اخبار کارآموزی وکالتاخبار کانون هاویژه

اختبار کتبی کارآموزان ۱۴۰۰ کانون وکلای آذربایجان شرقی به صورت تستی و بدون نمره منفی برگزار می شود

وکلاپرس- بر اساس تصمیم کمیسیون کارآموزی و اختبار کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، آزمون اختبار کتبی کارآموزان ورودی ۱۴۰۰ این کانون به صورت تستی و بدون احتساب نمره منفی برگزار خواهد شد.

به گزارش وکلاپرس،  با وجود اینکه ماهیت آزمون اختبار کانون های وکلای دادگستری،  سنجش کارآموز در مورد رویه و دعاوی کاربردی است، بنا به تصمیم کمیسیون کارآموزی و اختبار کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، به علت کثرت کارآموزان و مشکلات ناشی از سوالات تشریحی و عدم امکان تصحیح توسط ممتحنین متعدد و … مقرر شده است اختبار کتبی کارآموزان ورودی ۱۴۰۰ این کانون به صورت تستی و بدون احتساب نمره منفی برگزار شود.

مصوبه کمیسیون کارآموزی و اختبار کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، برای کارآموزان ورودی ۱۴۰۰ این کانون

در اطلاعیه کمیسیون کارآموزی و اختبار این کانون برای کارآموزان ورودی ۱۴۰۰ این کانون این گونه مقرر شده است:

۱- تعداد گزارشات کارآموزان از پرونده ها وفق مصوبه قبلی هیات مدیره کانون تعداد ۳۶ پرونده (۱۸ پرونده حقوقی و ۱۸ پرونده کیفری) خواهد بود که در گزارشهای ارائه شده ذکر یکی از دو شماره بایگانی یا یکتای پرونده الزامی است گزارشهای مذکور در قالب یک حلقه سی دی باید ظرف مدت یک هفته به کانون تحویل داده شود افرادی که گزارش های خود را قبلا با رعایت موارد فوق به کانون تحویل داده اند، نیازی به تحویل مجدد گزارش ندارند و صرفا افرادی که گزارشهای خود را ناقص تحویل داده اند یا گزارشهای ارائه شده آنان فاقد شماره پرونده است، مکلف به ارائه مجدد گزارش هستند که باید تا مورخه ۱۴۰۳/۰۵/۰۷ گزارش های خود را در قالب سی دی به کانون تحویل دهند. شایان ذکر است که پس از نهایی شدن بررسی کلیه گزارشها توسط کمیسیون در صورت وجود نقص و عدم رعایت موارد یاد شده در گزارشهای ارائه شده به کارآموزان مربوطه یک هفته مهلت داده خواهد شد تا نسبت به رفع نقص اقدام نمایند.

۲- مقرر گردید با توجه به کثرت کارآموزان و مشکلات ناشی از سوالات تشریحی و عدم امکان تصحیح توسط ممتحنین متعدد بر اساس یک شاخص
یکسان و دقیق و در راستای اجرای عدالت و پیشگیری از تبعیض احتمالی در فرایند ارزیابی آزمون اختبار کتبی به صورت تستی بدون احتساب نمره منفی
برای پاسخ نادرست برگزار گردد.

۳- تمامی کارآموزان ورودی ۱۴۰۰ مکلفند از تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۱۳ الی ۱۴۰۳/۰۵/۱۸ با حضور در کانون نسبت به اعلام ختم دوره کارآموزی اقدام نمایند.

۴- تاریخ آزمون کتبی اختبار صبح روز شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ و تاریخ آزمون شفاهی متعاقبا اعلام خواهد شد آزمون اختبار بر اساس ماده ۶۲ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ در ۸ ماده درسی برگزار خواهد شد. برای هر درس ۲۰ سوال تستی طرح خواهد شد و آزمون در طی یک روز در مدت ۱۸۰ دقیقه برگزار خواهد شد.

۵- مصوبات فوق در خصوص کارآموزان ۱۴۰۰ بوده و با کارآموزان محترمی که در موعد مقرر مربوطه اعلام ختم دوره ننمایند یا از حضور در آزمون اختبار شهریور ماه خودداری نمایند مطابق مقررات آیین نامه اجرایی لایحه استقلال رفتار خواهد شد.

کمیسیون کارآموزی و اختبار کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی

انتقاد کارآموزان به این رویه

کارآموزان ورودی ۱۴۰۰ کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی که به عنوان اولین پذیرفته شدگان قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در حال طی مراحل کارآموزی هستند می گویند شیوه آزمون تستی برای اختبار کتبی, به نوعی برگزاری مجدد آزمون وکالت محسوب میشود.

این کارآموزان با بیان اینکه تا کنون به نوعی در ۲ آزمون وکالت از جمله آزمون سراسری وکالت در تیر ۱۴۰۱ و آزمون مرحله اول کارآموزی در مرداد ۱۴۰۲  شرکت کرده اند. آزمون اختبار یه صورت تستی و با این حجم از منابع اعلامی، آزمون وکالت برای سومین بار محسوب میشود.

همچنین کارآموزان این کانون معتقدند: کمیسیون کارآموزی و اختبار کانون مجری تصمیمات هیئت مدیره است و حق تصمیم گیری در این موضوع را ندارند.

منابع آزمون اختبار کتبی و شفاهی

در اطلاعیه کمیسیون کارآموزی و اختبار کانون وکلای آذربایجان شرقی در مورد منابع آزمون اختبار کتبی و شفاهی آمده است:

با سلام و عرض ادب

احتراما بدینوسیله به آگاهی کارآموزان محترم ورودی ۱۴۰۰ می رساند  آزمون اختبار کتبی و شفاهی آتی صرفا در محدوده موضوعی قوانین ذیل برگزار خواهد شد:

۱ـ حقوق مدنی

قانون مدنی
قانون مسئولیت مدنی
قانون حمایت خانواده
قانون روابط موجر و مستاجر مصوب ۱۳۵۶ و ۱۳۷۶

۲ـ آیین دادرسی مدنی

قانون آیین دادرسی مدنی مصوب ۱۳۷۹
قانون اجرای احکام مدنی
قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

۳ـ قانون تجارت

قانون تجارت و لایحه اصلاحی
قانون صدور چک

۲ـ حقوق جزا

قانون مجازات اسلامی
قانون کاهش مجازات حبس تعزیری
قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا،اختلاس و کلاهبرداری

۵ـ آیین دادرسی کیفری

قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲

۶ـ حقوق ثبت

قانون ثبت اسناد و املاک
قانون افراز و فروش املاک مشاعی
قانون تعیین تکلیف اراضی فاقد سند
آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا

۷ـ امور حسبی

قانون امور حسبی

۸ـ مقررات وکالت

لایحه قانونی استقلال
آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال با اصلاحات بعدی

۹ـ آرای وحدت رویه سال ۱۳۸۰ به بعد

ضمنا آزمون شفاهی اختبار نیز روز سه شنبه ۱۴۰۳/۶/۲۰ برگزار خواهد شد.

کمیسیون کارآموزی و اختبار کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی

مقررات مربوط به اختبار کارآموزان وکالت کانون های وکلای دادگستری

در مقررات مربوط به نهاد وکالت از جمله قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری، لایحه قانونی استقلال، آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ و … در خصوص تستی یا تشریحی بودن آزمون اختبار کانون های وکلای دادگستری اشاره ای نشده است از جمله:

ماده ۷ لایحه قانونی استقلال:

از تاریخ اجراء این قانون فقط به کسانی پروانه وکالت داده می‌شود که از دانشکده‌های حقوق داخله و یا خارجه دارای دانشنامه لیسانس‌باشند.اشخاص مزبور پس از اخذ پروانه وکالت مکلف هستند لااقل یک سال به کارآموزی اشتغال ورزند پس از اختبار و قبول آنان پروانه وکالت پایه‌یک داده می‌شود.

از آیین نامه لایحه استقلال:

ماده ۶۲- اختبار کتبی و شفاهی شامل دروس حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، قوانین و مقررات وکالت، حقوق کیفری، آیین دادرسی کیفری، حقوق تجارت و حقوق ثبت و امور حسبی است.

ماده ۶۳- قبولی در اختبار، منوط به کسب نمره ده از بیست در حداقل پنج درس و معدل کل دوازده از بیست است. در معدل‌گیری نمره هر درس، ضریب اختبار کتبی «سه» و ضریب اختبار شفاهی «یک» است.

ماده ۶۴ ( اصلاحی ۱۴۰۳/۳/۱۲)- در صورت عدم انجام تکالیف مرحله دوم کارآموزی یا عدم شرکت در اختبار کتبی و شفاهی یا عدم قبولی این دوره دو نوبت تجدید خواهد شد. در دوره تجدیدی مرحله دوم ماده (۵۴) این آیین نامه تکرار و در صورت مردود شدن در سومین اختبار و همچنین عدم انجام تکالیف دوره های تجدید شده پروانه کارآموزی با اعلام کمیسیون کارآموزی و تأیید هیئت مدیره ابطال میشود. این تصمیم قابل اعتراض در دادگاه عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا