اخبار

دادگاه رسیدگی به اتهامات وکیل صالح نیک بخت برگزار و ادامه رسیدگی به جلسه بعد موکول شد

وکلاپرس- علی رضایی ، وکیل مدافع صالح نیک‌بخت از جزئیات جلسه دادگاه روز گذشته موکلش که خودش وکیل مدافع خانواده مهسا امینی است، در دادگاه انقلاب سخن گفته و خبر از تجدید جلسه رسیدگی داده است.

به گزارش وکلاپرس جلسه رسیدگی به اتهامات وکیل صالح نیک بخت روز گذشته ۷ شهریور ماه در دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی عمو زاد برگزار شد.

طبق اعلام نیک بخت اتهامات وی در این پرونده تبلیغ علیه نظام به علت مصاحبه با شبکه های خارجی و داخلی عنوان شده است که از جمله آن ها اظهار نظر در خصوص مساله کولبری، برخورد نیروی انتظامی با افغانستانی‌ها و تشریح و پیگیری پرونده مهسا امینی و … بوده است.

برگزاری جلسه بعد از دو نوبت تجدید

علی رضایی، وکیل مدافع صالح نیک‌بخت درباره جزئیات جلسه روز گذشته دادگاه اظهار داشت: جلسه رسیدگی به پرونده اتهامی آقای صالح نیک‌بخت پس از دو نوبت تجدید وقت، روز گذشته در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.

اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»

وی در خصوص اتهامات وکیل نیک بخت توضیح داد: در این جلسه اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» بخاطر مصاحبه‌های موکلم با برخی رسانه‌های خارجی و داخلی از جمله در مورد مساله کولبری، برخورد نیروی انتظامی با افغانستانی‌ها، مصاحبه در مورد تشریح روند پیگیری قضایی پرونده مهسا امینی و برخی موضوعات دیگر به ایشان تفهیم شد.

بیشتر بخوانید:

ادامه رسیدگی به جلسه بعد موکول شد

رضایی افزود: در جلسه صبح روز گذشته فقط سوالاتی به صورت کتبی از آقای نیک‌‌بخت پرسیده شد و به دلیل ضرورت اخذ نظر کارشناس پرونده و نیز با لحاظ شرایط و مقتضیات زمانی، فرصت دفاع شفاهی اولیه برای موکل و اینجانب به عنوان وکیل ایشان و همچنین فرصت برای اخذ آخرین دفاع فراهم نشد و ادامه رسیدگی به جلسه بعد موکول شد.

این وکیل دادگستری اعلام کرد: در پایان جلسه دیروز، رئیس دادگاه با صدور دستور به دفتر شعبه، مبنی بر ضرورت اخذ توضیح از کارشناس پرونده، ادامه رسیدگی و استماع دفاعیات بنده را به جلسه آینده موکول کرد.

شرایط تحقق فعالیت مستمر تبلیغاتی علیه نظام

وکیل علی رضایی با تاکید عدم انتساب این اتهام به موکلش عنوان داشت: اگرچه ارائه دفاعیات به جلسه بعدی موکول شد ولی، همانطور که در لایحه دفاعی خود آورده‌ام، اساسا اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، موضوع ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی را قابل انتساب به آقای نیک‌بخت نمی‌دانم و کمترین دلیلی در اثبات این اتهام به ایشان در پرونده وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: فعالیت مستمر تبلیغاتی علیه نظام، زمانی محقق می‌شود که اولا این تبلیغ مستمر علیه کلیت و ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران شامل: اسلامیت، جمهوریت و تمامیت ارضی کشور باشد و ثانیا؛ متهم به قصد براندازی به طور مکرر از سلاح تبلیغ علیه ارکان نظام استفاده کند که هیچ‌یک از این موارد در مورد موکلم صدق نمی‌کند.

مصاحبه های انتقادی وکیل صالح نیک بخت به عنوان مستند کیفرخواست

وکیل مدافع صالح نیک بخت در ادامه به مصاحبه های انتقادی وی اشاره کرد و بیان کرد: در این پرونده مصاحبه‌هایی از آقای نیکبخت، مستند کیفرخواست قرار گرفته که موکلم در آن‌ مصاحبه‌ها صرفا انتقاداتی در مورد نحوه اداره کشور و برخی اقدام‌های خلاف قانون بیان کرده‌ است.

این حقوقدان ادامه داد: من پیش از برگزاری جلسه با حضور در دفتر دادگاه و مطالعه پرونده، جمله به جمله آقای نیکبخت در مصاحبه‌های استنادی شاکی پرونده را ملاحظه و یادداشت‌برداری کرده و به جرات می‌گویم که هیچ جمله‌ای که حاوی تبلیغ علیه نظام در تعریف حقوقی و قانونی این جرم باشد در مصاحبه‌های مورد استناد شاکی پیدا نکردم.

بیان مشکلات و انتقاد از نحوه برخورد با مسائل کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام محسوب نمی‌شود

رضایی با بیان اینکه «بیان مشکلات و انتقاد از نحوه برخورد با مسائل کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام محسوب نمی‌شود» عنوان داشت: امیدوارم دادگاه در جلسه بعدی با ارائه فرصت کافی برای دفاع، نهایتا حکم بر برائت موکلم صادر کند.

بیشتر بخوانید:

وی در پایان گفت: ایشان همواره بر پایبندی خود نسبت به قوانین و مقررات کشور تاکید کرده و تمام فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش را به عنوان یک حقوق‌دان و وکیل دادگستری با لحاظ مصالح ملی پیگیری کرده است.

منبع: امتداد

‫۲ دیدگاه ها

  1. ما اگر نخواهیم که ایشان وکیل ملت باشد ومشکلات را به بی بی سی بگوید چه کسی را باید ببینیم واز کی تا حالا دروغ گفتن به قصد تشویش اذهان عمومی آن هم توسط مثلا فردی که چند کتاب حقوقی در دست گرفته شده انتقاد از روند اداره کشور

    1. “ما اگر نخواهیم…” نشان از این دارد که واقع امر بر شما و افراد همفکرتان مشتبه گردیده است.
      مهم نیست که بیان مشکلات و انتقاد با هدف خیرخواهی در چه رسانه ای منعکس گردد؛ مشکل از جایی شروع می شود که تلاشی برای رفع مشکل صورت نگیرد و روند نامطلوب ادامه یابد.
      در ضمن شما در مقامی نیستی که با متهم کردن افراد به دروغگویی، قصد تشویش اذهان را در آنان کشف کرده، حکم صادر کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا