استعفای شش عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز

وکلاپرس- پنج عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در نامه ای سرگشاده به اعضای هیات مدیره این کانون، و یک عضو دیگر این کمیسیون با انتشار یک استوری در حساب اینستاگرامش استعفای خود را از عضویت در این کمیسیون اعلام کردند.

به گزارش وکلاپرس حسن آقاخانی، مینا جعفری، مازیار طاطائی، ابوالفضل غلامی، ابوذر نصراللهی، صدیقه حجت پناه شش نفر از وکلایی هستند که استعفای خود را از این کمیسیون اعلام کرده اند.

اگرچه دلیل واضحی برای علت استعفا در این نامه اعلام نشده است، اما نویسندگان نامه در بخشی از این متن به رخداد های حادث شده در انتخابات گذشته هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، که با تعلیق ۵ نفر از منتخبین همراه بود، اشاره کرده اند.

بر اساس تصویری که یکی از وکلا در توئیتر منتشر کرده است، «حسن آقاخانی، مینا جعفری، مازیار طاطائی، ابوالفضل غلامی، ابوذر نصراللهی» در نامه ای به اعضای هیات مدیره کانون وکلای مرکز استعفای خود را از کمیسیون حقوق بشر اعلام کرده اند.

در پی انتشار این نامه در فضای مجازی وکیل صدیقه حجت پناه دیگر عضو این کمیسیون هم با انتشار یادداشت زیر در اینستاگرامش، استعفایش را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

متن نامه استعفای پنج عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز به شرح زیر است:

با سلام و احترام

رئیس و اعضای محترم هیات مدیره کانون و دادگستری مرکز

همانگونه که اعضای محترم هیات مدیره آگاه و واقف هستند کمیسیون حقوق بشر در کانونهای وکلا به دلیل پیوندی ناگسستنی که با حقوق ملت دارد. از جمله مهمترین رکنهای کانون است که ذاتا حلقه ی واسط بین کانون های وکلا و جامعه هستند و از این جهت کارکرد و کیفیت آن همواره از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و در سنجش عملکرد کانون وکلا از طرف جامعه و آحاد ملت از حیث ایفای مسئولیت اجتماعی کانونهای وکلای دادگستری بطور عام و وکیل دادگستری بطور خاص واجد اثراتی غیر قابل انکار است.

این مسئولیت به نحو مناسب اجرا نمیشود مگر با تکیه بر حمایت و همراهی هیئت مدیره کانونهای وکلا از طریق ترویج مفاهیم حقوق بشری، برگزاری نشستها و دوره های مقتضی و به ویژه رصد مستمر موارد نقض حقوق شهروندان و اعلام مواضع صریح قانونی و اصولی در چارچوب موازین حقوق بشری و حمایت حقوقی از افرادی که در معرض نقض حقوق بنیادین خویش قرار گرفته اند.

متاسفانه وقایع حادث شده در انتخابات گذشته هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، آزاد و منصفانه بودن این انتخابات را به شدت تحت تاثیر قرار داده و همین روند تاثیر غیر دموکراتیکی بر انتخاب اعضای ارکان کانون و کمیسیونها و به ویژه کمیسیون حقوق بشر داشته است. بدون تردید این نوع از انتخاب در آینده نیز تاثیر و کارکرد مناسب و موثر کمیسیون حقوق بشر را با اختلال جدی مواجه خواهد کرد و این نگرانی جدی را موجب خواهد شد که نقش بنیادی و موثر کمیسیون حقوق بشر در محاق این شیوه از انتخابها قرار گیرد.

لذا اینجانیان امضا کنندگان این نامه که حسب مفاد احکام امضا شده توسط رئیس محترم هیئت مدیره در جلسه ۲۲ امرداد ۱۴۰۲ هیئت مدیره به عنوان عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز تعیین شده ایم ضمن قدردانی از حسن نظر آن دسته از اعضای هیئت مدیره که اینجانبان را مناسب چنین جایگاه خطیری دانسته اند با عنایت به مراتبی که مورد اشاره قرار گرفت و همچنین با توجه به جمیع شرایط به لحاظ اینکه چشم انداز روشنی برای ایفای نقش متناسب با ماهیت و ذات این کمیسیون به گونه ای که بایسته و شایسته نهادی که مرتبط با حقوق ملت است متصور نیستیم بدین وسیله مراتب استعفای خویش از عضویت در کمیسیون مزبور را اعلام میداریم.

خروج از نسخه موبایل