تکلیف دفاتر اسناد رسمی به اخذ استعلام ثبتی قبل از تنظیم سند غیرمنقول

وکلاپرس- دفاتر اسناد رسمی مکلف شدند در ثبت اعمال حقوقی در خصوص اموال غیرمنقول از قبیل ثبت پیش‌نویس قرارداد، قولنامه، مبایعه‌نامه و امثال آن، قبل از تنظیم سند نسبت به اخذ استعلام ثبتی و سایر استعلامات مقرر اقدام نمایند.

به گزارش وکلاپرس، براساس بخشنامه معاون امور اسناد قوه قضاییه به مدیران کل ثبت و املاک استان‌ها، از این پس دفاتر اسناد رسمی مکلف هستند در ثبت اعمال حقوقی موضوع ماده یک قانون در خصوص اموال غیرمنقول از قبیل ثبت پیش‌نویس قرارداد موضوع ماده ۳ قانون و سند تعهد به بیع، قولنامه، مبایعه‌نامه و امثال آن که موضوع و نتیجه آن انتقال مالکیت عین با انتقال حق انتفاع یا انتقال حق ارتفاق اموال غیرمنقول و وقف، قبل از تنظیم سند نسبت به اخذ استعلام ثبتی و سایر استعلامات مقرر اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید:

متن و تصویر بخشنامه در ادامه آمده است.

شماره: ۱۴۰۳/۹۳۶۰۲
تاریخ: ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
پیوست: ندارد

مدیران کل محترم ثبت و املاک استان …………..

با سلام و احترام
با عنایت به لازم‌الاجرا شدن تبصره ۴ ماده ۱ قانون‌ الزام به ثبت سند رسمی اموال غیرمنقول نسبت به اسناد مالکیت حدنگاری صادر شده از تاریخ ۱۴۰۳/۴/۴ و نیز ایجاد و بارگذاری قراردادهای موضوع مواد ۴ و نمونه پیش‌نویس ماده ۳ قانون یادشده در سامانه ثبت الکترونیک اسناد، دفاتر اسناد رسمی مکلفند در ثبت اعمال حقوقی موضوع ماده یک قانون در خصوص اموال غیرمنقول از قبیل ثبت پیش‌نویس قرارداد موضوع ماده ۳ قانون و سند تعهد به بیع، قولنامه، مبایعه‌نامه و امثال آن که موضوع و نتیجه آن انتقال مالکیت عین با انتقال حق انتفاع (اعم از عمری با رقبی برای مدت بیش از دو سال) یا انتقال حق ارتفاق اموال غیرمنقول (ماده ۲ قانون) و وقف، قبل از تنظیم سند نسبت به اخذ استعلام ثبتی و سایر استعلامات مقرر، مطابق ضوابط و مقررات مربوطه اقدام نمایند.

شایسته است مراتب جهت رعایت به کلیه دفاتر اسناد رسمی تابعه ابلاغ گردد.

نظارت بر حسن اجرای بخشنامه به عهده مدیران‌ کل ثبت اسناد و املاک استان‌ها می‌باشد.

خروج از نسخه موبایل