اخبار کانون هاویژه

تشکیل کارگروه علت شناسی و آسیب شناسی بیکاری وکلای دادگستری

گفتگو با دکتر طاهری نسب رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان

وکلاپرس– رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان از تشکیل کارگروه علت شناسی و آسیب شناسی بیکاری وکلای دادگستری خبر داد.

دکتر یزدالله طاهری نسب، رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس با تاکید بر ضرورت تعامل کانون ها با نظام گفت: یکی از بزرگ ترین مشکلات تاریخی که کانون وکلا در شرایط حاضر دارد، فقدان تعامل صمیمانه با مسئولان نظام است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که نظام تمایل دارد که کانون وکلای مقتدر و برخوردار از استانداردهای روز حرفه ای داشته باشد. لذا گروهی که تصور می کنند نظام چنین تمایلی ندارد یا درصدد تضعیف کانون وکلا است اشتباه می کنند.

علت برخی هجمه ها علیه نهاد وکالت، عملکرد وکلای دادگستری و مدیران کانون در دهه های گذشته

طاهری نسب افزود: معتقدم برخی از هجمه‌ هایی که علیه نهاد وکالت مطرح می‌ شود ناشی از عملکرد وکلای دادگستری و مدیران کانون در دهه های گذشته بوده است‌.

وی ادامه داد: در گذشته مدیران نهاد وکالت با عقیده به استقلال وکیل و کانون وکلا معتقد بودند که توجه نهاد وکالت باید متمرکز به درون باشد و توجهی به جریانات سیاسی و اتفاقات سطح کلان و مسائل بین المللی نداشت‌.

عواقب عدم تعامل موثر و مفید نهاد وکالت با نظام

رییس کانون وکلای خوزستان با اشاره به این که تمام فعالیت های نهاد وکالت در دهه های گذشته متمرکز بر صدور پروانه و اداره امور وکلا بوده است گفت: نهاد وکالت از توجه به مسائل بیرونی غفلت کرد و همین سبب شد ارتباط موثر و مفید با ارکان نظام صورت نگیرد و به تبع آن برخی تصور کردند که کانون وکلا در تقابل با نظام قرار دارد.

وی ادامه داد: این سوء تفاهم تا جایی پیش رفت که برخی مسئولان نظام هم علیه نهاد وکالت موضع گیری کنند.

بیشتر بخوانید:

نهاد وکالت در نظام حاکمیت فاقد یک پشتوانه حمایتی است

طاهری نسب در پاسخ به چرایی ضرورت این ارتباط گفت: نداشتن ارتباط با ارکان نظام سبب شد در نظام حاکمیت فاقد یک پشتوانه حمایتی باشیم. از آن جا که کانون وکلا یک نهاد غیردولتی و مستقل است و از سوی هیچ بخشی حمایت نمی شد، موجب شد کسانی که قصد ضربه زدن به نهاد وکالت دارند راحت تر اقدام کنند.

تلاش کانون وکلای خوزستان برای ایجاد تعامل با نظام

وی با اشاره به اقدامات کانون وکلای خوزستان درخصوص ایجاد تعامل گفت: در همین راستا کانون وکلای دادگستری خوزستان ارتباطات خود را با مدیران ارشد قوه قضائیه خصوصا معاونت حقوقی و نیز کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی آغاز کرده است‌. روز گذشته با دکتر محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه و شب گذشته نیز با موحد نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی دیدار داشتیم.

رییس کانون وکلای خوزستان درخصوص جزییات این جلسات گفت: در این جلسات مباحث مختلفی پیرامون ضرورت حمایت مجلس و قوه قضائیه از کانون وکلا، معضلات ناشی از بیکاری و افزایش جمعیت وکلا و خطرات تضعیف وجهه بین المللی کانون وکلای دادگستری مطرح شد.

تشکیل کارگروه علت شناسی و آسیب شناسی بیکاری وکلای دادگستری

وی ادامه داد: امروز نیز با دکتر الفت، معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، دیدار داشتیم و پیشنهاد تشکیل کارگروه علت شناسی و آسیب شناسی بیکاری وکلای دادگستری را طرح کردم که خوشبختانه مورد پذیرش وی واقع و دستور تشکیل آن نیز صادر شد.

طاهری نسب درخصوص جزییات تشکیل این کارگروه گفت: رییس کارگروه مذکور فرزاد فرهادی راد، مدیرکل پیشگیری های قضایی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است‌. دستور کار این کارگروه، بررسی میدانی و تحقیق و مطالعه میزان اشتغال وکلای دادگستری اعم از کانون وکلا یا مرکز مشاوران است.

وی ادامه داد: علاوه بر این بررسی آثار بیکاری وکلا نیز مد نظر خواهد بود. موضوع جلسه ای که قرار است اواخر فرودین ماه با حضور معاونت حقوقی قوه قضاییه در کانون وکلای دادگستری خوزستان برگزار شود، آسیب شناسی بیکاری وکلای دادگستری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا