اخبار اسکوداویژه

با اکثریت آراء هیئت عمومی، برگزاری انتخابات هیئت رئیسه اسکودا از دستور کار جلسه خارج شد

وکلاپرس- برگزاری انتخابات هیئت رئیسه یازدهمین دوره اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، با اکثریت آراء هیئت عمومی، از دستور کار جلسه این نهاد خارج شد.

به گزارش وکلاپرس، با رای اکثریت اعضای هیئت عمومی اسکودا، برگزاری انتخابات هیات رئیسه که به عنوان یکی از دستورات پنجاه و یکمین نشست هیات عمومی این نهاد تعیین شده بود، از دستور کار جلسه خارج شد.

در حالی که اعضای هیئت مدیره کانون های وکلای سراسر کشور به منظور برگزاری پنجاه و یکمین همایش اسکودا و تعیین هیات رئیسه جدید این نهاد، در شهر کیش گرد هم آمده بودند، دستور غافلگیر کننده دادگاه عالی انتظامی قضات مبنی بر منع شرکت برخی نامزدهای انتخاب هیئت رئیسه اسکودا، این همایش را با چالش هایی مواجه کرد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس رایی که امروز (۲۴ آبان) صبح منتشر شد، بنا بر مکاتبه دادستان کل کشور با رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات و پیرو نامه رئیس حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، شعبه یک این دادگاه با صدور یک دادنامه با حضور برخی از نامزدها در انتخابات اسکودا مخالفت کرده است.

بر اساس دادنامه شعبه یک دادگاه عالی انتظامی قضات، حضور جلیل مالکی، سید مهدی حجتی، عبدالله سمامی و سوده حامد توسلی در میان نامزدهای انتخابات غیر قانونی دانسته شده است.

مجمع عمومی با خروج برگزاری انتخابات از دستور کار این نشست موافقت کرد

در حالی که  دادنامه دادگاه عالی انتظامی قضات مبنی بر منع شرکت برخی نامزدهای انتخاب هیئت رئیسه اسکودا بحث های مختلفی را بر انگیخته بود، نهایتا مدیران نهاد وکالت در نوبت عصر این همایش در خصوص برگزاری و یا عدم برگزاری این انتخابات، تصمیم گیری کرده و با اکثریت آراء هیئت عمومی، برگزاری انتخابات هیئت رئیسه از دستور کار جلسه خارج شد.

دکتر جعفر کوشا رئیس فعلی اسکودا در آغاز نشست بعد از ظهر مجمع عمومی، با توجه به ایجاد وضعیت خاص پیش بینی نشده پیشنهاد خروج برگزاری انتخابات هیئت رئیسه اسکودا از دستور کار نشست مجمع عمومی اسکودا را مطرح کرد که با پیشنهاد وی و همچنین حمایت برخی از نامزدهای باقیمانده در انتخابات، مجمع عمومی با خروج برگزاری انتخابات از دستور کار این نشست موافقت کرد.

بیشتر بخوانید:

در ادامه پیشنهاد کتر کوشا موافقان و مخالفان این پیشنهاد به بیان دیدگاه های خود پرداختند و در نهایت طی رای گیری انجام شده، اکثریت اعضای مجمع عمومی، پیشنهاد خروج انتخابات از دستور کار و موکول شدن آن به موقع دیگری که شورای اجرایی تعیین خواهد کرد را تصویب کردند.

یک دیدگاه

  1. به نظرم زمان انحلال اتحادیه اسکودا فرا رسیده.
    این اتحادیه موضوعیت خودش رو از دست داده.
    گذشته از اینکه عملکردش در ارتباط با نهادهای حکومتی موجب دشمن تراشی برای نهاد وکالت بوده،
    تصمیمات و اقداماتش در حوزه صنفی هم از ضمانت اجرای کافی در میان کانونها برخوردار نیست.
    ضمن اینکه هدف اصلیش هم که افزایی و ایجاد وحدت رویه در کانونهای سراسر کشاور بوده تقریبا دست نیافتنی شده.
    کانونها در طول دوران حیات اسکودا به تدریج از وحدت رویه به تشتت رویه رسیدند. و هر کدوم ساز خودشون رو میزنند که با ساز اسکودا گهگاه تومنی هفت صنار توفیر داره.
    همین الان در مورد برخی از تصمیمات مثل ایین نامه و نحوه اجرای اون این تفاوت رو به خوبی میبینم که
    گاهی هم این تفاوت مبدل به تعارضات تعمدی میشه.
    بنابراین اسکودا بی خاصیت شده و اگه تا امروز فقط هزینه مالی روی دست کانونها و وکلا قرار می داد بسیار محتمله که از امروز به بعد هزینه های معنوی هم برای کانونها ایجاد کنه.
    بنده همین پریروز (یعنی دو روز قبل از برگزاری رسمی همایش) در مگامال کیش حضرات ارکان اسکودا و نمایندگان کانونها و کاندیداهای معزز رو دیدم که خیلی اتوکشیده و مرتب و منظم مشغول پاساژنوردی بودند .از این طبقه به اون طبقه از این بوتیک به اون بوتیک مشغول خرید سوغاتی های گرانقیمت بودند که البته مبارکشون باشه.
    پیش خودم گفتم برفرض که این سوغاتی های گرانقیمت از بوتیکهای مگامال از جیب مبارک خود مدعوین خریداری بشه که یحتمل چنین است چون بحمدالله والمنه قشر وکیل دستش به دهانش می رسه ولی ایا ضرورت داشت که این مدعوین محترم از دو سه روز پیش از مراسم در جزیره کیش حضور پیدا کنند و در هتل های گرانقیمت مستقر بشن؟ ولی وقتی خبر اسپانسرگیری برای برگزاری همایش پرزرق و برق رو شنیدم و این خبر رو کنار حضور زود هنگام مدعوین و پاساژگردی ها و دیگر تفریحات سالم اونها قرار می دم نسبت به ایجاد هزینه های معنوی احتمالی برای کانونها و نهاد وکالت دچار بیم و حراس میشم.
    خلاصه اینکه در حال حاضر نفع نهاد وکالت در حذف اسکوداست.
    به نظرم
    اگر کانونها هم به دنبال استقلال واقعی هستند باید از این اتحادیه خارج بشن.
    تجربه هم ثابت کرده نهادهایی مثل کانونها که مبتنی بر دموکراسی و ارا مستقیم انتخاب کنندگان ساختار اجرایی و مدیریتی شون شکل می گیرند هرچقدر کوچکتر باشند و دامنه عملشون محدودتر باشه بهتر می تونند اختیارات قانونی شون رو اعمال کنند و منشا اثر باشند.
    بنابراین اگر کانونها هم از خیر اتحادیه بازی بگذرند و داعیه فراستانی بودن و حائز آثار ملی بودن از طریق اسکودا نداشته باشند، خیلی بهتر می تونند با نهادهای دیگر مرتبط با امر وکالت (علی الخصوص نهادهای دولتی) در حوزه استان تعامل توام با حفظ استقلال داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا