یادداشت

نقدی بر جستار لویاتان خواندن اسکودا

وکلاپرس- وکیل خواجوئی راد رئیس سابق کانون وکلای کرمان در یاداشتی اینستاگرامی انتقاداتی را به یادداشت دکتر قاسمی عهد مبتنی بر «لویاتانی خواندن اسکودا» وارد کرد.

به گزارش وکلاپرس، دکتر قاسمی در یادداشتش با عنوان «لویاتانی به نام اسکودا» اسکودا را به لویاتان (هیولا) غشوم تشبیه کرده بود که نسبت به کار آموزان، وکلا و‌ کانونها بی اعتماد و مایه حیاتش ضعیف انگاشتن کانون های وکلا و بی اعتنایی به استقلال ایشان است.

علی خواجویی راد(نائب رئیس کانون وکلای کرمان) در واکنش به این یادداشت، با مبرا دانستن اسکودا از توصیفات مذکور، اقدامات اخیر اسکودا را ناشی از تصمیمات هیات مدیره ها دانست.

نقدی بر جستار لویاتانی خواندن اسکودا

مطلب علمی-پژوهشی جناب دکتر قاسمی عهد که با ذکر مقدمه استعاری از دیدگاه های نوع نگاه به انسان، اسکودا را به لویاتان (هیولا یا اژدهای عظیم الجثه ی اسطوره ای بی مثل و مانند و یکی از هفت شاهزاده جهنم که با گناه حسادت پیوند دارد) تشبیه کرده اند و سپس در نقد منصفانه عملکرد اسکودا!!! این لویاتان وحشت افکن سفاک را به «نگارش آیین نامه ای سختگیرانه و وحشت افزا» و نقض قیم مابانه استقلال کانون ها متهم کرده اند، حکایت از عدم آشنایی بنیادی نگارنده مطلب به ساختار و اختیارات اتحادیه داشته و می تواند اثرات بسیار سوء بر نگاه مردم به اتحادیه که مظهر اتحاد و مصداق استقلال کانون ها است وارد آورد.

۱:همکار محترم مستحضر هستندکه حد اعلی اختیار اتحادیه هماهنگی و اجرای مصوبات هیات عمومی کانون هاست.این اژدهای اسطوره ایی حتی در تصمیم گیری های مجمع عمومی حق رای هم ندارد!

۲:آیین نامه وحشت افزای معترض عنه،! محصول خرد جمعی هیات مدیره وقت کانون های وکلای کشور است و اتحادیه کمترین نقش در تنظیم ان داشته است. آیین نامه توسط کارگروه منتخب هیات مدیره های کانون ها که با با رای آحاد وکلا انتخاب شده اند تنظیم و توسط همان هیات مدیره ها تصویب و‌سپس روند تقدیم و پیگیری آن در قوه قضاییه به نهج مورد نظر کانون ها توسط اتحادیه انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

بنا علیهذا تازه از ره رسیدگان آرمان طلب در نقد تصمیمات ماخوذه باید به حدود اختیارات قانونی تصمیم گیرندگان و تصمیمات آنها احترام گذاشته و در عین حال با ارایه راهکارهای جدید مسیر اصلاحات را هموار سازند. ربط تصمیمات هیات مدیره های قانونی به اتحادیه، غیرصادقانه و مصداق اتهام تفویض اختیار قانونی کانون ها به اسکوداست که مورد تکفیراست.

۳. گرچه نگارنده منکر وجود نقاط ضعف در آیین نامه نیستم و این مقال جهت دفاع از ایین نامه نگارش نیافته ولی نوع انتقاد نویسنده به بعض مفاد ان، دلالت بر ان دارد که استنباط درستی از حدود اختیارات کانون ها و هیات مدیره منتخب وکلا ندارند!برابر ماده هشت لایحه استقلال، وظایف کانون ها دادن پروانه و…. و فراهم اوردن وسایل پیشرفت علمی و عملی وکلاست و هیات مدیره ها باید با رعایت مصلحت وکلا در انجام این امور اهتمام نمایند.

منتخبین وکلا اگر به فکر ایجاد کار و درامد برای داوطلبان هستند باید بروند در کابینه دولت و وزارت کار ایفای نقش نمایند.اینجا وظیفه دارند طبق نص قانون، وکیلی را تربیت و تحویل جامعه بدهند که قادر به دفاع ازحقوق مردم باشد. اینکه کاراموزان هشت ماه از درامد وکالت بی نصیب هستند قابل درک است ولی شرط لازم برای تبدیل کاراموزی صوری به کاراموزی واقعی و پیشرفت علمی و‌عملی است،همان نحوکه به دکتری که تازه از دانشکده پزشکی دانش اموخته شده اجازه نمی دهند که با تیغ جراحی به جان مردم بیفتد -ولو اینکه باعث فوت منفعت پزشک شود- تشخیص داده شده اجازه وکالت کاراموز مدتی محدود شود تا بتواند امور عملی را بیشتر فرا بگیرد.

در تمام قوانین حفظ مال و شرف و آبرو در کنار جان آمده است. چه توفیری بین حفظ جان و مال و ابرو وجود دارد که پزشک حداقل سه سال از جراحی معذور است و اینجا اعتقاد این است که لیسانس حقوق تربیت شده سیستم اموزشی حاضر باید به صرف قبولی در ازمون تستی کاراموزی وکالت مبادرت به جراحی اقتصادی مال و حیثیت مردم بنماید!انتقاد توسعه دامنه تخلفات انتظامی خود حدیث مفصل دیگری است که از ان برداشت به «خلق تخلف انتظامی »شده است. ولی در واقع ورود به جزییات جهت پایان دادن به اختلاف برداشت ها از نوع تخلفات با استفاده از تجارب مراجع انتظامی وفایق برآن تقویت خودانتظامی جهت جلوگیری ازدگر انتظامی بوده است.

بیشتر بخوانید:

به هر تقدیر، مسیر قانونی اصلاحات به حکم قانون باز است و نه تنظیم سابق و نه اصلاح فعلی اگر چه از خیابان اتحادیه گذشته و‌ می گذرد نیازی به تصویب اتحادیه نداشته و متهم کردن نمایندگان هیات مدیره ها در اتحادیه، جزء گذاشتن بار خستگی بر دوش هیات رییسه ایی که خود را وقف خدمت به نهاد نموده اند اثری ندارد.

۴.فقره آخر جستار با ایهام و اشاره این لویاتان وحشت افکن سفاک و خصوصا هیات ریسه سه نفره رابه نقض قیم مابانه استقلال کانون ها متهم شده اند!!!

دقیقا مشخص نیست منظور کدام اقدام هیات ریسه است، اگر منظور تصمیمات شورای اجرایی اخیر است بهتر است قبل از قضاوت نظر نماینده محترم کانون متبوع خود در شورا جویا شود. اصلاح موادی از ایین نامه که مربوط به مقررات کاراموزی می باشد توسط هیات رییسه اتحادیه مطرح و به شدت هم از آن دفاع شد، ولی نظر قاطبه حضار از جمله کانون مرکز بر اصلاح -در وقتی دیگر- که حداقل تکلیف اصلاحات مواد ناقض استقلال مشخص شود بود و مالا نظر اکثریت برتشخیص هیات رییسه غالب گردید.

در باب آزمون نیز هیات رئیسه وضعیت موجود را تشریح و نهایتا تصمیم نهایی توسط کانون ها اخذ گردید. هیات رییسه هم که حق رای و حق و توی تصمیمات نمایندگان شورای اجرایی را نداشتند و عین تصمیمات ماخوذه را اطلاع رسانی کرده اند.

به نظر می رسد جوش نقض استقلال قیم‌مابانه را باید در خیابان «داور» زد که در مقام اعتراض به رای گیری دموکراتیک، بریدند و‌ دوختند و کماکان هم به این امر به نحو‌ مستمر مشغولند و‌ متاسفانه یارای قانونی و شاید شجاعت صنفی برای مقابله با این تصمیم سازی و تصمیم گیری وجود ندارد.

در حوالی آرژانتین محجوری وجود ندارد که قیمی بخواهد اداره امور وی را تنظیم و تنسیق نماید. آنچه بوده و هست تصمیمات هیات مدیره هاست. مصوبات برگزاری آزمون و اصلاحات مواد ناقض استقلال کانون ها، مصادیقی از این امورند که هیات رییسه به احسن وجه انجام داده است و به نظرم نزد خداوند ماجور و نزد وکلا مقبول اند.

منبع: اینستاگرام دکتر خواجوئی راد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا