مصوبه

دستورالعمل نحوه شناسایی املاک دولتی با استفاده از ظرفیت گزارش های مردمی و اختصاص پاداش متعارف

تاریخ ابلاغ: ۱۴۰۳/۰۵/۰۶ 

وکلاپرس- دستورالعمل نحوه شناسایی املاک دولتی با استفاده از ظرفیت گزارش های مردمی و اختصاص پاداش متعارف طی نامه شماره ۵۱/۸۱۵۷۸ در تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۶ توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی ابلاغ شد.

دانلود پی دی اف دستورالعمل:

متن دستورالعمل به شرح زیر است:

دستورالعمل نحوه شناسایی املاک دولتی با استفاده از ظرفیت گزارشهای مردمی و اختصاص پاداش متعارف

به موجب مفاد جزء (۳) بند (ب) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مقرر گردیده است، دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اطلاعات اموال غیر منقول، انفال و اموال تملیکی که به عنوان مالک، بهره بردار، متولی و نماینده دولت در اختیار دارند (به استثنای اماکن امنیتی و نظامی نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی و املاک متعلق به دستگاههای زیر نظر مقام معظم رهبری) را در سامانه جامع اموال دستگاههای اجرایی (سادا) ثبت و تکمیل نمایند و چنانچه وزارت امور اقتصادی و دارایی اموال غیر منقول ثبت نشده در سادا را از طرق بازرسی میدانی یا دریافت گزارشهای مردمی یا برون سپاری شناسایی نماید در این صورت مکلف است اسناد مالکیت آن را به نام دولت به نمایندگی وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان امین اموال دولت اصلاح و نسبت به فروش و تعیین تکلیف آنها اقدام نماید در این راستا دستور العمل نحوه شناسایی اموال غیر منقول با استفاده از ظرفیت گزارشهای مردمی و نحوه اختصاص پاداش متعارف به همراه فرآیند انجام کار و چک لیست بازدید مربوط ابلاغ میشود.

(الف) تعاریف و اصطلاحات

۱- دستگاههای اجرایی دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

۲- اشخاص معرفی کننده اشخاص حقیقی اعم از اشخاص خصوصی با کارمندان دولت که نسبت به معرفی اموال غیر منقول مشمول ثبت نشده در سامانه سادا در سامانه مربوطه اقدام مینمایند و شامل اشخاص حقوقی نمی گردد.

۳- اموال غیر منقول مشمول: کلیه اموال غیر منقول اعم از تملیکی، تملکی، اموال عمومی که دستگاههای اجرایی به عنوان نماینده یا بهره بردار از طرف دولت یا به عنوان مالک آن را در اختیار دارند با بلا استفاده رها شده و در سامانه سادا ثبت نشده است به استثنای اموال غیر منقول امنیتی و نظامی در اختیار نیروهای مسلح، سازمان انرژی اتمی و اموال غیر منقول متعلق به دستگاههای زیر نظر مقام معظم رهبری.

۴- سادا: سامانه جامع اطلاعات اموال غیر منقول دستگاههای اجرایی

۵- پاداش وجه نقدی که بر اساس مفاد این دستورالعمل به اشخاص معرفی کننده اموال غیر منقول مشمول ثبت نشده در سادا پرداخت می شود.

۶- مبلغ پاداش برای استان تهران مبلغ پنج هزارم و برای سایر استانها مبلغ یک صدم ارزش معاملاتی (منطقه ای) املاک موضوع ماده ۶۴ قانون مالیاتهای مستقیم که کمیسیون تقویم سال ۱۴۰۰ مصوب نموده است.

۷- کمیته: کمیته اختصاص مبلغ پاداش

ب) فرآیند انجام کار

۱- خزانه داری کل کشور (اداره کل مدیریت اموال و داراییهای دولت) در ابتدا، اطلاعات اموال غیر منقول مشمول معرفی شده در سامانه مربوط به گزارش مردمی را با اطلاعات ثبت شده در سادا انطباق میدهد و در صورتی که در سادا ثبت نشده باشد نسبت به بازدید میدانی، جمع آوری  اطلاعات و تکمیل مدارک اقدام و همزمان از دستگاه اجرایی ذیربط در خصوص گزارش مردمی واصله استعلام می نماید. چنانچه دستگاه اجرایی حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ صدور نامه، شناسه ثبت ملک در سادا را به خزانه داری کل کشور (اداره کل مدیریت اموال و داراییهای دولت) اعلام نکند، پس از اتمام مهلت، هیچ گونه توجیهی حتی ثبت اولیه و یا به نحوی دیگر (از جمله ثبت در حساب کاربری دستگاه مادر و …) قابل پذیرش نمیباشد. پس از تاریخ ثبت گزارش مردمی در سامانه مذکور، ثبت یا ویرایش اطلاعات در سادا توسط دستگاه اجرایی مربوطه فاقد اثر است.

۲- برای اصلاح سند مالکیت اموال غیر منقول مشمول معرفی شده که در سادا ثبت نشده و فروش و تعیین تکلیف آن، خزانه داری کل کشور به ترتیب ذیل اقدام می نماید

الف – چنانچه اموال مذکور دولتی بوده و وزارتخانه با مؤسسه دولتی در راستای وظایف ذاتی خود از آن بهره برداری می نماید، خزانه داری کل کشور مطابق جزء ۳ بند (ب) تبصره ۱۸ قانون یاد شده و بند (پ) ماده ۱۰ قانون برنامه ششم توسعه نسبت به اصلاح سند مالکیت به نام دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی وزارت امور اقتصادی و دارایی (به عنوان امین اموال) اقدام مینماید و با صدور مجوز حداکثر ۵ ساله اجازه استفاده به دستگاه مربوطه را داده و در این مدت طی بازرسی دوره ای بر نحوه استفاده از ملک نظارت میکند و در صورت رفع نیاز دستگاه و یا عدم استفاده در راستای وظایف ذاتی مجوز مذکور را لغو و ملک مربوطه را به دستگاه دیگری که نیاز آن احراز شده
اختصاص میدهد و یا نسبت به فروش و مولد سازی آن اقدام مینماید.

ب – آن دسته از اموال معرفی شده وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی که در سادا ثبت نشده باشد و در بازدید میدانی و طرق دیگر احراز گردد که وزارتخانه یا مؤسسه دولتی در راستای وظایف ذاتی خود از آن بهره برداری نمیکند مازاد تشخیص داده میشود و پس از اصلاح سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت امور اقتصادی و دارایی (به عنوان امین اموال) در صورت نیاز وزارتخانه یا مؤسسه دولتی دیگر به ترتیب مقرر در بند (الف) در اختیار دستگاه متقاضی قرار میدهد یا نسبت به فروش و یا مولد سازی آن با رعایت صرفه و صلاح دولت اقدام می شود.

ج- برای اموال غیر منقول متعلق به شرکتهای دولتی از جمله بانکها و اموال تملیکی و همچنین انفال و اموال متعلق به نهادهای عمومی غیر دولتی ضمن ثبت اطلاعات ملک در سادا، مراتب به مراجع نظارتی منعکس میشود.

۳-خزانه داری کل کشور اداره کل مدیریت اموال و داراییهای دولت) پس از حصول اطمینان از اینکه اموال غیر منقول مشمول معرفی شده در سادا ثبت نشده، موضوع را برای اختصاص پاداش در کمیته مطرح می نماید.

۴- کمیته ای با عضویت خزانه دار کل کشور (رییس)، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه، ذیحساب و مدیر کل امور مالی وزارتخانه، رئیس مرکز بازرسی، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات، مدیر کل مدیریت اموال و داراییهای دولت (دبیر کمیته) تشکیل می گردد که پس از بررسی مدارک پرونده، نسبت به تعیین مبلغ پاداش بر اساس گزارش دبیر کمیته و مدارک و مستندات موجود (برای استان تهران مبلغ پنج هزارم و برای سایر استانها مبلغ یک صدم ارزش معاملاتی (منطقه ای) املاک موضوع ماده ۶۴ قانون مالیات های مستقیم) حداکثر تا سقف ۵۰ میلیون تومان اقدام نماید.

۱-۴- خزانه دار کل کشور اداره کل مدیریت اموال و دارایی های دولت)، مصوبات کمیته، به همراه مشخصات اشخاص معرفی کننده و شماره حساب وی را به معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت امور اقتصادی و دارایی برای واریز پاداش از محل ردیفهای مندرج در قوانین بودجه سنواتی کل کشور اعلام مینماید.

۲-۴-  معاونت توسعه مدیریت و منابع با حفظ محرمانگی مشخصات اشخاص معرفی کننده ضمن واریز پاداش به حساب وی نسبت به اجرای گواهی و اخذ سند مالکیت اصلاحی اقدام می نماید.

۵- برای املاک معرفی شده که محل استقرار آن استان میباشد؛ ادارات کل امور اقتصادی و دارایی مکلفند پس از اعلام خزانه داری کل کشور اداره کل مدیریت اموال و دارایی های دولت نسبت به بازدید میدانی، جمع آوری اطلاعات و تکمیل مدارک و استعلام از دستگاه استانی ذیربط حداکثر ظرف ۱۰ روز اقدام نمایند. مسئولیت صحت گزارشات بازدید و استعلام از دستگاه استانی و انعکاس نتیجه به خزانه داری کل کشور بر عهده اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان مربوطه میباشد.

۶- بسترهای لازم برای دریافت گزارشات مردمی میبایست حداکثر ظرف دو ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل توسط مرکز فناوری اطلاعات امنیت فضای مجازی و اقتصاد هوشمند پیاده سازی شود.

۷- خزانه داری کل کشور اداره کل مدیریت اموال و دارایی های دولت) گزارش اجرای این دستورالعمل موضوع جزء ۳ بند (ب) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را هر سه ماه یکبار به معاون اول محترم رئیس جمهور دیوان محاسبات کشور و کمیسیون های اقتصادی برنامه و بودجه و محاسبات و جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل چهل و چهار قانون اساسی مجلس شورای اسلامی تهیه می نماید.

سید احسان خاندوزی

وزیر اقتصاد و دارایی

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا