آگاهی و آموزش حقوقیاخبار کارآموزی وکالتویژه

تکالیف کارآموزان وکالت در خصوص اظهارنامه مالیاتی و تبصره ماده ۱۰۰

وکلاپرس- وکیل سیمایی صراف در یک پست آموزشی به سوالات کارآموزان وکالت در خصوص تکالیف آن ها برای ارسال  اظهارنامه مالیاتی و تبصره ماده ۱۰۰ پاسخ داده است.

مشروح این پست آموزشی را در ادامه مطالعه کنید:

۱- آیا کارآموزان میتوانند از فرم تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند؟

-بر اساس قوانین مالیاتی، اشخاصی که بار اولی است که اظهارنامه میدهند نمیتوانند از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند. اما ممکن است اداره مالیات برایشان فرم را بارگذاری نماید اما در صورت عدم بارگذاری کارآموزان نگران نباشند.

۲- برای ارائه اظهارنامه وضعیت تشکیل پرونده باید به چه شکل باشد؟

-در ثبت نام اینترنتی حتما باید در “گام چهارم” باشند و کسانی که گام سوم هستند در قسمت بروزرسانی و تکمیل ثبت نام، ثبت نام خود را تکمیل نمایند و ثبت نام اینترنتی تا گام چهارم برای ارائه اظهارنامه کافی است.

۳- آیا کسانی که سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ سی ام اس شان فعال شده است موظف به ارائه اظهارنامه هستند؟

– افرادی که در سال ۱۴۰۲ سی ام اس شان فعال شده است به عنوان مثال در ماه بهمن و یا اسفند موظف به دادن اظهارنامه هستند . چه در سال ۱۴۰۲ تشکیل پرونده داده اند و یا قصد دارند در سال ۱۴۰۳ تشکیل پرونده دهند. حتی اگر درآمدی نداشتند و یا درآمدشان خیلی مختصر بود، باز هم باید اظهارنامه بدهند.

اما در خصوص افرادی که سی ام اس آنها در سال ۱۴۰۳ فعال شده است، موظف به دادن اظهارنامه نیستند و از سال ۱۴۰۴ اظهارنامه میدهند.

۴- آیا میتوان اظهارنامه را صفر رد کرد؟

خیر به هیچ عنوان صفر رد نکنید اما اگر درآمد پایینی داشتید همان درآمد را ذکر کنید.

بیشتر بخوانید:

۵- تبصره ماده ۱۰۰ شامل چه افرادی میشود؟

شامل کسانی میشود که در سال ۱۴۰۲ زیر ۱۸ میلیارد فروش داشته باشند. در خصوص افرادی که برای آنان فرم تبصره ۱۰۰ بارگذاری نشد و سازمان نمیخواهد اجازه دهد که از این تبصره استفاده کنند، مطابق دستورالعمل سال ۱۴۰۳ یک اظهارنامه پیش فرض برای این افراد صادر میشود.

۶- سال مالیاتی اشخاص حقیقی از چه زمانی آغاز میشود؟

سال مالیاتی اشخاص حقیقی بر اساس سال شمسی است و از ۱/۱ شروع و تا ۱۲/۳۰ ادامه دارد. زمانی که سال مالیاتی تمام شد، تا سه ماه برای تسلیم اظهار نامه فرصت وجود دارد که در سال های قبل تا آخر خرداد بود و در سال ۱۴۰۳ این مهلت تمدید و تا ۱۵ مرداد ماه میباشد.

اگر افراد فعالیت شان حتی از بهمن یا اسفند ماه آغاز شده باشد نیز باز هم مکلف به ارائه اظهارنامه هستند.

۷- آیا کارآموزان موظف به تهیه دستگاه کارتخوان هستند؟

بله تمام وکلا و کارآموزان موظف به تهیه دستگاه پوز هستند چرا که نداشتن آن وکلا و کارآموزان را مشمول جرایم ماده ۲۲ قانون پایانه های فروشگاهی میکند یعنی چیزی معادل ۱۰ درصد فروش جریمه است.

نکته مهم و پایانی: هیچ تفاوتی بین کارآموزان و وکلای پایه یک از حیث انجام تکالیف مالیاتی وجود ندارد. اصولا هر جایی که از لفظ “وکیل” استفاده میشود، منظور کارآموزان نیز میباشد.

منبع: کانال تلگرامی وکیل سیمایی صراف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا