توضیحات معاون راهبردی قوه قضاییه درباره سامانه رتبه بندی وکلا در لایحه برنامه هفتم توسعه

وکلاپرس- معاون راهبردی قوه قضاییه با حضور در برنامه صف اول در بیان توضیحاتی از اقدامات قوه قضائیه در راستای سند تحول قضایی و برنامه هفتم توسعه از راه اندازی سامانه رتبه بندی وکلا خبر داد.

به گزارش وکلاپرس سید محمد صاحبکار خراسانی معاون راهبردی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات قوه قضائیه در راستای شفافیت عملکرد دفاتر خدمات حقوقی یا ارائه دهندگان خدمات حقوقی، از جزئیات سامانه رتبه بندی وکلا سخن گفت.

معاون راهبردی قوه قضاییه عنوان کرد: یکی از مسائلی که باید تاکید کنم ما در قوه قضائیه دنبال احقاق حق و عدالت هستیم، به هر حال یکسری از افراد هستند در کشور عزیزمان به نام وکلا، وکلا بسیار لازم هستند برای دادرسی عادلانه یعنی بتوانند به صورت حرفه ای به یک فردی مشاوره بدهند و بگویند شما در این زمینه این حق و حقوق را دارید، می توانید این کارها را دنبال کنید و به نحو مناسبی با یک زبان حرفه ای بتوانند با قاضی صحبت کنند.

تعداد وکلا در کشور ما در طول این چند سال رو به افزایش است

وی با بیان اینکه «تعداد وکلا در کشور ما در طول این چند سال رو به افزایش است» گفت: ما برای این که مردم بتوانند با هزینه کمتر و کیفیت بیشتری و به نحو مناسبی به خدمات حقوقی دسترسی پیدا کنند، در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد دادیم که یک سامانه ای باشد تحت عنوان سامانه رتبه بندی وکلا.

صاحبکار ادامه داد: یعنی هر وکیل ما که دارد خوب کار می کند، با کیفیت کار می کند، با دقت کار می کند، آن فردی که اصطلاحاً آمده برایش کار کرده از او راضی است، قاضی ما از او راضی است، در اوقات رسیدگی سر وقت حاضر شده، همه این بانک های اطلاعاتی که در مورد عملکرد یک وکیل وجود دارد در یک سامانه ای مشخصاً شفاف شود و این سامانه را ما در منظر عموم مردم بگذاریم که مردم بدانید مثلاً در فلان زمینه تخصصی شما اگر یک وکیل خوب بخواهید انتخاب کنید در این سامانه مشخص است.

بیشتر بخوانید:

معاون راهبردی قوه قضاییه افزود: بعضا باعث نشود که با وجود این که یک فردی که وکیلی است که خیلی منضبط است و خوب کار می کند، ولی مردم به دلیل ناآگاهی مراجعه کنند به یک فرد دیگری که شاید توان کمتری در این زمینه داشته باشد. لذا سامانه رتبه بندی عملکرد وکلا در آنجا پیشنهاد شده که اتفاق می افتد.

ثبت نارضایتی از وکلا و رسیدگی برخط به شکایات

صاحبکار خراسانی همچنین از امکان ثبت نارضایتی از وکلا در این سامانه خبر داد و گفت: یک فرآیند دیگری هم که در این زمینه وجود دارد این است که بعضاً ممکن است به هر دلیلی من موکل از عملکرد وکیلم یکسری نارضایتی داشته باشم و بخواهم یک گزارشی در مورد او بدهم، خوشبختانه الان در قوانین ما فرآیندی وجود دارد که به گزارش های مردم یا شکایت های موکلین از وکلا رسیدگی شود، این جزو آن موارد بسیار خوب است ما گفتیم که این فرآیند به جای این که یک فرآیند پرپیچ و خمی باشد، سامانه ای شود یعنی در همان سامانه رتبه بندی وکلا اجازه داده شود که افراد بتوانند بیایند در مورد هر وکیلی اگر مطلبی هم داشتند رسیدگی کنند.

وی در پایان از امکان رسیدگی برخط به شکایات وارده از وکلا خبر داد و عنوان داشت: این زمینه وجود دارد تا آن افرادی که مسئول رسیدگی به شکایت هستند، بتوانند به صورت آنلاین و برخط این گزارش ها را ببینند و پیگیری کنند که ان شاءالله حقی از کسی ضایع نشود.

لازم به ذکر است بر اساس آخرین نسخه منتشر شده از لایحه برنامه هفتم توسعه، در این سند سامانه ای به نام «رتبه بندی وکلا» پیش بینی نشده است. مشخص نیست آیا در اصلاحیه این سند سامانه جدیدی تعبیه شده است یا منظور معاون راهبردی قوه قضائیه سامانه «شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان» مذکور در قسمت دوم از بند ز ماده ۲۸۹ این لایحه است؟

در قسمت دوم از بند ز ماده ۲۸۹ لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است:

«قوه قضاییه مکلف است تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه سامانه «شفافیت عملکرد وکلا و کارشناسان رسمی» … را ضمن پیش بینی فرآیندی جهت اخذ نظرات موکلین و ذی نفعان در پایان هر پرونده راه اندازی و اطلاعات عملکردی از قبیل تعداد پرونده‌‌‌‌ها و موضوعات آن‌ها بدون درج محتوای محرمانه پرونده ها،‌ میزان حضور در جلسات دادگاه‌ها سابقه تخلف انتظامی، پرداخت مالیات و حقوق دولتی در دسترس عموم مردم قرار دهد.

خروج از نسخه موبایل