گفت و گو

علی اکبر گرجی : رئیس قوه قضائیه سریعتر به قانون‌شکنی عدم توجه به قانون جرم سیاسی پایان دهد

وکلاپرس– دکتر علی اکبر گرجی درمورد علت محکومیت دکتر حسین بیات گفت: مجموعه مطالب تحلیلی و انتقادی این وکیل دادگستری سبب شد به اتهام تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام و عناوینی مشابه به ۵ سال حبس و ۳ ماه پاکبانی در بوستان‌های شهری محکوم شود.

به گزارش وکلاپرس، اخیرا ‌‌دکتر حسین بیات، نویسنده منتقد، شاعر، حقوقدان عمومی و وکیل دادگستری به حکم دادگاه انقلاب و با اتهام تبلیغ علیه نظام، روانه زندان اوین شده است.

به بهانه حکم محکومیت این وکیل دادگستری سراغ دکتر علی اکبر گرجی(استاد حقوق اساسی دانشگاه شهید بهشتی) رفتیم که سابقا نیز توسط مرکز وکلای قوه قضائیه پروانه وکالتش ابطال شد.

بیشتر بخوانید:

لازم به ذکر است دیدگاه‌های مصاحبه شونده الزاما با نظرات هیأت تحریریه وکلاپرس همسو نیست.

محکومیت وکیل حسین بیات به ۵ سال حبس و ۳ ماه پاکبانی

دکتر علی اکبر گرجی، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس ضمن تشریح عنوان اتهامی وکیل بیات گفت: مجموعه مطالب تحلیلی و انتقادی که این وکیل دادگستری در فضای مجازی و به ویژه اینستاگرام می‌نوشت، سبب شد به اتهام تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و عناوینی -که رایج شده است- به ۵ سال حبس و ۳ ماه پاکبانی در بوستان‌های شهری محکوم شود.

وی ادامه داد: بی‌تدبیری است که برای تحقیر نویسنده چنین حکمی صادر شود. قاضی باید بداند پاکبانی شغل تحقیرآمیزی نیست‌.

اتهامات وارده به بسیاری از نویسندگان و کنشگران بازداشت‌شده سیاسی است

علی اکبر گرجی در ادامه گفت: دکتر بیات از حقوقدان‌ها و وکلای دردمند و وطن‌پرست ایرانی است که نوشته‌های متعددی را با رویکرد بهبود وضعیت حکمرانی در ایران منتشر می‌کرد. اتهامات وارده به او و بسیاری از نویسندگان و کنشگران بازداشت‌شده، سیاسی است و باید در چهارچوب قواعد و آیین‌های حاکم بر جرایم سیاسی مورد رسیدگی قرار می‌گرفت.

او ضمن انتقاد از عملکرد دستگاه قضا گفت:‌ بی‌تردید، خودداری قوه قضاییه از اجرای قانون و بخشنامه نحوه اجرای جرم سیاسی درباره منتقدین و محاکمه آنها با عناوین امنیتی، به معنای سست کردن پایه‌های حاکمیت قانون است و امیدواریم، رییس قوه قضاییه هر چه سریعتر به این قانون‌شکنی پایان دهد.

حاکم بودن رویکرد امنیتی در برخورد با منتقدین و اصحاب قلم

استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: هنوز رویکرد امنیتی در برخورد با منتقدین و اصحاب قلم حاکم است. رویکردی که گاه به روش‌های حزب توده در تخریب و لجن‌مال کردن منتقدین شباهت می‌یابد. پرسش ما از شما و نیروهای امنیتی کشور این است که از محبوس کردن اصحاب فکر چه سودی عاید نظام و کشور می‌شود؟ مطلقا هیچ.

بیشتر بخوانید:

‌گرجی گفت: نگاه امنیتی و حفاظتی به عرصه اندیشه، قلم و رسانه در چهل سال گذشته فقط مایه اضرار خود نظام شده و اکنون هم چنین است. به عنوان مثال، به یاد بیاورید که حفاظت اطلاعات مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه، به مدیریت جناب بهادری و تیم وابسته، اراده کردند تا پروانه وکالت احدی از وکلا را به جرم نوشتن و گفتن منتقدانه باطل کنند. این پروژه به خوبی و با قاطعیت اجرا شد.

چه سودی از رفتار تفتیش عقایدی مرکز وکلا عاید قوه قضائیه شد؟

دکتر گرجی ازندریانی افزود: اکنون پرسش این است که چه سودی از رفتار تفتیش عقایدی مرکز وکلا عاید قوه قضائیه شد؟ آیا با سرکوب یک شهروند منتقد و فاش‌‌گو ریشه انتقادها خشکید و امور مملکت به سامان شد؟

‌این وکیل دادگستری در پایان گفت: آیا بهتر نیست سیاست تبدیل منتقد به معاند را در قوه قضائیه تغییر دهید و با نگاهی اخلاقی و علوی تمام قضات، دادسراها، محاکم و ضابطین را به مدارا و مهربانی با منتقدین مسالمت‌جو فرا بخوانید؟ آیا این روش سود بیشتری عاید نظام و قوه قضائیه نمی‌کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا