اخبار

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه: چنانچه قانون تسهیل به نحو شایسته اجرا گردد مزایایی را دربرخواهد داشت

وکلاپرس- رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه در گفت و گویی با هفته نامه حامی عدالت با تشریح جزئیاتی از آزمون این نهاد در سال ۱۴۰۳ گفت: چنانچه قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار علیرغم انتقاداتی که به آن وارد است به نحو  شایسته اجرا گردد مزایایی را دربرخواهد داشت.

به گزارش وکلاپرس، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با اشاره به تکلیف قانونی در برگزاری آزمونهای جذب کارآموز وکالت و کارشناسان رسمی مطابق قانون تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار گفت: با تصویب قانون تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار و تکلیفی که در برگزاری آزمونهای جذب و کارآموز وکالت و کارشناسان رسمی بر عهده مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گذاشته شد. مدیران مرکز با تمام توان و ظرفیتها در پی اجرای صحیح و بدون حاشیه این قانون برآمدند.

وی افزود: در سال گذشته دو آزمون جذب کارآموز وکالت با شرکت بالغ بر ۲۱۸ هزار داوطلب با همکاری سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار گردید. اعتقاد داریم چنانچه قانون تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار به درستی اجرا گردد دارای مزایایی است و چنانچه در اجرا از مسیر خود خارج شود آسیبهای فراوانی را در پی خواهد داشت.

منابع آزمون به خواست داوطلبان مورد ارزیابی، بازبینی و آسیب شناسی قرار گرفت

دکتر حسن عبدلیان پور گفت: بعد از برگزاری آزمون جذب کارآموز وکالت در سال گذشته بنا به خواست داوطلبان که به انحاء مختلف پیامهایشان به مرکز واصل شده بود جهت بهره مندی بهتر از توان علمی و تسهیل بهتر برای شرکت کنندگان در آزمون، منابع و سوالات در نشستهای تخصصی مورد ارزیابی، بازبینی و آسیب شناسی قرار گرفت  تا نتایج آن عملا جهت اجرای آزمونهای بعدی در اختیار سازمان سنجش و آموزش کشور که برگزارکننده آزمونها مطابق تکلیف قانونی میباشد، قرار گیرد.

وی در خصوص نشستهای علمی و تخصصی به منظور ارزیابی و آسیبشناسی منابع و سوالات آزمون جذب کارآموز وکالت گفت: در یک بازه زمانی سه ماهه کمیتههای تخصصی در رشته های مختلف منابع آزمونی از جمله حقوق مدنی، آئین های دادرسی کیفری و مدنی، حقوق تجارت، قانون اساسی، حقوق ثبت، حقوق جزای عمومی و اختصاصی و متون فقه با حضور اساتید مجرب علم حقوق، قضات باتجربه قوه قضائیه، وکلای برجسته و باسابقه از دو نهاد متولی امر وکالت تشکیل گردید تا همزمان با شروع فرآیند برگزاری آزمون جذب کارآموز وکالت از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور بتوانیم نتایج و دستاورد کمیته ها را نیز اعلام نماییم تا فرصت مطالعه برای داوطلبان در یک فضای دارای آرامش و بدون استرس وجود داشته باشد.

دکتر حسن عبدلیان پور همچنین در خصوص مالک بازبینی و ارزیابی منابع و سوالات آزمونی گفت: ملاک اصلی در بازبینیها قانون است. آسیب شناسی، ارزیابی و همچنین بازبینی منابع براساس آئین نامه اجرائی ماده ۱۸۷ قانون برنامه توسعه، سیاستهای بالادستی و سیاستهای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده  قوه قضائیه بوده است که براساس خواسته داوطلبان صورت گرفت. چون اعتقاد داریم داوطلبان جوان آینده این کشور را میسازند و حافظ حقوق جامعه خواهند بود و مرکز وکلا با وجود وکلا شکل میگیرد.

چنانچه قانون تسهیل به نحو  شایسته اجرا گردد مزایایی را دربرخواهد داشت

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: بازبینی در منابع آزمونها پس از شناسائی آسیبها در کمیته های تخصصی صورت گرفته است و دستاورد آن به نحوی است که هر داوطلب در سطح کارشناسی حقوق بتواند نتیجه مطلوب را پس از تلاش و مطالعه به دست آورد. معتقد هستیم چنانچه قانون تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار علیرغم انتقاداتی که به آن وارد است به نحو  شایسته اجرا گردد مزایایی را دربرخواهد داشت چون همه ما مکلف به اجرای قانون به نحو صحیح آن هستیم و همچنین موظف هستم قانونگذار را در تصویب قوانین حوزه وکالت یاری دهیم که در این خصوص نمایندگان مرکز در مجلس شورای اسلامی فعال هستند.

وی گفت: براساس قانون تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب و کار داوطلبانی که بتوانند ۷۰ درصد از میانگین نمره ده درصد اول شرکت کنندگان هر آزمون را به دست آورند جزو پذیرفته شدگان و قبولی های آن آزمون خواهند بود. از این رو در این بازنگری قرار است سطح علمی پذیرفته شدگان در حد یک دانش آموخته علم حقوق در مقطع کارشناسی که قرار است دوره کارآموزی را شروع نماید مورد سنجش قرار گیرد و با این هدف که قرار است پذیرفته شدگان در آینده از حقوق ملت و مردم دفاع نمایند تغییرات به نحوی بوده است که بیشتر کاربردی باشد. از این رو سوالات آزمون آینده از نص قوانین و هم مسئله محور با استانداردهای مدنظر خواهد بود و قرار نیست داوطلبان درگیر سوالات آزمونی همانند تست هوش و پیچیده شوند.

هر چهار سال یکبار منابع آزمون تغییر خواهد کرد

وی گفت: تغییرات حاصل شده نتیجه ۴۰ جلسه نخبگان علم حقوق در مدت ۳ ماه بدست آمده است و مصوب شده است هر چهار سال یکبار منابع آزمون به فراخور و تغییرات به وجود آمده در قوانین و شیوه نامه ها بازنگری شود و تغییرات فعلی مادام العمر نخواهد بود و تغییرات به نحوی صورت گرفته است که هر دانش آموخته علم حقوق در سطح کارشناسی تلاش نمایند نتیجه مطلوب خودش را به دست خواهد آورد. همچنین سعی میشود از تمامی منابع اعلام شده سوال استاندارد طرح گردد و اینطور نخواهد بود منبعی اعلام و سوال نداشته باشیم و فراوانی سوالات به نحو عادلانه خواهد بود و کسانی نتیجه خواهند گرفت که کلیه منابع را به درستی مطالعه کرده باشند.

وجود آراء وحدت رویه و آیین نامه های اجرایی بصورت کلی به عنوان منابع آزمون موجب سردرگمی داوطلبان شده بود

دکتر حسن عبدلیانپور گفت: از جمله انتقاداتی که در اعلام منابع آزمون های گذشته وجود داشت و موجب سردرگمی داوطلبان میگردید وجود آراء وحدت رویه و آیین نامه های اجرایی بصورت کلی به عنوان منابع آزمون وکالت بود در تغییرات صورت گرفته و اعلام شده به سازمان سنجش و آموزش کشور بطور دقیق مشخص شده است آراء وحدت رویه و آئین نامه های اجرائی و کدام مواد آزمون به عنوان منبع لحاظ شده و احتمال سوال وجود دارد و از کلی گویی پرهیز شده تا از اتلاف وقت داوطلب در مطالعه موارد غیر ضروری و غیر کاربردی جلوگیری شود. این روش کمک میکند تا سطح علمی داوطلبان بالاتر از گذشته باشد و هدف این است که داوطلب در شروع دوره کارآموزی از سطح علمی در حد دوره کارشناسی حقوق قرار داشته باشد و اداره آموزش و پژوهش، معاونت وکلا، کمیسیونهای کارآموزی مرکز در تهران و سایر استانها در طول ۱۸ ماهه دوره کارآموزی آموزشهای کاربردی بیشتری را به کارآموزان خواهند داد تا پس از پایان دوره کارآموزی وکیلی که در شأن جامعه باشد تحویل اجتماع دهیم و این وظیفه در چند سال گذشته به درستی انجام شده است و نتایج آزمونهای اختبار این حقیقت را اثبات مینماید.

 هدف اصلی مرکز وکلا تربیت وکیل در تراز انقلاب اسلامی و با سطح علمی بالاست

وی گفت: هدف اصلی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه تربیت وکیل و کارشناس رسمی و مشاور خانواده در تراز انقلاب اسلامی است که بتواند با سطح علمی بالای خود با حفظ اصول و ارزشها از جامعه و اهداف انقلاب اسلامی دفاع نماید هدف از برگزاری آزمونهای جذب کارآموز وکالت سنجش سطح علمی داوطلبان است و در پایان دوره کارآموزی با برگزاری آزمون اختبار بصورت کتبی و شفاهی یک بار دیگر سطح علمی آنان مورد سنجش و ارزیابی قرار میگیرد و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده از هرگونه انتقاد و پیشنهادی که بتواند به دفاع از جامعه و ارزشهای والای انقلاب اسلامی کمک نمایند استقبال خواهد کرد و اعضای مرکز پیشگامان دفاع از حقوق عامه در جامعه خواهند بود.

دکتر حسن عبدلیان پور در پایان گفت: از تمامی نخبگان علم حقوق از جمله قضات شریف قوه قضائیه در محاکم دادگستری، دادسرا، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری و … اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاهها، وکلای باتجربه و حقوقدانان برجسته که بصورت گمنام در این مدت ۳ ماهه با تشکیل جلسات هماندیشی جهت رسیدن به دستاوردی که منجر به تغییرات در منابع آزمونها گردید مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه را یاری نموده اند تشکر و قدردانی مینمایم.

منبع: هفته نامه حامی عدالت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا