انتقادات دو نماینده مجلس به قانون تسهیل در میزگرد «بعد از تسهیل»

وکلاپرس- سارا فلاحی و فرهاد طهماسبی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عصر روز گذشته در میزگرد «بعد از تسهیل» انتقاداتی را به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار وارد کردند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از فارس، میزگرد «بعد از تسهیل» با هدف بررسی فرصت‌ها، چالش‌ها و راه‌های برون رفت از آسیب‌های احتمالی قانون تسهیل  روز گذشته ۵ مهر ماه با حضور برخی از نمایندگان مجلس، کانون و مرکز وکلا و وزارت اقتصاد برگزار شد.

برخی بر این باورند که با قانون تسهیل می‌توانند معضل اشتغال را برطرف سازند

سارا فلاحی، نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش ابتدایی این میزگرد گفت: من با تصویب و اجرای قانون تسهیل مخالف بودم، اما ما با معضل اشتغال مواجه هستیم برخی از دوستان بر این باورند که با قانون تسهیل می‌توانند معضل اشتغال را برطرف سازند.

وی ادامه داد: بسیاری از تصمیمات غلط ناشی از اطلاعات نادرستی است که بر پایه آن تصمیم‌گیری می‌شود و یا برخی به دنبال انجام کارهای بزرگی در مدت زمان کوتاه هستند که این امر نیز منجر به تصمیم گیری نادرست می شود. ما می توانیم اطلاعات درست را به دست دوستان برسانیم تا تصمیمات اتخاذ شده اصلاح شود. موضوع قانون تسهیل منحصر به جامعه وکلا نیست بلکه تمامی جامعه را شامل می شود.

بیشتر بخوانید:

این نماینده مجلس با اشاره به قانون تسهیل گفت: این قانون مسیر اشتغال زایی برای جوانان بیکار را تسهیل نمی‌کند ما نمی‌توانیم برای برطرف کردن یک خطر یک خطر بزرگتر را به جامعه تحمیل کنیم.

شرایط نخبه زدایی به صورت خاموش

وی ادامه داد: در برخی از کشورهای همسایه ما دام پهن شده تا افراد ماهر را از سرزمین ما بربایند. اگر محافظت نکنیم و به‌عنوان دیده‌بان عمل نکنیم، متضرر خواهیم شد.

دکتر فلاحی گفت: بر اساس اطلاعات دریافت شده، در حال ایجاد یک شرایطی هستند که مغز علمی، سیاسی و اجتماعی و… کشور را با تزریق افرادی که نمی دانند، فلج کنند. نباید به افرادی که نمی دانند در جامعه جایگاه داده شود. متاسفانه امروز شغل‌های حساسی همانند مهندسی، وکالت، پزشکی و حتی نخبگان و… با مالیات های بالا و… مورد هجمه قرار گرفتند.

این نماینده مجلس در رابطه با وجود انحصار در برگزاری آزمون وکالت اظهار کرد:  برای شکستن انحصار نباید مسیرهای بسته را بسته تر کنند. زمانی که فهم درستی از مسائل نداشته باشیم این مسائل را به مشکلات بدون راهکار تبدیل می شود. من مخالف این شرایط نخبه زدایی به صورت خاموش هستم.

همسایه های ما به دنبال خرید مغزها و نخبگان هستند

وی ادامه داد: همسایه های ما به دنبال خرید مغزها و نخبگان هستند. اما متاسفانه ما در حال فروش نخبگان خود هستیم! بن سلمان به عنوان یک فرد ادم کش و دشمن رسانه ها شناخته می شد، این فرد تربیت شد، اقدامات اقتصادی و.. بیانگر این موضوع است. یک شاهزاده جاه طلب تغییر دادند و فضای حاکم بر عربستان را تغییر دادند و امروز سیاست، فرهنگ و دین خود را بر مبنای اقتصادی پایه گذاری می‌کند.

فلاحی با اشاره به امارات گفت: این کشورها به دنبال به چالش کشیدن داشته‌های کشورمان هستند و ما این خطرات را گوش زد کرده‌ایم. من هم همانند جامعه وکلا نگران تبعات این قانون هستم.

 باید قانونی برای اصلاح قانون تسهیل مصوب کنیم

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: زمانی که به وکالت ماهیت اقتصادی داده شود، بر خلاف آنچه در قران کریم در این خصوص عنوان شده است. شاخصه های اصلی برای یک وکیل قدرتمند و باسواد حذف شده و حتی اکنون نیز به اهداف قانون تسهیل دست پیدا نکرده ایم، از همین رو باید ما باید قانونی برای اصلاح این قانون مصوب کنیم.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: زمانی که ماهیت کسب و کاری به وکالت داده شود، شاخص هایی همانند شرافت دیگر مدنظر نیست و از وجدان کاری چشم پوشی می‌شود.  برخی از وکلا زمانی که یک خانواده برای طلاق مراجعه می‌کنند ابتدا به دنبال حفظ کانون خانواده هستند، اما زمانی که وکالت شغل دیده شود، این وجدان کاری کمتر مدنظر است و با قیمت های پایین تر صرفا پرونده ها از سوی وکلای بی سواد پذیرفته می شود.

۲۵ درصد وکلای ایلام پروانه خود را تمدید نکرده اند

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط مالی سخت برخی از وکلا گفت: اکنون بسیاری از وکلا با مشکلات مالی مواجه هستند در استان من از ۴۰۰ وکیل، ۱۰۰ وکیل پروانه وکالت خود را تمدید نکردند.

 باید به شأن و جایگاه وکالت توجه شود

در ادامه این میزگرد فرهاد طهماسبی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: متولی صدور پروانه وکالت ابتدا کانون وکلا بوده، امروز ما باید به‌عنوان نمایندگان مردم آسیب‌ها، فرصت ها و تهدیدها را بیان کنیم. مرکز وکلا به صورت موازی با کانون وکلا راه اندازی شد که این اولین آسیب بود که یک رقابتی در صدور پروانه وکالت ایجاد کرد.

طهماسبی گفت: نباید صرفا به‌علت اینکه تعداد زیادی از دانش‌آموختگان رشته حقوق بیکار هستند، برای آنان اشتغال‌زایی کنیم و برای آن‌ها پروانه وکالت صادر شود. باید به شأن و جایگاه وکالت توجه شود.

منبع: فارس

خروج از نسخه موبایل