمدید و ابطال پروانه از کانونهای وکلا گرفته شده و خلاف استقلال ذاتی نهاد وکالت بوده و تصویب آن به منزله انحلال قانونی نهاد وکالت با ۷۰ سال قدمت می باشد.
این ماده در کمیسیون تلفیق تصویب شده و چنانچه کمیسیون از آن عدول ننماید به منزله انحلال نهاد وکالت خواهد بود و خسارتبارترین مقرره قانونی علیه کانون های وکلا پس از انقلاب اسلامی می باشد.
در واقع با این مصوبه نه تنها عملا کانونهای وکلا منحل می گردد، بلکه همین استقلال محدود نیز از دست خواهد رفت و وکلای دادگستری تحت نظر قوه مجریه قرار خواهند گرفت. اتفاقی که در صحنه بین الملل موجب تخدیش جایگاه قوه قضاییه و شهروندان ایران و در داخل نیز موجب تضییع حق وکلا و شهروندان خواهد بود. چگونه یک نهاد مدنی مستقل را می توان بدین شکل به مجموعه ای تحت نظر یک وزارتخانه یا شورا قرار داد؟!
صدور پروانه وکالت یا ابطال آن بر اساس مقررات دقیق قانونی صورت می گیرد و با این ماده ناقص، همه آن مقررات بلادلیل و بلا توجیه نقض میگردد. نماینده مجلس وکیل عام مردم و وکیل دادگستری، وکیل خاص مردم است. آیا می توان ابطال نمایندگی یک نماینده مجلس را به یک هیأت سپرد، آن هم بدین نحو ؟!
در سال ۱۳۳۳ که کشورهای همسایه نسبت به وکالت آشنایی نداشتند، ایران دارای کانون وکلای مستقل شد و حال این مصوبه ایران را به ۷۰ سال قبل از ۱۳۳۳ بر می گرداند که نه شایسته مردم ایران است و نه شایسته مقنن که باید حکیم باشد.
نداشتن کانون وکلای مستقل که برابر این ماده محقق خواهد شد، موجب عدم تمایل سرمایه گذاران خارجی و داخلی و فرار سرمایه ها و بی اعتباری آرای قضایی بوده و در صحنه بین المللی موجب عدم همکاری و کلای سایر کشورها در پذیرش وکالت پرونده های ایرانی در محاکم بین المللی و محاکم کشورهای دیگر و مراجع دادرسی بین المللی و خارجی خواهد شد.
زیرا در همه کشورها کانونهای وکلا از استقلال لازم برخوردارند و هنگامی که مشاهده کنند کشوری دارای کانون وکلای مستقل نمی باشد، از پذیرش پرونده های آن کشور امتناع میکنند خسارات مادی و معنوی این ماده بدین سادگی قابلیت جبران را ندارد.
ب) بند ت ماده ۱۱۳
در این بند ایجاد سامانه شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان و… پیش بینی گردیده است در ماده ۱۵۶ آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ حالیکه حسب کانون های وکلا مکلف به ایجاد سامانه سخاوت (سامانه خدمات الکترونیکی وکالت) شده اند که راه اندازی این سامانه در شورای اجرایی اتحادیه کانونهای وکلای دادگستری ایران هم تصویب شده است و در حال اجرا است و با عنایت به وجود مصوبه مذکور که توسط کانونهای وکلا و با نظارت قوه قضاییه در حال انجام است، مقرره موضوع بند (ت) ماده ۱۱۳ عبث و مخل استقلال کانونهای وکلای دادگستری است. این ماده هنوز در کمیسیون تلفیق تصویب نشده است و شایسته است نمایندگان محترم با توجه به استدلال اخیر از تصویب آن در کمیسیون اجتناب نمایند.
توضیح اینکه موارد غیر معقولی نیز در این ماده همانند نتیجه پنج شکایت علیه وکیل دادگستری پیش بینی شده است و به راحتی افراد سودجو میتوانند با ارائه پنج شکایت توسط خود یا نزدیکان شان وکیل دادگستری را با مشکل مواجه نمایند. آیا اگر علیه نماینده مجلس پنج شکایت شود، جایز است که دادستان علیه او اقدام کند؟!
(۲) تحقیق و تفحص از کانونهای وکلا
با عنایت به اینکه کانونهای و کلا دولتی نیستند و از بودجه عمومی نیز استفاده نمی نمایند تحقیق و تفحص از آنها خلاف آیین نامه داخلی مجلس و بند ۱۲ سیاستهای کلی نظام در امور قضایی است لذا با عنایت به اینکه اعضای کمیته تحقیق و تفحص نیز انتخاب گردیده اند و در جلسه اخیر هیأت عمومی اسکودا ،نیز کار گروهی از مدیران نهاد وکالت جهت رایزنی و گفتگو با اعضای کمیته مذکور تشکیل گردیده است از اعضای کمیته تحقیق و تفحص انتظار میرود که تعامل لازم را با کارگروه مذکور داشته باشند و به اصول قانون اساسی پایبند باشند.
(۳) طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار
با عنایت به اینکه طرح مذکور علی رغم تذکرات کانونهای وکلا بر خلاف مصالح عالیه ملت به تصویب رسیده و در حال اجرا میباشد و دوام اجرای آن می تواند تمامی بنیان های حقوقی کشور را ویران نماید، شایسته است حداقل نمایندگان محترم با ارائه طرحی با قید فوریت در نمره لازم جهت قبولی تجدید نظر نموده و به جای ۷۰ درصد، حداقل ۸۵ درصد نمره میانگین یک درصد برتر آزمون را مبنای قبولی قرار دهند. هم اکنون تعدادی با اخذ نمره ۴ یا ۵ یا ۶ وکیل دادگستری میشوند و قرار است از مال و جان و ناموس مردم دفاع کنند که زیبنده هیچ مردمی نمی باشد.
(۴) مصوبه امکان استفاده شرکتهای خصوصی از افراد غیر وکیل به عنوان نماینده حقوقی
این مصوبه با عنایت به هدف مجلس از ایجاد اشتغال در مصوباتی نظیر طرح تسهیل، با آنها منافات دارد و سبب تنگ تر شدن امکان مراجعه به وکلا در دعاوی خواهد بود. از دیگر سو واگذاری امور تخصصی به افراد فاقد صلاحیت سبب تضییع حقوق مردم خواهد شد و امکان نظارت بر افراد غیر وکیل هم وجود ندارد و مخل نظم عمومی خواهد شد.
توضیح اینکه:
هم اکنون دولت از نماینده حقوقی استفاده میکند. اخیراً نیز وزیر دادگستری صراحتاً اعلام داشت که دولت خسارات زیادی بخاطر استفاده از نماینده حقوقی متحمل شده و در بسیاری از پرونده هایی که دولت محکوم شده، نماینده حقوقی به خوبی دفاع نکرده است. علت آن این است که نماینده حقوقی هیچ اموزشی ندیده و در واقع با پرونده های دولتی کارآموزی می کنند.
در شرکتهای خصوصی این وضع بدتر خواهد بود زیرا هیچ نظارتی بر نماینده حقوقی وجود ندارد و شرکتهای خصوصی همانند دولت دارای واحد های رسیدگی به تخلفات اداری و … نمی باشند و اساساً هیچ نهادی برای رسیدگی به تخلفات صنفی نمایندگان حقوقی آنها وجود ندارد و قطعا ضررهای غیر قابل جبرانی به تولید و شرکت های خصوصی وارد خواهد آمد.
قبلا از پیگیری و بذل عنایت جنابعالی سپاسگزارم
دکتر علی طالع زاری
رئیس کانون وکلای دادگستری گلستان
خوب کانون های وکلا آیا چیزی برای از دست دادن دارید؟؟؟؟ دیگه اوضاع از اینی که هست بدتر خواهد شد؟؟؟؟؟ با نامه نوشتن به نماینده ها چیزی حل شده؟؟؟ این همه زمان تصویب طرح تسهیل نامه نوشتید چه اتفاقی افتاد؟؟؟ از نظر من یه تجمع داسته باشید…
شرم بر انسانهای بی عقل. واقعا بر چه اساس باید وزارت اقتصاد باید این کار رو انجام بده ؟ مگر وکالت ، تجارته ؟ مگر بقالیه ؟؟؟!!
کانون و مرکز وکلا هردو باید منحل و نظام وکالت تشکیل شود ، دقیقا مشابه نظام مهندسی ، صدور پروانه هم با حد نصاب نمرات مانند نظام مهندسی ، تا دست ویژه خواران و انحصار گرا ها از این شغل مهم قطع شود