اخبار قوه قضاییه

حق برخورداری از وکیل در فرایند صلح و سازش در شورای حل اختلاف باید رعایت شود

وکلاپرس- پس از تصویب قانون قانون شوراهای حل اختلاف، رئیس قوه قضائیه در اجرای تبصره ذیل ماده ۱۷ این قانون آیین‌نامه ترتیب اقدامات سازشی در شوراهای حل اختلاف را در تاریخ۱۴۰۳/۵/۲۱ تصویب کرد که ضمن آن بر رعایت حق برخورداری از وکیل در فرایند صلح و سازش در شورای حل اختلاف تاکید شده است.

طبق تبصره ذیل ماده ۸ آیین‌نامه ترتیب اقدامات سازشی در شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۳/۵/۲۱ رئیس قوه قضائیه به الزامی بودن رعایت حق برخورداری از وکیل در فرایند صلح و سازش در شورای حل اختلاف تاکید شده است.

در تبصره ذیل ماده ۱۷ قانون شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۲/۶/۲۲ مقرر شده بود که ترتیب اقدامات سازشی در شوراهای حل اختلاف طبق آیین‌نامه ای باشد که به تصویب رئیس قوه قضائیه می رسد.

ماده ۸ آیین‌نامه ترتیب اقدامات سازشی در شوراهای حل اختلاف مصوب ۱۴۰۳/۵/۲۱:

«در انجام فرایند صلح و سازش در شورا به استثنای موارد مصرح در قوانین یا آیین‌نامه‌های این قانون، رعایت تشریفات آیین دادرسی ضروری نیست، لیکن اصول دادرسی باید رعایت شود.

تبصره ـ منظور از اصول دادرسی، ضوابط بنیادین و غیرقابل عدول دادرسی مانند اصل بی‌طرفی، اصل برابری، اصل برائت، اصول حاکم بر اهلیت طرفین، حق برخورداری از وکیل، تضمین حق دفاع طرفین است و منظور از تشریفات دادرسی، مقررات شکلی است که تأثیر مستقیمی در ماهیت رسیدگی ندارد، مانند شرایط شکلی دادخواست و جریان آن، تشکیل، نحوه اداره و تجدید جلسه رسیدگی، نحوه ابلاغ، مواعد، نحوه تحقیق و معاینه محل.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا