اخباراخبار قوه قضاییه

جزئیات جلسه فصلی مشترک مدیران کانون وکلای اصفهان با ریاست کل دادگستری استان

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان گفت: اوقات رسیدگی به پرونده‌ها علی‌الخصوص در بسیاری از شعب حقوقی، حدود یکسال تعیین می‌گردد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از کانون وکلای دادگستری اصفهان، ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ جلسه فصلی مشترک با حضور ریاست کل دادگستری استان اصفهان حجت الاسلام اسداله جعفری، معاونت رئیس‌ کل دادگستری و اعضای هیأت‌مدیره و دادستان انتظامی و روسای شعب دادگاه انتظامی کانون وکلای دادگستری اصفهان و همچنین ریاست و اعضای هیأت‌مدیره و تعدادی از دادیاران مرکز وکلای قوه‌قضائیه استان به میزبانی کانون وکلا در ساختمان مرکزی کانون برگزار گردید.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان در ابتدای این نشست ضمن خوش امدگویی به مهمانان و تبریک اعیاد ماه ربیع الاول از ریاست کل دادگستری استان اصفهان بابت حضور در کانون وکلای اصفهان قدردانی و تشکر کرد.

دکتر حسین ادیب افزود: خوشبختانه در سیزدهمین دوره هیأت‌مدیره کانون وکلای اصفهان تعامل بسیار خوبی میان دادگستری و کانون وجود داشته و این تعامل برای پیگیری مسائل فی مابین کانون، وکلا و دادگستری بسیار موثر بوده است.

رئیس کانون در ادامه به نقش موثر معاون قضائی رئیس‌کل و معاون نظارت بر رفتار وکلا و کارشناسان و ارتباط وی جهت بیان امور مبتلابه با نماینده کانون (آقای روح اله محمدی، بازرس کانون) اشاره کرد که عمدتا منتج به نتایج مفید شده است.

اطاله‌ دادرسی ناشی از نقش وکلا نیست

رئیس کانون وکلای اصفهان تصریح کرد: نکته بسیار مهم که باید مورد توجه قرار گیرد مسئله اطاله‌ دادرسی است که متاسفانه حقوق مردم را تضییع می‌کند. شاهد هستیم که در اصفهان، اوقات رسیدگی به پرونده‌ها علی‌الخصوص در بسیاری از شعب حقوقی، حدود یکسال تعیین می‌گردد و این باعث اخلال در حقوق مردم و وکلا می‌شود. مردم برای پیگیری پرونده‌ها مدام به وکلا مراجعه و تصور می‌کنند کوتاهی از سوی وکیل پرونده اتفاق افتاده در حالیکه  اطاله‌ دادرسی ناشی از نقش وکلا نبوده بلکه نیازمند چاره اندیشی از سوی دستگاه قضاست.

او همچنین تاکید کرد: متاسفانه به دلیل اطاله‌دادرسی‌ها گاهی شاهد مراجعه مردم به افرادی هستیم که با وعده تعیین وقت زودتر از موعد مداخلاتی در روند بررسی پرونده‌ها ایجاد می‌کنند که خود زمینه فساد را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

وقت‌های رسیدگی به پرونده‌ها طولانی است

ادیب در ادامه اشاره کرد: نه تنها وقت‌های رسیدگی به پرونده‌ها طولانی است بلکه یکی دیگر از مشکلاتی که وکلا با آن دست به گریبان هستند وقت‌های نظارتی است که از سوی دادگاه‌ها تعیین می‌شود که این وقت‌ها نیز طولانی می‌باشند و بسیاری از شعب با توجه به کثرت پرونده‌ها نمی‌توانند سریعا رسیدگی کنند و حتی در مواردی نظریه کارشناسی در وقت نظارت چندماهه قرار دارد و پس از چندماه دستور ارجاع به هیأت کارشناسی صادر می‌شود که عملا از علل اطاله‌ دادرسی است.

ارجاع پرونده‌های تسخیری به وکلای کانون در مقایسه با مرکز وکلا بسیار زیاد است

در ادامه نایب رئیس کانون نیز به ارجاع پرونده‌های تسخیری به وکلای کانون اشاره کرد و افزود: تعداد ارجاع پرونده‌های تسخیری به وکلای کانون در مقایسه با مرکز وکلا و مشاوران قوه‌ قضائیه بسیار زیاد است و این درحالی است که در کارگروه مشترک مقرر گردید این ارجاعات از طرف دادگستری مدیریت گردد تا شاهد توزیع عادلانه ارجاعات بین کانون و مرکز باشیم.

پرونده‌های جریانی تا سال ۱۳۹۶ مختومه شده‌اند

در ادامه جلسه حجت الاسلام اسداله جعفری، رئیس‌ کل دادگستری استان اصفهان نیز تاکید کرد: مسئله اطاله‌ دادرسی همواره مورد توجه دادگستری قرار داشته و حل آن نیازمند کمک وکلا و کارشناسان دادگستری است. پرونده‌هایی که از سال ۷۳ در سیستم قضائی باقی‌ مانده بود در یک حرکت جهادی و هدفمند مورد رسیدگی قرار گرفته و پرونده‌های جریانی تا سال ۱۳۹۶ مختومه شده‌اند.

اضافه شدن ۱۵ شعبه می‌تواند به کاهش اطاله‌ دادرسی کمک کند

او همچنین عنوان کرد: اخیرا در دادگستری اصفهان ۱۰ شعبه بدوی و ۵ شعبه تجدیدنظر راه اندازی شده که اضافه شدن این ۱۵ شعبه می‌تواند به کاهش اطاله‌دادرسی و تقویت سرعت رسیدگی به روند پرونده‌ها کمک کند و در یک برنامه پیش‌بینی شده بازه زمانی وقت‌های رسیدگی نیز کمتر شود.

منبع: کانون وکلای دادگستری اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا