دفاع پژمانفر از مصوبه استفاده شرکت خصوصی از نماینده حقوقی: نماینده حقوقی برای حفظ جایگاهش در شرکت، کمتر از وکیل تلاش نخواهد کرد +‌ فیلم

وکلاپرس- حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه شب گذشته صف اول مورخ ۲۷ شهریور به دفاع از طرح استفاده از نماینده حقوقی برای شرکت های خصوصی در مراجع قضایی پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز ۱۶ مرداد ماه سال جاری با پیشنهاد نصرالله پژمانفر برای تصویب مقرره‌ای موافقت کردند که به موجب آن، همه اشخاص حقوقی خصوصی از قبیل موسسات، شرکت ها، بنگاه ها می توانند برای طرح هرگونه دعوا یا دفاع یا تعقیب دعاوی، از کارکنان خود که دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته حقوق و ۲ سال سابقه کار قضایی باشند، به عنوان نماینده حقوقی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

این پیشنهاد در زمان بررسی طرحی با نام «طرح تأمین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایات از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» مطرح شد.

نصرالله پژمانفر شب گذشته با حضور در برنامه صف اول که از شبکه خبر پخش شد، دلایلی چون کاهش هزینه ها و همچنین تعهد و وفاداری نماینده حقوقی به شرکت را در دفاع از این مصوبه عنوان کرد.

آیا شرکت های خصوصی پرونده های مهمشان را به افراد ناتوان خواهند داد؟

پژمانفر در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره احتمال ورود افراد بی سواد به محاکم و تضییع حقوق شرکت ها در نتیجه تصویب این طرح گفت: ببینید من یک مسئله‌ای را عرض کنم، واقعاً آیا تصور می‌شود یک شرکتی بیاید برای حل مسائل خودش یک آدمی که ناتوان است و یک آدمی که سواد به قول این بزرگواران ندارد و اطلاعاتی ندارد و آگاهی ندارد بفرستد آنجا حقوقش تضییع شود؟ واقعاً قابل تصور است؟

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: من اگر یک بخش خصوصی هستم الان یک فردی را دارم در مجموعه خودمان که این فرد به عنوان نماینده حقوقی من است اگر ببینم این پرونده یک پرونده مهمی است که این کارشناس من توانایی ندارد، عقل سلیم می‌گوید که من از این استفاده نکنم، بروم یک آدم کارشناس حقوقی وکیل بگیرم این کار انجام می‌شود، اما آیا همه پرونده‌ها این گونه است؟

نماینده حقوقی هزینه کمتری وارد می کند و به مجموعه متعهد است

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مدعی شد: وقتی به یک وکیل مراجعه می‌کنم، وکیل یک پرونده‌ای برایش پیش می‌آید و بر اساس تعرفه‌هایی که گذاشتند و توافقی که ایجاد می‌شود یک هزینه‌ای را بگیرد، اما این هزینه اگر یک کارمندی در مجموعه باشد کاملاً در فرایند مسائل مراقبت می‌کند اولا: این کارمندی که در آنجا هست هزینه‌های کمتری به سازمان وارد می‌کند و ثانیاً آن کسی که کارمند آن مجموعه است و به عنوان کارشناس آن مجموعه است تعهدات بسیار بیشتری نسبت به مجموعه دارد، چون او می‌خواهد ۳۰ سال در اینجا کار کند.

نماینده حقوقی برای حفظ جایگاهش در شرکت، کمتر از وکیل تلاش نخواهد کرد

پژمانفر در تکمیل توضیحاتش عنوان داشت: اگر من به عنوان کارشناس حقوقی در یک مجموعه یک پرونده را خراب کردم دو تا پرونده را خراب کردم می‌دانم این سازمان دیگر من را بیرون می‌کند پس بنابراین تلاش می‌کنم.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: من فکر می‌کنم این نماینده حقوقی از وکیل حتماً تلاش کمتری نکند، چون تعصب روی سازمان خودش دارد و آینده خودش را در این می‌بیند که بخواهد در اینجا کار کند.

این امکان هم اکنون در شرکت های دولتی فراهم است

پژمانفر با اشاره به این موضوع که این امکان هم اکنون در شرکت های دولتی فراهم است، عنوان داشت: در مجموعه‌های دولتی قانونگذار این کار را کرده آقایان هم اعتراض ندارند. بنده سوالم این است که حالا اگر این کار را بخش خصوصی انجام دهد اشکال پیدا می‌کند؟ چه اشکالی پیدا می‌کند؟ اجازه بدهیم افراد بیشتری در این موضوع وارد شوند و ما دایره را وسعت بیشتری دهیم.

بیشتر بخوانید:

امروزه جمعیت بسیار زیادی داریم که فارغ التحصیل شده اند

این نماینده مجلس در ادامه صحبت هایش بحث فارغ التحصیلان حقوق را میان کشید و گفت: امروزه جمعیت بسیار زیادی داریم که فارغ التحصیل شدند اما اجازه نمی‌دهیم بیایند داخل مسیر، کانون وکلا که دایره‌اش را انقدر تنگ گرفتیم که کسی نمی‌تواند وارد شود. از آن طرف هم محدودیت‌هایی وجود دارد. خوب این بنده خدای جوانی که امروز رفته تحصیل کرده اگر بخش خصوصی و بخش دولتی نتواند از این استفاده کند، باید چکار کند؟

این مصوبه به نفع همه است و به نفع وکلا هم خواهد بود

وی در پایان افزود: ما با این مصوبه برخی از فارغ التحصیلان را که بعضاً آدم‌های باسواد و با تجربه‌ای هستند، در مسیر قرار دادیم. بعضی‌ها هم گفتند این بحث‌ها مغایرت با قانون اساسی دارد. اما به نظرم با مسائل وکلا و بحث ورود بعضی از افراد جدید در مسیر وکالت هیچ مغایرتی ندارد. این به نفع همه است و به نفع وکلا هم خواهد بود.

ویدیوی بخشی از صحبت های پژمانفر را در ادامه مشاهده می کنید:

خروج از نسخه موبایل