ماهنامه وکلا

محکومیت مایکل کوهن وکیل دادگستری آمریکایی

از جلال ترامپ تا افتضاح و زندان

وزارت دادگستری آمریکا در تاریخ ۱۷ می ۲۰۱۷، رابرت مولر[۱] رئیس سابق اف‌.بی‌.آی را به عنوان بازپرس ویژه تحقیق در مورد دخالت احتمالی روسیه و تبانی این کشور با ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا منصوب کرد.

مولر تاکنون چندین فرد نزدیک به ترامپ را به ارتکاب جرایم مختلف مالی و دروغگویی متهم کرده است که برخی از آنان به تحمل زندان محکوم شده اند.

تحقیقات مولر به مایکل کوهن[۲] وکیل و از نزدیکترین افراد به ترامپ نیز رسید و نهایتا او که ابتدا با اعتماد به نفس اتهامات را تکذیب می کرد، ناچار به اعتراف به جرایم خود و همکاری کامل با روند تحقیقات شد، امروز کوهن که در آستانه ورود به زندان برای تحمل مجازات سه ساله خود است، در قامت مردی شکست خورده و رسوا دیده می شود.

کوهن، وکیل قربانی

 مایکل کوهن حدود یک دهه وکیل شخصی ترامپ بود و پس از رسیدن وی به ریاست جمهوری آمریکا از او به شدت حمایت می‌کرد تا جایی که گفته بود حاضر است خود را برای او در برابر گلوله‌‌ها سپر قرار دهد  

مأموران پلیس فدرال آمریکا (اِف.بی.آی) در ماه آوریل ۲۰۱۸ به دفترکار و آپارتمان مایکل کوهن در یورش بردند و همه اسناد و مدارک او را ضبط کردند.

مایکل کوهن حدود یک دهه وکیل شخصی ترامپ بود و پس از رسیدن وی به ریاست جمهوری آمریکا از او به شدت حمایت می‌کرد، تا جایی که گفته بود حاضر است خود را برای آقای ترامپ در برابر گلوله‌‌ها سپر قرار دهد.

 مایکل کوهن پس از آنکه هدف کمیته تحقیقات مولر قرار گرفت، نهایتا هشت اتهام مالی را پذیرفت و از جمله اقرار کرد که به زنان مدعی ارتباط جنسی با دونالد ترامپ حق‌السکوت پرداخته است.

در مقابل این ادعای کوهن، ترامپ ابتدا پرداخت حق السکوت را تکذیب کرد، ولی بعدا موضوع پرداخت پول را پذیرفت، اما گفت که این پول ربطی به هزینه‌های انتخاباتی نداشته و یک پرداخت شخصی بوده است.

ترامپ با انتشار توییتی ضمن رد نکردن اصل ماجرای پرداخت حق السکوت گفت: “من هرگز از کوهن نخواستم که قانون را نقض کند. او وکیل بود و باید قانون را بلد باشد. به این می‌گویند ‘توصیه وکیل’ و اگر وکیل اشتباه کند، مسئولیت سنگینی دارد. به همین دلیل است که پول می‌گیرند.”

دفتر دادستانی برای کوهن درخواست محکومیت زندان به مدت سه سال و نیم کرده و گفته بود که مایکل کوهن متهم به تقلب مالیاتی، دروغ‌ گویی به بانک‌ها و کنگره، و تلاش برای تاثیرگذاری غیرقانونی بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

وکلای کوهن با استناد به همکاری او در جریان تحقیقات خواستار معافیت وی از مجازات زندان شده بودند، با این حال دادستانی فدرال نیویورک با استناد به شدت جرایم ارتکابی این درخواست را رد کرده بود و نهایتا دادگاه کوهن را به تحمل سه سال زندان محکوم کرد، او باید به زودی خود را برای تحمل کیفر به زندان معرفی کند.

علاوه بر این کوهن پذیرفته بود که در جریان تحقیقات کنگره آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات نیز دروغ گفته و در مورد پروژه ساخت و ساز شرکت دونالد ترامپ در روسیه نمایندگان را گمراه کرده است، او به دلیل این جرم نیز به دو ماه زندان محکوم شده که همزمان با حکم قبلی اجرا خواهد شد.

کوهن بعد از شنیدن حکمش به قاضی دادگاه گفت: “ضعف و وفادارای کورکورانه من به این مرد (دونالد ترامپ) موجب شد تا این راه تاریک را به جای راه درست انتخاب کنم. فکر می‌کردم که وظیفه دارم همه خرابکاری‌های او را لاپوشانی کنم.”

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، حکم سه سال زندان کوهن، از جرایمی که او مرتکب شده سبکتر است اما همکاری او با دادگاه باعث تخفیف مجازاتش شده است، در عین حال صدور این حکم نشان می‌دهد تخلفاتی که در ستاد تبلیغاتی دونالد ترامپ در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ رخ داده است، تا چه اندازه جدی هستند.

تبعات محکومیت کوهن

این حکم ضربه سنگینی به مایکل کوهن ۵۲ ساله بود که زمانی از او به عنوان یکی از گزینه‌های جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا یاد می‌شد.

کوهن بزرگترین قربانی تحقیقات مولر تاکنون است، علاوه بر این روابط نزدیک و طولانی او با ترامپ  و تعهدش به ادامه همکاری با تحقیقات بازپرس ویژه رابرت مولر می تواند در آینده کوهن را به شاه کلید یک مصیبت واقعی برای ترامپ تبدیل کند.

کوهن متعهد به همکاری در تحقیقات ویژه در پرونده دخالت روسیه در انتخابات گذشته آمریکا شده است، اطلاعات ارزشمند کوهن که سال ها مشاور و از نزدیک ترین افراد به ترامپ بوده و در کمپین انتخاباتی او نیز فعالیت نزدیک داشته است حتما به روند تحقیقات کمک بزرگی خواهد کرد.

با وجود اقرار کوهن مبنی بر این که ترامپ به او دستور داده این وجوه غیرقانونی را به عنوان حق‌السکوت به دو  مدل مجلۀ پلی‌بوی[۳] پرداخت کند، حقوقدانان آمریکایی می‌گویند پیگرد قضایی ترامپ ‌در زمان ریاست جمهوری او امکان‌پذیر نیست و تنها راه برکناری او از این مقام، استیضاح اوست.

باید به انتظار نشست و دید که جدال مولر و ترامپ سرنوشت سیاسی آمریکا را چگونه رقم خواهد زد و ترامپ تا به کجا مولر را برمی‌تابد.


[۱] Robert Mueller

[۲]. Michael Cohen

[۳]. Playboy Magazine در این مجله تصاویر مستهجن منتشر می شود –

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا