اخبار

رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات: نیمی از پرونده های دادگاه انتظامی قضات مربوط به تخلفات وکلا و قضات بوده است

وکلاپرس- رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات در تشریح اقدامات این نهاد در خصوص نظارت بر وکلا و بیشترین تخلفات صورت گرفته توسط وکلا و قضات توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش وکلاپرس، حجت‌الاسلام والمسلمین نبی‌اله داودی مازندرانی رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات در گفت و گویی با میزان به تشریح اقدامات دادگاه عالی انتظامی قضات در سال ۱۴۰۲ پرداخت.

نظارت دادگاه عالی انتظامی قضات بر عملکرد وکلا

وی در خصوص نظارت دادگاه عالی انتظامی قضات بر عملکرد وکلا گفت: یکی از وظایف دادگاه عالی انتظامی نظارت بر عملکرد وکلا و هیئت مدیره کانون کارشناسان رسمی قوه قضاییه است. چنانچه وکیلی در رابطه با درخواست پروانه وکالت مشکلی داشته باشد، کانون وکلا در این رابطه تصمیماتی را اتخاذ می‌کند و می‌تواند تصمیم به رد یا قبول درخواست فرد داشته باشد، اما این تصمیم، در دادگاه انتظامی قضات قابل اعتراض است. گاهی نیز رای علیه وکیل صادر می‌شود که در صورت اعتراض، این رای در دادگاه عالی انتظامی قضات بررسی می‌شود. در انتخابات هیئت مدیره کانون وکلا نیز درباره سلامت کاندیدا‌ها و صلاحیت آنان از سوی دادگاه انتظامی قضات اظهار نظر می‌شود.

نیمی از پرونده های دادگاه انتظامی قضات مربوط به تخلفات وکلا و قضات بوده است

داودی مازندرانی در خصوص تعداد  پرونده های رسیدگی شده در این نهاد در سال ۱۴۰۲ گفت:  سال گذشته حدود ۱۰ هزار پرونده در دادگاه عالی انتظامی قضات رسیدگی شد که نیمی از آن مرتبط با بررسی پایه‌های قضایی (ترفیعات قضات) بود و مابقی پرونده ها، مربوط به تخلفات وکلا و قضات بوده و بخشی از این پرونده‌ها نیز مربوط به کارشناسان رسمی قوه قضاییه بود.

بیشتر بخوانید:

بیشترین تخلفات قضات و وکلا

حجت‌الاسلام والمسلمین داودی مازندرانی در خصوص تخلفات صورت گرفته از سوی وکلا و قضات توضیح داد: گاهی تخلفات قضات  به دلیل عدم رعایت آیین‌های دادرسی مدنی و کیفری است که بخش عمده‌ای از این اتفاق به کثرت کار قضات برمی‌گردد. در حال حاضر پرونده‌ها و ارجاعات به دستگاه قضایی حجم بالایی دارد و در مقابل، تعداد قضات ما کم است و به همین خاطر به دلیل عدم توجه و دقت در رعایت آیین دادرسی، ممکن است قضات سهوا تخلفاتی مرتکب شوند. علاوه بر عدم رعایت آیین دادرسی کیفری و حقوقی، بعضاً عدم رعایت شئونات قضایی یکی دیگر از موارد تخلف قضات است. اگر قاضی به وظیفه خود عمل نکند و یا باعث پایمال شدن حق کسی شود با آن برخورد می‌کنیم.

وی افزود: اما واقعیت این است که تخلفات قضات نسبت به عملکرد آن‌ها بسیار اندک است. وکلا نیز در مواردی خلاف شأن عمل می‌کنند و شأن وکیل را حفظ نمی‌کنند. بخشی از پرونده‌ها علیه وکلا نیز به دلیل عدم شرکت آن‌ها در جلسات دادگاه است. برخی از شکایات از وکلا نیز به موضوع درخواست مطالبه حق الوکاله بیش از تعرفه قانونی در پرونده‌های مختلف برمی‌گردد. عمده شکایات علیه وکلا از سوی موکلین آن‌ها صورت گرفته است.

منبع: مرکز رسانه قوه قضائیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا