اخبار قوه قضاییهویژه

تشکیل دادگاه‌های صلح در سراسر کشور تا آذرماه

وکلاپرس- رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از تشکیل دادگاه‌های صلح در سراسر کشور تا آذر ماه خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از خبرگزاری میزان، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در همایش منطقه‌ای غرب کشور با محوریت نحوه اجرای قانون جدید شورا‌های حل اختلاف با اشاره به راه‌اندازی دادگاه صلح گفت: بر اساس قانون شورای حل اختلاف تا پایان سال آذرماه باید در سراسر کشور دادگاه‌های صلح برقرار شود.

همایش منطقه‌ای غرب کشور با محوریت نحوه اجرای قانون جدید شورا‌های حل اختلاف و ایجاد دادگاه‌های صلح با حضور رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، روسای کل دادگستری استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و همدان به میزبانی دادگستری استان کردستان در سالن اجتماعات اداره کل دادگستری استان برگزار شد.

در این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه ضمن تسلیت ایام رحلت امام خمین ی (ره) و قیام خونین ۱۵ خرداد، اظهار داشت: در سال جاری شورا‌های حل اختلاف در کشور به صورت کارآمد در مسیر صلح و سازش فعال می‌شوند.

دعاوی در صلاحیت دادگاه صلح، ترکیبی از دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده است

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه تصریح کرد: دعاوی در صلاحیت دادگاه صلح، ترکیبی از دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده است و فلسفه وجودی دادگاه صلح، ایجاد و ترویج صلح و سازش در میان مردم است و شورا‌های حل اختلاف در کنار این دادگاه می‌توانند از اطاله دادرسی جلوگیری کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی افزود: تعامل بالای دادگاه صلح و شورا‌های حل اختلاف و استفاده مطلوب از ظرفیت شورای حل اختلاف، سبب می‌شود تا آمار صلح و سازش در پرونده‌های قضایی به نحو محسوسی ارتقا یابد.

بیشتر بخوانید:

ممکن است تا ۶۰ درصد پرونده‌ها به شعب دادگاه صلح ارجاع شوند

وی تاکید کرد: ممکن است تا ۶۰ درصد پرونده‌های دادگستری که قابلیت صلح و سازش دارند به شعب دادگاه صلح ارجاع شوند و بر اساس قانون لزوما باید تا آذرماه سال جاری دادگاه‌های صلح در سراسر کشور تشکیل شوند.

فعلا حدود ۴۰ درصد محاکم بدوی استان کردستان به دادگاه صلح اختصاص می یابد

در این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان اظهار داشت: پیرو تصویب قانون جدید شورا‌های حل اختلاف در قوه قضاییه، جلسات متعددی در خصوص اجرای این قانون در قالب شورای معاونین دادگستری استان و کارگروه‌های ذیل آن برگزار شده است.

رئیس کل دادگستری استان کردستان تصریح کرد: صلاحیت دادگاه‌های صلح در استان احصا شده و آمار مربوط به آن در بازه زمانی یکساله استخراج شده و دادگستری استان آمادگی اجرای این قانون را پس از ابلاغ آیین‌نامه‌های مربوطه تا مردادماه سال جاری خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی افزود: در اجرای این قانون در دادگستری کردستان مقرر شده با توجه به کمبود نیروی قضایی و اداری و همچنین کمبود فضای فیزیکی، فعلا حدود ۴۰ درصد محاکم بدوی استان به دادگاه صلح اختصاص یابد و لذا در جهت اجرای کامل قانون و ایجاد یک فرآیند دادرسی با لحاظ دو اصل دقت و سرعت، نیاز به جذب حداقل ۱۵ قاضی جدید داریم.

بیشتر بخوانید:

وی تاکید کرد: به روسای حوزه‌های قضایی و رئیس محاکم مرکز استان ابلاغ شده تا از ارجاع پرونده‌ها به شعباتی که مقرر است به دادگاه صلح تبدیل شوند بر اساس صلاحیت این دادگاه باشد تا پس از شروع اجرای قانون موجبات اختلاف در صلاحیت، رفت و آمد پرونده‌ها و اطاله دادرسی فراهم نشود.

شایان ذکر است که در ادامه این جلسه، مواد این قانون مورد بحث و بررسی حاضرین قرار گرفت و قسمتی از ابهامات آن برطرف شد.

در این همایش همچنین روسای کل دادگستری استان‌های همدان، لرستان، کرمانشاه و ایلام به بیان نقطه نظرات خود در خصوص نحوه اجرای قانون جدید شورا‌های حل اختلاف و تشکیل دادگاه صلح پرداختند.

منبع: مرکز رسانه قوه قضاییه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا