استدلال رئیس کانون وکلای اصفهان درباره انتفای قبولی ۱۵ نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲

وکلاپرس– رییس کانون وکلای اصفهان به تشریح جزئیات مصوبه هیات مدیره این کانون درخصوص انتفای قبولی ۱۵ نفر از پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ پرداخت.

به گزارش وکلاپرس، طبق اعلام کانون وکلای دادگستری اصفهان براساس مصوبه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۳ هیات مدیره، قبولی سه نفر از پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ به علت نقص در گواهی پایان خدمت سربازی تا پیش از ثبت نام در آزمون وکالت و ۱۲ نفر هم به علت نداشتن مدرک کارشناسی قبل از ثبت نام در آزمون وکالت، کان لم یکن اعلام شد.

بیشتر بخوانید

در آگهی ثبت نام شرایط شرکت کنندگان صراحتا قید شده بود

دکتر حسین ادیب (رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان) در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات این تصمیم هیات مدیره گفت: همه باید از حق یکسان بهره مند باشند و باتوجه به اینکه در زمان ثبت نام نیز بر این مسئله تاکید شده بود، پذیرش قبولی این افراد خلاف مقررات است.

وی افزود: از آنجا که هرسال معمولا ثبت نام آزمون در شهریور انجام و و آزمون نیز آبان ماه یا آذرماه برگزار میشد، هیچ مشکلی برای پذیرفته شدگان وجود نداشت؛ چرا که در تاریخ ثبت نام وضعیت فارغ التحصیلی و یا گواهی موقت روشن بود.

ادیب با اشاره به اینکه امسال آگهی در اردیبهشت ماه منتشر و آزمون نیز در مردادماه برگزار شد، افزود: در آگهی امسال قید شده بود که شرکت کنندگان باید دانشنامه لیسانس یا مدرک پایان خدمت یا معافیت را داشته باشند. در آگهی ثبت نام کانون وکلای اصفهان نیز صراحتا قید شد که شرکت کنندگان باید در زمان ثبت نام اسکن مدارک مزبور را بارگذاری کنند.

بیشتر بخوانید:

ضرورت احترام به اصل عدم تبعیض میان شرکت کنندگان در آزمون

رئیس کانون وکلای اصفهان ادامه داد: در آیین نامه لایحه استقلال نیز آمده است که قبول‌شدگان در آزمون باید تصویر مصدق مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی را ارئه دهند و تاریخ فارغ‌التحصیلی و پایان خدمت یا معافیت باید قبل از تاریخ ثبت‌نام آزمون ورودی باشد.

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان گفت: ما ابتدا بررسی کردیم تا تعداد این افراد مشخص شود که درنهایت ۱۵ نفر شدند. درنهایت هیات مدیره به اتفاق آرا مصوبه ای مبنی بر غیرقانونی بودن ثبت نام این اشخاص را به تصویب رساند.

وی با تاکید بر ضرورت احترام به اصل عدم تبعیض، گفت: اگر واقعا قرار بود افراد بدون دارا بودن مدرک کارشناسی یا کارت پایان خدمت یا معافیت دائم امکان شرکت در آزمون و قبولی را داشته باشند و این مسئله در آگهی اعلام میشد، احتمال شرکت کردن افراد دیگر نیز فراهم میشد و حال ما نباید با پذیرش قبولی این افراد، حق سایرین را ضایع کنیم.

حق اعتراض نسبت به رأی در دادگاه عالی انتظامی قضات وجود دارد

ادیب در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر پذیرش قبولی برخی این افراد توسط سایر کانون های وکلا گفت: هیات مدیره کانون وکلای اصفهان به اتفاق آرا رأی بر عدم پذیرش قبولی این ۱۵ نفر داشته است. ما این رأی را به متقاضیان ابلاغ کردیم تا حق آنان برای اعتراض نسبت به رأی در دادگاه عالی انتظامی قضات وجود داشته باشد. اگرچه باتوجه به آیین نامه لایحه استقلال بعید است دادگاه انتظامی رأیی به نفع آنان صادر کند اما اگر بتوانند رای بگیرند، پذیرفته شده محسوب میشوند.

بیشتر بخوانید:

کانون وکلای بوشهر شرکت کننده فاقد مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت نداشته است

اگرچه برخی شنیده ها، حاکی از پذیرش داوطلبین مشابه با همین شرایط در سایر کانون ها ازجمله کانون وکلای بوشهر بوده است، اما وکیل بهرام فرهمند صابر (رییس کانون وکلای داداگستری بوشهر) در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس ضمن تکذیب این خبر گفت: این کانون هیچ داوطلبی نداشته است که در زمان ثبت نام، مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت وظیفه عمومی را اخد نکرده بوده باشد.

خروج از نسخه موبایل