اخبار کانون هاویژه

رئیس کانون وکلای فارس: نمایندگان مجلس طرح اسکودا برای حمایت از وکلای در معرض خطر را به جد دنبال کنند

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد در همایش “بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر” در خصوص هجمه های اخیر وارد شده به وکلا و نهاد وکالت سخن گفت.

به گزارش وکلاپرس همایش “بایسته‌های حمایت از وکلای در معرض خطر” پنجشنبه گذشته مورخ ۲۲ تیر ماه به میزبانی کانون وکلای منطقه فارس در سه پنل تخصصی با حضور میهمان داخلی و خارجی به دو صورت حضوری و ویدئو کنفرانس برگزار شد.

دکتر بهنام اکبری رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد در این همایش گفت: معرفی حقوق یک وکیل برگرفته از قانون اساسی است و ضرورت حمایت از شهروندان و حقوق آنها ایجاب می‌کند بسترهای حمایتی از کانون وکلا به صورت ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

جایگاه وکیل دادگستری پاسداشت حقوق ملت است

دکتر بهنام اکبری با بیان اینکه وکلا سنگربانان دفاع بی سنگر هستند، این همایش را یکی از ضروریات عرصه وکالت و وکیل دادگستری عنوان و خاطرنشان کرد: هدایت افکار عمومی و همراهی با این نهاد به خصوص در بحث وکلای در معرض خطر ایجاب می کند که این جایگاه به استحضار عموم رسانده شود.

او با اشاره به اینکه برای شناخت یک کشور و دیدگاه‌های آن جامعه نسبت به وضعیت موجود باید قوانین آن کشور را بررسی کرد، ادامه داد: با نگاه اجمالی به قوانین این کشورها می‌بینیم نقش و جایگاه نهادها در قوانین به خوبی تدوین شده است و برای بررسی جایگاه وکلا و نهاد کانون وکلا در ایران  باید به قانون مادر مراجعه و ملاحظه کرد که قانون اساسی چه نقشی برای این نهاد در نظر گرفته است.

بیشتر بخوانید:

اکبری ادامه داد: بحث مربوط به وکالت در فصل سوم قانون اساسی ذیل حقوق ملت آورده شده و این نشان می‌دهد بانیان این قانون، با دوراندیشی و حساسیت به موضوعی پرداخته‌اند که حائز اهمیت است.

او با بیان اینکه نقش اولیه از لحاظ صنفی به خود ما برمی‌گردد و وظیفه کانون وکلاست، خاطرنشان‌کرد: در اصل ۳۵ قانون اساسی جایگاه وکیل دادگستری، پاسداشت حقوق ملت است، بنابرین جایگاه این‌نهاد از منظر قانون اساسی به وضوح قابل مشاهده است.

چرا وکیل در راستای حقوق شهروندی و آزادی‌های اساسی مورد تعرض قرار می گیرد؟

به گفته رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد، زمانی اهمیت این موضوع مشخص می‌شود که به وکیلی در راستای رسالتی که بر عهده اوست تعرضی انجام شود و اهمیت دو چندان زمانی رخ می‌دهد که واکنش افکار عمومی را به دنبال داشته باشد.

اکبری یادآور شد: نهاد وکالت و جایگاه وکیل در زیر مجموعه حقوق ملت بوده و افکار عمومی اگر واکنش نشان دهد در راستای حقوق ملت واکنش داده است.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد با طرح این سوال که کار وکیل دفاع در راستای حقوق شهروندی و آزادی‌های اساسی است، چرا باید در این راستا مورد تعرض قرار بگیرد؟ تصریح کرد: طبیعتاً در پرونده‌هایی که جنبه‌های مختلفی به خصوص در امور کیفری، جرائم سیاسی و امنیتی دارند وظیفه وکیل است که در این پرونده‌ها دفاع کند و ممکن است خوشایند کسانی هم قرار نگیرد و از سوی اشخاص حقوقی و حقیقی  تهدید شود.

او ادامه داد: قانون باید در اینجا مدافع حقوق وکیل و نهاد وکالت باشد.

اکبری با طرح پرسش دیگری در خصوص اینکه آیا در این رابطه خلأ قانونی وجود دارد یا مشکل اجرا، گفت: در واقع هر دو است و قانون آنطور که باید اجرا نمی‌شود.

به جای حمایت شاهد دست اندازی‌ها هستیم

رئیس کانون وکلای فارس و کهگیلویه و بویراحمد افزود: وکیل در مقام دفاع، از تامینات شغل قضا برخوردار است؛ اما آیا ما شاهد تحقق این موضوع و مشکلات پیرامونی در واقعیت و اجرا هستیم؟

او کانون وکلا را نهادی خودگردان و خودانتظام دانست و اظهار کرد: این  کانون بیش از ۱۰ هزار نفر را طی سالیان سال در این حرفه آموزش داده، اما هر روز به جای حمایت شاهد دست اندازی‌ها هستیم.

بیشتر بخوانید:

اکبری خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: در کانون‌های وکلای فارس و کهگیلویه طی یکسال گذشته ۲هزار مورد وکیل تسخیری، صدها مورد وکیل معاضدتی  و ۱۰۰۰ مورد مشاوره حقوقی در قالب تفاهم نامه‌هایی با شهرداری، بهزیستی و سازمان زندان‌ها انجام گرفته است.

نمایندگان مجلس از ظرفیت وکلا به عنوان مشاور در کنار خود بهره ببرند

او همچنین از نمایندگان ‌مجلس خواست که طرح ارائه شده اسکودا را به جد دنبال کنند و پیشنهاد داد تا نمایندگان مجلس از ظرفیت وکلا به عنوان مشاور در کنار خود بهره ببرند.

اکبری عنوان کرد: جامعه حقوقی کشور همیشه نقش آفرین بوده و همراهی این نهاد در رفع مشکلات می‌تواند نقش آفرین باشد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا