اخبار قوه قضاییهویژه

دادگاه های صلح در عرض دادگاه کیفری ۱ و ۲ به عنوان مرجع بدوی صلاحیت رسیدگی دارند

وکلاپرس- سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز این نهاد در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص تفاوت دادگاه های صلح و شورای حل اختلاف، به تشریح صلاحیت های دادگاه صلح پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه امرو مورخ ۳۰ مرداد ماه با حضور خبرنگاران برگزار شد و در آن به سوالات خبرنگاران در خصوص پرونده های مطرح پاسخ داده شد از جمله:

در نشست خبری امروز این نهاد اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص تفاوت دادگاه های صلح و شورای حل اختلاف گفت: در خصوص دعاوی، خانواده دادگاه صلح با رعایت ۲ شرط می تواند انجام وظیفه کنند

  • یکی اینکه مبلغ خواسته ای که در این دادگاه ها قابل رسیدگی است تا سقف ۱۰۰ میلیون تومن پیش بینی شده است و بیشتر از آن نمی شود.
  • نکته دوم اینکه در صورتی که طرح دعوای مستقلی در دادگاه صلح از منظر خانوادگی صورت بگیرد، قابل رسیدگی است.

جهانگیر ادامه داد: یعنی اگر زوجه ای دعوای مطالبه مهریه را همزمان با دادگاه طلاق داشته باشد پرونده در همان دادگاه خانواده سابق بررسی میشود و دادگاه صلح وارد نیست.

سخنگوی قوه قضائیه عنوان داشت: اگر چه آنجایی هم که دادگاه صلح وارد میشود باید بر اساس قانون حمایت از خانواده رسیدگی ها را انجام دهد و همچنین تجدید نظر دادگاه های صلح به دادگاه های تجدید نظر استان می روزد.

احتمال می دهیم نصاب صلاحیتی موجبات تسریع در رسیدگی ها را فراهم کند

جهانگیر گفت: نصابی که اینجا وجود دارد در دعاوی جهیزیه، مهریه، نفقه و … چون تا سقف ۱۰۰ میلیون در  صلاحیت محاکم صلح قرار گرفته احتمال می دهیم که این نصاب صلاحیتی بتواند موجبات تسریع در رسیدگی ها را فراهم کند چون بعضی از تشریفات کاسته شده حالا باید در عمل ببینیم چقدر می تواند به کاهش پروندهها بینجامد

دادگاه های صلح در عرض دادگاه کیفری ۱ و ۲ به عنوان مرجع بدوی صلاحیت رسیدگی دارند

وی افزود: در خصوص دعاوی کیفری، دادگاه های صلح در عرض دادگاه کیفری ۱ و ۲  به عنوان مرجع بدوی دیده شده که صلاحیت رسیدگی دارند. برخی از صلاحیت دادگاه های کیفری ۲ به دادگاه های صلح منتقل شده است

رسیدگی بدون کیفرخواست در دادگاه های صلح کاهش اطاله دادرسی را فراهم می کند

جهانگیر در پایان عنوان کرد: به دلیل اینکه رسیدگی بدون کیفرخواست در دادگاه های صلح صورت می گیرد می تواند موجب تسریع در رسیدگی ها و کاهش اطاله دادرسی را از این منظر فراهم کند.

‫۴ دیدگاه ها

  1. بهتر بود همانند دادگاههای کیفری یک و دو، بجای راه اندازی محاکم صلح، دادگاههای عمومی حقوقی را به دادگاههای حقوقی یک و دو تقسیم می کردند تا هم صلاحیت محاکم حقوقی تقسیم شود و هم قضات باتجربه به موضوعات مهمتر حقوقی و قضات کم تجربه به موضوعات حقوقی با درجه اهمیت کمتر رسیدگی می کردند.
    قطعا اگر این اتفاق می افتاد کیفیت رسیدگی ها به مراتب بسیار بیشتر از رسیدگی در شورای حل اختلاف با تغییر عنوان به دادگاه صلح صورت می گرفت.
    این اتفاق تنها باعث می شود که مردم در تقویم ارزش خواسته بجای ۲۱ میلیون تومان، ۱۰۱ میلیون تومان تقویم نمایند.

      1. دقیقا موافقم شورای حل اختلاف در دعاوی کیفری عملا بدون کاربرد است و اگر از آگاه نبودن به قوانین به صورت کافی شوراها بگذریم شورا تنها هزینه اضافی و طولانی شدن رسیدگی را در پی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا