اخبار

انفصال دائم ۱۸ سردفتر اسناد رسمی/ استعفای ۸۰ سردفتر به دلیل کاهش درآمد و افزایش دفاتر

وکلاپرس- معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ارائه گزارشی از اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از ابلاغ ۴۲۲ حکم سردفتری و انفصال دائم ۱۸ سردفتر خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما: سید صادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور براساس برنامه عملیاتی سازمان ثبت اسناد که نشات گرفته از برنامه تحولی قوه قضائیه است در حوزه امور اسناد و سردفتران، ثبت شرکت‌های تجاری و موسسات غیر تجاری، نظارت بر اجرای اسناد رسمی، پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی، دادسرای انتظامی سردفتران و دفتریاران برای مردم کشور ارائه خدمت می‌دهد.

وی درباره دفتر نظارت بر اجرای اسناد رسمی یا اجرای اسناد رسمی واحد‌های ثبتی معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با توجه به اینکه در مراجع قضایی شعبات اجرای احکام فعال هستند و این شعبات آرای صادره از محاکم را اجرا می‌کنند دوایر و ادارات اجرای اسناد رسمی واحد‌های ثبتی نیز این نوع فعالیت را داشته و شباهتی با مراجع قضایی دارند و صرفاً رسیدگی قضایی لزوما برای صدور اجراییه لازم نیست.

یک دادگستری کوچکی در دل اداره ثبت ایجاد شده تا اسناد لازم‌الاجرا را اجرایی کند

وی درباره دفتر نظارت بر اجرای اسناد رسمی یا اجرای اسناد رسمی واحد‌های ثبتی معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با توجه به اینکه در مراجع قضایی شعبات اجرای احکام فعال هستند و این شعبات آرای صادره از محاکم را اجرا می‌کنند دوایر و ادارات اجرای اسناد رسمی واحد‌های ثبتی نیز این نوع فعالیت را داشته و شباهتی با مراجع قضایی دارند و صرفاً رسیدگی قضایی لزوما برای صدور اجراییه لازم نیست.

بیشتر بخوانید:

سعادتیان گفت: هر سندی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده یا براساس قانون لازم الاجرا است دوایر اجرای اسناد رسمی برای این نوع اسناد در اجرای ماده ۹۲،۹۳ همچنین ماده ۳۴ اصلاحی قانون ثبت که آیین نامه آن به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد اسناد تعهدی و لازم‌الاجرا و اسناد رهنی و قرارداد‌های داخلی بانک‌ها بدون مراجعه به مراجع قضایی از طریق دوایر اجرای اسناد رسمی ثبت اسناد و املاک کشور در کل کشور اجرایی می‌شود در واقع یک دادگستری کوچکی در دل اداره ثبت ایجاد شده تا اسناد لازم‌الاجرا را اجرایی کند.

 ادارات اجرای اسناد رسمی از ورود پرونده به محاکم و مراجع قضایی پیشگیری می‌کنند

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: ادارات اجرای اسناد رسمی بدون مراجعه به مراجع قضایی اجراییه را انجام و از ورود پرونده به محاکم و مراجع قضایی پیشگیری می‌کنند در همین جهت ۱۶۴ هزار و ۶۵۷ فقره پرونده در ۶ ماهه ۱۴۰۲ تشکیل شده که ۲۸ هزار و ۱۴۳ فقره متعلق به قرارداد‌های داخلی بانک‌ها بوده و ۱۳ هزارو ۹۶۵ فقره در مورد اجراییه چک‌های بلامحل است.

وی ادامه داد: ۴ هزار و ۹۵۹ فقره اسناد رهنی و شرطی در ۶ ماه نخست امسال مورد اجراییه قرار گرفته است. سایر پرونده‌های اجرایی اعم از حق شارژ آپارتمان‌ها و شرکت‌های تعاونی و قرارداد‌های اجاره در ادارات اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد مورد اجرا قرار می‌گیرد و در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۵ هزارو ۴۴۲ فقره پرونده اجرایی را مختومه کرده‌ایم.

وصول بیش از ۲۳۲ هزار میلیارد ریال از مطالبات

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در ۶ ماهه امسال بیش از ۲۳۲ هزار میلیارد ریال مطالبات معوقه بانکی و مطالبات اسنادی که در شعبات اجرای اسناد رسمی مورد صدور اجراییه شده‌اند، وصول و به ذینفعان پرداخت کرده‌ایم؛ بنابراین بدون مراجعه افراد به دادگاه‌ها و بدون حکم قضایی در دوایر اجرای اسناد رسمی این پرونده‌ها به اجرا گذاشته شد و مطالبات اشخاص وصول شد.

بیشتر بخوانید:

سعادتیان بیان کرد: هیئتی به عنوان هیئت نظارت در ادارات اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تشکیل شده است که دو عضو قضایی و یک عضو ثبتی مدیر کل در آن مستقر هستند تا به اختلافات رسیدگی کنند، زیرا احتمال دارد که در پرونده‌ها با اعتراضات و اختلافاتی مواجه باشیم. حتی پس از صدور اجراییه اگر میان افراد اختلافی یا دعوایی درباره میزان تعهد باشد به مراجع قضایی رجوع نمی‌دهیم بلکه هیئت نظارت تشکیل شده رسیدگی و رای صادر می‌کند و رای صادره قطعی و لازم اجراست مگر اینکه در مواردی رای خلاف قانون صادر شده باشد که این موضوع را در شورای عالی ثبت مطرح و نتیجه را ابلاغ می‌کنیم بنابراین یک امر شبه قضایی بدون مراجعه به مراجع قضایی در ادارات اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد تحقق پیدا می‌کند.

باز طراحی نرم‌افزار اجرای اسناد رسمی با هوش مصنوعی

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: برنامه تحولی قوه قضائیه و همچنین ارائه خدمت غیر حضوری به مردم در بخش اجرای اسناد رسمی نیز باز طراحی نرم‌افزار اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد را در دستور کار قرار داده‌ایم تا با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی مردم حداقل حضور را در دوایر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد داشته باشند.

وی درباره اداره کل امور اسناد و سردفتران که زیر مجموعه معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد است، گفت: مراجعه کنندگان اداره امور اسناد و سردفتران خاص هستند و این اداره به جذب، آزمون و نظارت بر سردفتران اسناد رسمی، دفتریاران و سردفتران ازدواج و طلاق رسیدگی می‌کند همچنین مرجع اجرای احکام صادره از دادسرا و یا از دادگاه انتظامی سردفتران است.

بیشتر بخوانید:

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: تمامی سردفتران در این بخش دارای پرونده پرسنلی و پرونده انتظامی هستند، زیرا نظارت بر امور دفاتر اسناد رسمی در جهت تنظیم صحیح اسناد و رسیدگی به شکایت مردمی از دفاتر اسناد رسمی از وظایف سازمان ثبت اسناد و امور اسناد است. تیم بازرسی در صورت شکایت به دفترخانه اعزام می‌شود موضوع مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سعادتیان گفت: در جهت الکترونیکی کردن خدمات تمام پرونده‌های پرسنلی و انتظامی سران دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق و همچنین دفتر یاران را در حال حاضر اسکن و داده آمایی می‌کنیم تا از حالت سنتی به الکترونیکی تبدیل شوند تا با کد ملی فرد یا شماره دفتر اسناد رسمی و مشخصات فردی تمام سوابق سردفتر اعم از سابقه پرسنلی و انتظامی را لیست خواهیم کرد تا بدانیم سر دفتر در چه وضعیتی قرار دارد.

۱۸ سردفتر اسناد رسمی به انفصال دائم محکوم شدند

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: برای ۴۲۲ سردفتر در ۶ ماهه امسال ابلاغ صادر کرده‌ایم و ۱۸ سردفتر اسناد رسمی به انفصال دائم محکوم شده اند و این آرا توسط اداره امور اسناد به مرحله اجرا گذاشته شده است و طبق آرا صادر شده از دادگاه‌های انتظامی و تجدید نظر سردفتران در ۶ ماهه امسال ۱۵۴ فقره انفصال موقت صادر و به مرحله اجرا در آمده است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: ۸۰ دفتر اسناد رسمی یا سردفتر اسناد رسمی به دلیل شرایط کاری، عدم کسب درآمد، کاهش فعالیت‌های سردفتر اسناد رسمی، افزایش تعداد دفاتر اسناد رسمی استعفاء دادند.

 تمامی خدمات دفاتر ازدواج و طلاق به صورت الکترونیکی انجام می‌شود

سعادتیان درباره فعالیت دفاتر ازدواج و طلاق که زیر مجموعه معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد است، گفت: اسناد طلاقی که صادر می‌شود به صورت الکترونیکی بوده و سند طلاق فیزیکی جمع آوری شده است بنابراین تمامی خدمات دفاتر ازدواج و طلاق به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: نکاحیه ازدواج نیز از حالت فیزیکی و کاغذی خارج به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و با الکترونیکی شدن سند ازدواج از هر گونه جعل، سوءاستفاده و مفقودی جلوگیری می‌شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

‫۳۵ دیدگاه ها

  1. سلام کدام دفاتر اسناد رسمی راه اندازی شده که اینها بخاطرش استعفا کرده اند من از قبول شدگان آزمون سردفتری ۱۴۰۱ هستم و هنوز حتی یک ابلاغ سردفتری هم صادر نگردیده است آقایان مسئول خجالت بکشید بجای این دروغها دنبال اجرای قانون تسهیل باشید
    دیدگاهتان را بنویسید

    1. به دنبال اجرای قانونی که فقط یه عده زیادی را بدون هرگونه آموزش و کسب تجربه وارد بازار کار کنند تا بیچارگی مردم را رقم بزنند. هرچیزی ظرفیت قانونی و عرفی داره.

    2. جای تاسف داره کسانی که صلاحیت علمی یرای این حرفه رو ندارند. به این شغل مهم گماشته می شوند ،وکل حرفشون اینه که قانون تسهیل اجرا بشه ،قانونی که واقعا باعث شد تا هر بی سوادی وارد این شغل به این مهمی بشه .تاسف ،تاسف ،تاسف ،
      قبلا کسانی جذب این حرفه می شدن که جز بهترین های کنکور سراسری بودن ، آن هم به چه سختی ،وگذراندن شرایط سخت جذب ، ولی این قانون تسهیل با اومدنش کسانی را مدعی جذب این حرفه کرده که در خواب هم نمیدیدند که به این راحتی وارد این حرفه کتابت شوند ،
      آه و هزاران آه….باید گریست

    3. چشم دیدن سردفتران جدید رو ندارند …نمیدون که دیگرچکار کنن تا پذیرفته شدگان رو دلسرد کنن

    4. آقای اسحاقی دفتر اسناد رسمی ۹۳ زنجان مال منطقه قیدار بود بعد از برگزاری ازمون ۱۴۰۱ و این توجیه که بعد از این هر سال قرار ازمون برگزار بشه از سردفتری استعفا داد… یک زنجان هم تقریبا بهمن ماه سال قبل استعفا داد… از این هشتاد تا این دوتا را من می شناختم… بعدش هم برادر گرامی سازمان ثبت ذی نفع نیست و تعارض منافع نداره بخواد دروغ بگه…

  2. سلام منم جز استعفا کنندگان هستم از سال ۱۳۹۹تا سال ۱۴۰۲همش ۶۲۵سند زدم شهرمون ظرفیت نداره ۲ سر دفتر جدید میخوان بیان ک هیچ

    1. لطفا اجازه بدهید دفاتر جدید شروع به کار کنند بعد استعفا بدهید…هنوز ما نیامده ایم خواب از چشمهایتان ربوده شده است….

      1. خانم مرضیه بنده ی خدا نوشته تو عرض سه سال ۶۲۵ تا سند داشته …. می دونی معنی ۶۲۵ سند برا سه سال یعنی چی؟؟؟؟؟ یعنی ماهی ۵ میلیون هم درآمد نداشته… این ربطی به اومدن یا نیومدن شما نداره…

  3. باسلام
    اگر فارغ التحصیلان حقوق سر کار نروند باید چکار کنن.لطفاکار را از ریشه درست کنید نه به دنبال حذف نیروهای جوان ومستعد باشید.ممنون
    دفتریار اول دفتر اسناد رسمی

  4. الکذب اشد من الزنا فی البیت الله الحرام

    گناه دروغ شدیدتر از گناه زنا در مکه مکرمه است
    تا چه حد دروغ و تا کی؟

  5. استعفای ۸۰ سردفتر افتخار داره آقای محترم ؟!!! اینو به نمایندگان دو درصدی بگو که با تصویب قوانین مزخرف و ناصواب چنین معضلاتی را ایجاد میکنن.

  6. قانون تسهیل تیشه به ریشه جامعه حقوقی کشور زد و نظم اجتماعی و حقوقی کشور رو مختل کرده و در آینده دچار بحران اجتماعی خواهیم بود

  7. با سلام و احترام
    واقعا نگران چه هستید چه فرقی بین شما و یک سر دفتر جدید است اتفاقا هرچه تعداد سر دفتر و وکیل زیادتر ثروت یک طرف کمتر خدمات و دسترسی مردم راحت تر
    یکی از دوستان بنده از ایشان سوال کردم میزان در آمد الان شما چقدر می‌باشد گفتند ۷۵میلیون چخبر بابا
    بس کنید اینقدر دروغ …

  8. راه اندازی ی دفترخانه با فقط ی کارمند با حقوق قانون کار و بیمه و اجاره محل و هزینه امتیازات و هزینه های جاری دفتر تو شهرهای متوسط حد اقل ۳۰میلیون میشه و با اون اوضاع که قراره تا ۵سال ۶۲۰۰۰دفترخانه اضافه بشه عملا غیر از تعطیلی و بیکاری همه دفاتر و اخراج کارمندانی قدیمی دفاتر نتیجه ای ندارد این اشتغال زایی نیست اشتغال زداییه

  9. خوب کاری کردن.جارو برای سردفترهای جدید ک هنوز ابلاغشون نیومده باز کردن..سردفتر باید مثل اینا بادرک و شعور باشن//ولی اول میزاشتین ابلاغ ما پذیرفته شده ها بیاد بعد شروع میکردین ب دروغگویی🤓🤓چندین ساله آزمون سردفتری برگزار نشده حالا ک امسال برگزار شده چطور شده یهو ورشکسته شدین؟

  10. قانون اشتباه پیامدهای زیانباری دارد بجای اصلاح ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در رشته حقوق ،و بجای منحل کردن دانشگاه های مازاد بر نیاز که علنا وبه طرق مختلف صرفا برای گرفتن پول دانشجو جذب میکنند و مدرک صادر می کنند، قانون تسهیل را تصویب میکنند که بگویند مابه فکر اشتغال هستیم !!!

  11. والله اگر به نمایندگان بگویند اگه این طرح تسهیل که دارین از فوایدش مطمئن هستید،جواب معکوس داد،بازخواست می شوید،شک نکنید همه آنها نظرشان تغییر میکنه و می گویند ما از همان اول هم می دونستیم این نتیجه بخش نیست.متاسفانه تصویب این طرح نه برای منافع مردم است!!

    1. این خبر با آنچه که در جامعه می‌گذرد بسیار نتفاوت است و بیشتر به کذب می ماند تا حقیقت

  12. بازم شروع کرده اید به دروغ گفتن؟!
    دفاتر رسمی اسناد را به علت عدم دریافت نوبت به ۳۰ روز آینده موکول می کنند…
    نترس بنده به علوم جنایی حقوق علاقه مندم😂🫣 لزومی به پخش اکاذیب نیست…

  13. با سلام خدمت تمامی سران دفاتر فعلی و قبول شدگان جدید بنده ۱۷ سال پیش کارمند ارتش بودم با سمت مسول شعبه قضایی . در سال ۸۴ تو کل ایران ۳ نفر میخواستند که من یکی از آن سه نفر بودم و قبول شدم . اما پس از یکسال بزرگترین اشتباه زندگی که کردم و با تصور غلطی که داشتم کارمندی را رها کردم و در آزمون وکالت شرکت کردم و حتی بدون هیچ مطالعه ای در این آزمون هم قبول شدم و از ارتش استعفا دادم . بعد از یکسال در آزمون سردفتری شرکت کردم و در انتخاب اول مرکز تهران قبول شدم و از وکالت هم استعفا دادم و الان ۱۵ ساله که سردفترم . بماند که به خاطر مشکلات مالی نتوانستم تو تهران دفتر بزنم و مجبور شدم که به مرکز یکی از استانها انتقالی بگیرم .با این اوصاف که گذشت و الان توی ۱۶ سال سابقه سردفتری هستم به والله العظیم قسم مدام و پیوسته پشیمانم ولی هیچ کاری از دستم برنمیاد .
    چون سنم بالا رفته و در هیچ اداره ای دیگر نمی توانم استخدام شوم . به خداوند لاشریک له هنوز هنوزه که مستاجرم حتی نتونستم یه سقف برای زن و بچه ام بخرم . روز نیست که خودم را لعنت نکنم . چون درآمد نیست و تعداد دفاتر هم خیلی زیاده حالا با این جذب جدید و بی رویه و قانون تسهیل باید تعداد خیلی زیادی استعفا بدن و بریم با اسنپ کار کنیم . عزیزان ببخشید که زیاد مطلب نوشتم فقط خواستم یه برگی از واقعیت را در اختیار دوستان بزارم . انشاالله که همگی موفق و پیروز باشید و لی واقعیت این است که با این قانون تسهیل در آینده نه چندان دور از بس هزینه های دفتز زیاده و درآمد کم خیل زیادی بی شک استعفا خواهند داد .
    دوستان گرامی

    1. حداقل ما یه ماشین داریم که میتونیم تو اسنپ کار کنیم.من خودم یکی از اون ها هستم

  14. تا کی دروغ پراکنی؟تاکی سنگ اندازی پیش پای جوانان بیکار؟از خدا بترسید…یعنی هنوز ابلاغ سردفتران جدید نیامده شما بیکااااار شدین واستعفا میدین؟لا اقل صبر کنید بعد سالیان سال نیروهای جدید سر کار بیان بعد شروع به ناله وشیون کنید واستعفا بدین…..

  15. مشکل این است که حرص وطمع چشماتون رو کور کرده واجازه نمیده منافعتون رو با کسی تقسیم کنید ….وگرنه هنوز برای تاسیس دفاتر جدید ظرفیت هست…

  16. من کارمند دفترخانه ام با بیست و پنج سال سابقه . حرف آخر را از من بشنوید : اگر سردفتر از ساعت هشت صبح تا دو یا سه بعد ظهر در دفترخانه حاضر باشه و با دفتریار جنگ نکنه و حق پرسنل رو ضایع نکنه ،، من قول صد در صد میدم ماهانه حداقل پنجاه میلیون تومان خالص خالص برای سردفتر باقی بمونه ، البته بعد از دو سه ماه که دفترخانه شروع بکار کنه . و در ادامه روند رو به رشد خواهد بود . … حالا چرا یه عده نالان هستن ؟ .. چون دیر میان دفتر ، زود میرن ، کارمند خوب ندارن و جا و مکان دفترخانه قطعا” مناسب نیست که مردم جذب نشدن … به امید روزهای بهتر که با یه تغییر تعرفه حق التحریر ، خواهد رسید ‌. تمام

    1. سهراب خان چه نطقی کردی؟؟؟؟!!! چه طور دفاتر تو مراکز استان با دفاتر تو شهرستان ها یکی می کنی؟؟؟؟؟مگه می شه همه دفترخونه ها تو همه جای کشور بکی باشند!!!! و هر دفترخونه تو هر نقطه کشور بتونه ۵۰ میلیون درآمد داشته باشند….

  17. دفترخونه ها دروع می گن درآمد ندارند …. اداره ی ثبت که خودش از دشمنان سرسخت دفاتر هست دروع می گه دفاتر درآمد ندارند و ۸۰ دفترخونه استعفا دادند….. همه ی عالم و آدم به شماها دروع می گن !!!!! الان سود اداره ی ثبت چیه که این آمار به دروغ اعلام کنه ؟؟؟؟!!! برا سازمان ثبت چه فرقی داره که تعداد دفاتر چه قدر باشه ؟؟؟!! ولی آمار درآمد و آمار وضعیت دفاتر زیر دست شماست و شماها می دونید که اوضاع گل و بلبل…. آقایان و خانم هایی که با تمسخر کامنت گذاشتید حال و روزتون پس از تحویل دفتر خواهیم حالا فعلا یه چند میلیارد هزینه کنید دفتر افتتاح کنید…

  18. سلام دوستان واقعا اینده ای ترسناک در انتظارتون هست هرچند الان فاقد شغل هستید و پیش خودتون فکر میکنید همین که سر دفتر یا وکیل باشم برام کفایت می‌کنه و درآمد آینده براتون مهم نیست اما غافل از اینکه نداشتن شغل خیلی بهتر از شغل بدون درآمد است و این را مدنظرتون باش فردا باید دفتر اجاره کنید و هزینه ی یک خانواده بر عهده شما هست و همیشه همینجور تنها نیستید پس واقعا آینده ای خطرناک در انتظار همه ی ما هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا