اخبار کانون هاویژه

رئیس کانون‌وکلای دادگستری کرمان: طرح تشکیل کانون‌ وکلای اداری باعث رواج نوعی کارچاق‌کنی و دلالی در دادگستری خواهد شد

وکلاپرس- رئیس کانون‌وکلای کرمان در یک نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار در واکنش به ثبت طرح تشکیل کانون‌وکلای اداری در واپسین روزهای آغاز به کار کمیسیون حقوقی و قضایی گفت: امیدواریم مجلس‌شورای‌اسلامی زیر بار قانون تشکیل کانون‌وکلای اداری نرود.

به گزارش وکلاپرس، نشست خبری کانون وکلای دادگستری کرمان به مناسبت روز خبرنگار روز سه شنبه مورخ ۲۳ مرداد ماه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

دکتر حجت قهرمانی فر ریاست کانون وکلای دادگستری استان کرمان؛ در نشست خبری امروز ۲۳ مرداد ماه، پس از عرض خیر مقدم و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای عرصه رسانه، به رسالت مهم حرفه خبرنگاری در حوزه‌های اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و روشن کردن زوایای پنهان امور سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه اشاره داشته و بیان داشت برای تقدیر از حرفه ای که زبان گویای مردم جامعه و نماینده افکار جامعه است و با نفوذترین اهرم در جهت آگاهی‌سازی است، نه تنها یک روز بلکه باید ایام سال را در نظر گرفت.

وی صیانت از حقوق عامه را یکی از وجوه اشتراک و مرکز ثقل حرفه وکالت و خبرنگاری دانسته و بیان داشت: علی رغم وجود مکانیزم های متفاوت این دو حرفه جهت رسیدن به این هدف، بایستی بتوانند بدون واهمه ترس و وابستگی به کار خود بپردازند که در حوزه وکالت این امر با لایحه قانونی استقلال کانون‌های وکلا در سال ۱۳۳۳ که مبتنی بر خرد جمعی و بنای عقلانی به تصویب رسید تضمین می شود و در غیر این صورت وکیل دادگستری کارمند دولت خوانده شده و نمی‌تواند به درستی نقش خود را ایفا کند.

نشست خبری با اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان
نشست خبری با اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری استان کرمان

طرح تشکیل کانون‌ وکلای اداری باعث رواج نوعی کارچاق‌کنی و دلالی در دادگستری خواهد شد

رئیس کانون در ادامه بیان داشت: متاسفانه در مجلس یازدهم انبوهی از مقررات ضد وکالتی به تصویب رسید که در نوع خود بی‌سابقه بوده است و حداقل در ۱۱ موضع نهاد کانون وکلا و متصدی دفاع از حقوق مردم با چالش مواجه شده است، که مهمترین آن قانون صدور برخی مجوزهای کسب و کار است که با تعریف یک نصاب شناور برای جذب وکیل، نهاد وکالت را با مشکلات متعددی مواجه ساخته است؛ علی رغم امید به عملکرد بهتر و متفاوت مجلس دوازدهم در این گفتمان، دو روز قبل یکی از نمایندگان مجلس طرح تشکیل کانون‌های اداری را ارائه داد که امری عجیب در سابقه قانونگذاری نهاد وکالت است و باعث رواج نوعی “کارچاق‌کنی و دلالی در دادگستری” خواهد شد؛ امیدواریم مجلس شورای اسلامی به فجایعی که علیه نهاد متولی حق دفاع مردم رخ داده است ورود کند و اصلاح این قوانین را وجهه همت خود قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

قهرمانی فر گفت؛ کانون وکلای دادگستری استان کرمان با ظرفیت حدود ۲۰۰۰ نفر وکیل و کارآموز در استان با ظرفیت بالا به انجام وظایف قانونی خود می‌پردازد، این کانون با ۱۷ کمیسیون و ۲ اداره (نظارت و بازرسی (۳۶ نفر عضو) و  معاضدت (۲۱ نفر عضو)) بر اساس رسالتی که دارد خدمات گسترده‌ای را در سراسر استان انجام می‌دهد؛ همچنین اداره معاضدت با سازمان‌های مختلفی از جمله بهزیستی، کمیته امداد، دفتر نمایندگان مجلس و … در زمینه حمایت از افراد بی‌بضاعت همکاری می‌کند.

اعلام آمادگی کانون وکلای کرمان در زمینه آموزش حقوق رسانه

وی در انتهای سخن خود بیان داشت: حقوق رسانه شاخه‌ای از علم حقوق است که به نوعی مراحل تکامل خود را طی می‌کند؛ کانون وکلای دادگستری کرمان با متخصصین خود آمادگی خود را جهت تعامل با خبرنگاران در زمینه آموزش حقوق رسانه که از اهمیت بالایی برخوردار است اعلام میدارد.

رسانه ملی به دلیل دولتی بودن، در اختیار حاکمیت است و کمتر به مشکلات وکلای دادگستری توجه می کند

دکتر عارفی نایب رئیس کانون وکلای دادگستری استان کرمان؛ پس از عرض خیر مقدم و تبریک روز و هفته خبرنگار بیان داشت: آنچه که از رسانه‌ها توقع می‌رود در دو بخش خلاصه می‌شود: ۱.رسانه ملی؛ که به دلیل دولتی بودن، در اختیار حاکمیت است و کمتر به مشکلات وکلای دادگستری توجه می کند و ۲. خبرگزاری‌ها و نشریات که توقع متفاوتی از آنهاست؛ توقعی به جا برای آگاه سازی مردم جامعه.

عارفی بیان داشت: دودی که برای سوختن چشم وکلا ساخته شده است، در چشم خبرنگاران و سایر مردم نیز خواهد رفت؛ زمانی که خبرنگار، نویسنده، صاحب امتیاز و یا مدیر مسئولی به دلیل انتشار یک جمله یا کلمه مورد اتهام قرار می‌گیرد، نیاز به وکیل احساس می‌شود؛ آنجاست که وکیل مستقل می تواند دفاع قانونی نماید و تاکنون نیز کانون های وکلای دادگستری بدون هیچ چشم داشتی از این افراد دفاع کرده اند.

وی ادامه داد: از شما خبرنگاران انتظار می‌رود برای دفاع از جامعه و خود، اتفاقاتی که در مجلس یازدهم ایجاد شده است و ظاهراً همچنان ادامه دارد را به اطلاع مردم برسانید و جامعه را آگاه سازید؛ خبرنگاران گوش و زبان جامعه هستند و در صورت عملکرد درست آنها هیچ شخص و یا حتی حاکمیت نمی‌تواند حقوق جامعه را تضییع نماید‌؛ توقع است شما نه تنها برای نهاد وکالت بلکه در اجرای وظیفه ذاتی خود و بیداری جامعه تلاش کنید و انشاالله خدا نیز جبران می‌کند؛ اگر هر شخصی برای خوشدلی دیگران رفتار کند و از کنار اتفاقات مهم جامعه بگذرد، در نهایت جامعه به پیشرفت نخواهد رسید.

در ادامه این نشست نیز افراد حاضر در جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداخته و در انتها؛ دکتر قهرمانی فر با اهدای لوح و هدایایی از خبرنگاران حاضر تقدیر بعمل آورد.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا