اخبار بین المللیویژه

سیاسی‌کاری دولت ترکیه به استقلال وکلا در این کشور فشار وارد می‌کند

در کنفرانس بین‌المللی «استاندارد‌های حاکم بر حرفه وکالت» مطرح شد:

وکلاپرس- ارینچ ساکان رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ترکیه در کنفرانس بین‌المللی استاندارد‌های حاکم بر حرفه وکالت، با تاکید بر استقلال نهاد وکالت در این کشور به ارائه گزارشی از آمار وکلا، وضعیت معیشتی آن ها و قوانین ضد نهاد وکالت در این کشور پرداخت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی اسکودا، کنفرانس بین‌المللی «استاندارد‌های حاکم بر حرفه وکالت» به همت کانون وکلای دادگستری استان همدان و با همکاری اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ایران و ترکیه روز دوشنبه هفتم اسفند ۱۴۰۲ و همزمان با روز وکیل مدافع در همدان برگزار شد.

در این نشست ارینچ ساکان رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای ترکیه، گکهان بزکورت عضو هیئت رئیسه و رئیس صندوق حمایت از وکلای ترکیه و دبیرکل دیوان داوری اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ترکیه، دکتر جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، دکتر غلامی جلال رئیس کانون وکلای همدان، و دکتر رضا نجفلو به عنوان دبیر این کنفرانس، حضور داشتند.

افزایش دانشکده‌های حقوق با اعضای هیئت علمی بی‌سواد منجر به آسیب به حرفه وکالت و شهروندان می‌شود

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ترکیه در این کنفرانس گفت: افزایش دانشکده‌های حقوق با اعضای هیئت علمی بی‌سواد و سیاسی‌کاری در ترکیه منجر به آسیب به حرفه وکالت و شهروندان می‌شود.

ارینچ ساکان با بیان اینکه ۴۰۰ سال است که مرز‌های ایران و ترکیه تغییر نکرده که مرهون تلاش حقوقدانان است، گفت: دیگر باید از مرز‌های داخلی در حوزه وکالت خارج شویم. در هر کشور مقررات محدود کننده‌ای وجود دارد و وکلای ترکیه باید تابعیت این کشور را داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

وی با اشاره به اینکه وکلای کشور‌های مختلف با هم تبادل دارند، مطرح کرد: حجم مبادلات ایران و ترکیه بالاست و ما موکل‌های ایرانی و شما موکل‌های ترک دارید.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ترکیه ادامه داد: اگر وکلای دو‌کشور با یکدیگر همکاری نکنند، دلالان متولی این امر می‌شوند و کار غیرقانونی و کلاهبرداری انجام می‌دهند.

یکی از عناصر مهم وکالت در ترکیه، استقلال وکیل است

ساکان خاطرنشان کرد: یکی از عناصر مهم وکالت در ترکیه، استقلال وکیل است، اما در عین حال ماهیت شغل ما این است که خدمات عمومی را ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: تا سال ۲۰۲۰ در تمام استان‌های ترکیه کانون وکلا راه‌اندازی کردیم. ما ۸۱ استان و ۸۳ کانون داریم، چون در استانبول و آنکارا دو کانون وجود دارد.

کنفرانس بین‌المللی استاندارد‌های حاکم بر حرفه وکالت
کنفرانس بین‌المللی استاندارد‌های حاکم بر حرفه وکالت

در برخی موارد دولت‌ها سیاسی‌کاری می‌کنند و ما را تحت فشار قرار می‌دهند

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ترکیه مطرح کرد: ما از استقلال وکلا صحبت می‌کنیم، اما در برخی موارد دولت‌ها سیاسی‌کاری می‌کنند و ما را تحت فشار قرار می‌دهند.

ساکان ادامه داد: علیرغم تلاش وکلا ما نتوانستیم مانع از تصویب قوانین ضد وکالت در ترکیه شویم؛ البته چون این قوانین مورد تایید اتحادیه نیست به قوانین بی‌روح تبدیل شده است.

هر سال ۲۰ هزار کارآموز به نهاد وکالت اضافه می شود

وی با بیان اینکه وکلا از حقوق مردم دفاع می‌کنند، گفت: ۱۸۰ هزار وکیل در ترکیه وجود دارد و هر سال ۲۰ هزار کارآموز به این تعداد اضافه می‌شود.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ترکیه خاطرنشان کرد: ۱۵ سال پیش از نظر اقتصادی وکلای ترکیه وضعیت خوبی داشتند، اما متاسفانه در حال حاضر بسیاری از وکلای ترکیه کم‌تر از تعرفه دریافت می‌کنند، چون دانشکده‌های حقوق افزایش پیدا کرده و این موضوع به یک امر سیاسی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

ساکان در پایان تاکید کرد: وقتی دانشگاه‌هایی با اعضای هیئت علمی بی‌سواد تشکیل می‌دهند، مشکلات خروجی آن به شهروندان می‌رسد.

استقلال وکلا در یک کشور، ضامن حق، آزادی و سلامت یک جامعه است

دبیرکل دیوان داوری کانون‌های وکلای دادگستری ترکیه نیز در ادامه این کنفرانس با بیان اینکه استقلال وکلا در یک کشور، ضامن حق، آزادی و سلامت یک جامعه است، اظهار کرد: ایران، کشور همسایه و دوست ماست و من امیدوارم این برنامه منشاء اتفاقات و همکاری‌های بسیاری باشد.

ولی کوچوک با بیان اینکه وکالت یک حرفه متمایز است، تصریح کرد: شغل وکالت یک خدمت عمومی است، اما استقلال دارد که بسیار مهم است. استقلال وکلا در یک کشور ضامن حق، آزادی و سلامت جامعه است.

وی ادامه داد: وکلا باید بحث تخصص را سرلوحه کار خود قرار داده و از فناوری نوین و تکنولوژی عقب نمانند. وکلا باید در حوزه‌های بین‌المللی آموزش ببینند و توسعه فردی را در اولویت قرار دهند.

دبیرکل دیوان داوری کانون‌های وکلای دادگستری ترکیه مطرح کرد: ما باید وکالت را تخصصی کرده و کیفیت آموزش را بالا ببریم تا فقط افراد شایسته بتوانند در این حرفه خودنمایی کنند.

کنفرانس بین‌المللی استاندارد‌های حاکم بر حرفه وکالت
کنفرانس بین‌المللی استاندارد‌های حاکم بر حرفه وکالت

وکلا نباید به داوری نیز اهمیت وافری بدهند

کوچوک خاطرنشان کرد: وکلا نباید صرفا به شغل وکالت اکتفا کرده و باید به داوری نیز اهمیت وافری بدهند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشور‌ها دسترسی به مدارک راحت‌تر است، عنوان کرد: ما هم باید شرایطی فراهم کنیم تا وکلا دسترسی راحتی به مدارک و اطلاعات داشته باشند.

دبیرکل دیوان داوری کانون‌های وکلای دادگستری ترکیه گفت: در ایران و ترکیه به وکلا تعرض می‌شود و ما باید خودمان دلمان به حال خودمان بسوزد و متولی امور شویم.

وکلا تحت فشار‌های متعددی قرار دارند

در ادامه کنفرانس بین‌المللی استاندارد‌های حاکم بر حرفه وکالت، همچنین عضو هیئت رئیسه و خزانه‌دار صندوق حمایت از وکلای ترکیه گفت: اتحاد و در کنار هم بودن، می‌تواند مشکلات وکلا را حل کند.

گوکهان بوزکورت با بیان اینکه ما کار‌های مشترک بسیار زیادی می‌توانیم‌ انجام دهیم، اظهار کرد: ما به عنوان وکلا می‌خواهیم استاندارد‌های بین‌المللی در حوزه وکالت حاکم شود.

وی تصریح کرد: ما از شرکت در همایش‌ها و کنفرانس‌ها انتظار داریم قوانین خوب و بد را بشناسیم تا قوانین خوب را اجرا و قوانین بد را حذف کنیم.

بوزکورت با بیان اینکه ما درد و مشکلات زیادی داریم، عنوان کرد: وکلا تحت فشار‌های متعددی قرار دارند و تنها اتحاد و در کنار هم بودن، می‌تواند این مشکلات را حل کند.

گفتنی است این برنامه مختص وکلا، حقوقدانان و دانشجویان رشته حقوق بود و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس گواهینامه بین‌المللی از طرف کانون وکلای دادگستری استان همدان و اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ترکیه دریافت کردند.

منبع: روابط عمومی اسکودا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا