آیین نامه

آیین نامه پنجره واحد خدمات حمایتی ایرانیان

آیین نامه پنجره واحد خدمات حمایتی ایرانیان

مصوب ۱۴۰۳/۲/۱۲ هیات وزیران

ماده ۱- در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ پنجره واحد: پنجره واحد خدمات حمایتی ایرانیان.

۲ـ وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

۳ـ پایگاه: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان.

۴ـ شورا: شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی.

۵ـ نهادهای حمایتی: کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور.

۶ـ نهادهای مردمی: سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) و گروه‌های جهادی دارای مجوز رسمی، مؤسسه‌های خیریه و عام‌المنفعه، مساجد و پایگاه‌های بسیج و سایر تشکل‌های مردمی و اجتماعی که به هر نحو خدمات حمایتی، ارائه داده یا در امور خیریه فعالیت می‌نمایند.

۷ـ دستگاه‌های مشمول: کلیه دستگاه‌های اجرایی شامل وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی، مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، مؤسسات عمومی، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) و کلیه قرارگاه‌ها و اشخاص حقوقی وابسته به آنها، بنیادها و مؤسساتی که زیر نظر ولی‌فقیه اداره می‌شوند و همچنین دستگاه‌ها و واحدهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است اعم از اینکه قانون خاص خود را داشته باشند و یا از قوانین و مقررات عام تبعیت نمایند، در صورتی که به موجب اساسنامه یا قانون تشکیل، مکلف به ارائه خدمات حمایتی بوده یا به هر شکل در حوزه ارائه خدمات حمایتی به  گروه‌های هدف فعالیت می‌کنند و یا در تولید اطلاعات و داده‌های مرتبط با پایگاه نقش دارند.

۸ـ گروه های هدف: هریک از اقشار نیازمند یا در معرض آسیب جامعه در هریک از گروه‌ها از قبیل زنان سرپرست خانوار، کودکان، سالمندان، معلولین، حاشیه نشینان، مبتلایان به اعتیاد، افراد نیازمند خدمات تشخیصی، بهداشتی و درمانی برای بیماری‌های حاد، مزمن، خاص و صعب‌العلاج و سایر افراد که به هرنحوی از انحا از خدمات حمایتی استفاده می‌کنند و یا متقاضیان خدمات حمایتی (به تشخیص مرجع ذی‌صلاح) از هریک از نهادهای حمایتی، نهادهای مردمی و دستگاه‌های مشمول که واجد شرایط دریافت خدمات حمایتی تشخیص داده می‌شوند.

۹ـ خدمات حمایتی: کلیه اقدامات حمایتی و امدادی از جمله پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی، مشروط و غیرمشروط، مستمر و غیرمستمر که به گروه‌های هدف ارائه می‌شود.

۱۰ـ شناسنامه خدمات حمایتی: مشخصات، فرآیند، شرایط احراز و مدت زمان ارائه خدمات مورد نیاز گروه‌های هدف و قابل ارائه از سوی نهادهای حمایتی، نهادهای مردمی و دستگاه‌های مشمول.

۱۱ـ پرونده الکترونیکی رفاهی افراد یا خانوار: مجموعه اطلاعات هویتی، اطلاعات اقتصادی – رفاهی، اطلاعات وضعیت شغلی و کسب و کار و اطلاعات مربوط به خدمات حمایتی گروه‌های هدف.

۱۲ـ وسع‌سنجی: ارزیابی وضعیت اقتصادی – رفاهی متقاضیان دریافت خدمات حمایتی  براساس اطلاعات پایگاه.

۱۳ـ استحقاق‌سنجی: ارزیابی وضعیت متقاضی مبتنی بر پرونده الکترونیکی رفاهی افراد یا خانوار، بازدید میدانی و نوع خدمات حمایتی درخواستی.

ماده ۲ـ به منظور ثبت و ساماندهی فهرست کلیه افراد دریافت‌کننده خدمات حمایتی و افزایش کارآمدی، هماهنگی و ایجاد انسجام در ارائه خدمات حمایتی به گروه‌های هدف توسط نهادهای مردمی، نهادهای حمایتی و دستگاه‌های مشمول و  همچنین در راستای بهبود توزیع خدمات حمایتی با اولویت گروه‌های هدف، «پنجره واحد» به عنوان سازوکاری جامع و یکپارچه برای نظام حمایتی توسط وزارت راه‌‌اندازی می‌شود.

ماده ۳ـ وزارت موظف است با همکاری نهادهای حمایتی، دستگاه‌های مشمول و در صورت لزوم، نهادهای مردمی، نسبت به تدوین و به‌روزرسانی شناسنامه خدمات حمایتی اقدام نماید.

ماده ۴ـ وزارت موظف است نسبت به ثبت‌نام ، انجام آزمون وسع، ارجاع متقاضیان و نظارت و ارزیابی در فرآیند استحقاق سنجی و ارائه خدمات حمایتی به گروه‌های هدف اقدام نماید.

ماده ۵ـ کلیه نهادهای حمایتی و دستگاه‌های مشمول موظفند اطلاعات مددجویان و افراد و خانوارهای دریافت‌کننده خدمات حمایتی و همچنین سوابق خدمات حمایتی ارائه شده پیشین، فعلی و آینده را براساس شناسنامه خدمات حمایتی مبتنی بر سازوکار پنجره واحد، به همراه نتیجه ارائه خدمات حمایتی درخواستی متقاضی و حسب مورد شناسه پرداخت را جهت ثبت در پرونده الکترونیک رفاهی فرد یا خانوار ارائه نمایند. گروه‌های هدف و متقاضیان دریافت حمایت،‌ موظفند از طریق پنجره واحد، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند.

تبصره۱ـ کلیه نهادهای مردمی، مشروط به ثبت اطلاعات افراد تحت پوشش خود و خدمات حمایتی ارائه شده در پنجره واحد، امکان استفاده از خدمات برخط (وب سرویس) استعلامی وسع‌ سنجی و استفاده از معافیت مالیاتی در چهارچوب بند (ط) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم را خواهند داشت.

تبصره ۲ـ ارائه خدمات حمایتی، توانمندسازی و پوشش طرح‌های حمایتی به گروه‌های هدف باید مبتنی بر شماره ملی ذی‌نفع نهایی و شناسنامه خدمات انجام شود.

تبصره ۳ـ نهادهای حمایتی و دستگاه‌های مشمول مکلفند حداقل در چهارچوب اعتبارات مصوب مربوط، نسبت به ارائه خدمات حمایتی اقدام نمایند.

تبصره ۴ـ تخصیص اعتبار نهادهای حمایتی و دستگاه‌های مشمول که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند منوط به تأیید وزارت مبنی بر همکاری دستگاه‌های مذکور در خصوص مفاد این آیین‌نامه است.

ماده ۶ـ وزارت مکلف است با همکاری نهادهای حمایتی و دستگاه‌های مشمول نسبت به انجام استعلامات برخط، تکمیل و به‌روزرسانی اطلاعات پایگاه در راستای تشکیل و به‌روزرسانی پرونده الکترونیکی رفاهی افراد یا خانوار اقدام نماید. نحوه ارائه و به‌روزرسانی اطلاعات براساس ماده (۳) قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی مصوب ۱۴۰۱، در چهارچوب  مصوبات کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیکی، با رعایت موارد زیر تعیین می‌شود:

۱ـ سازمان ثبت احوال کشور مکلف است با همکاری شرکت ملی پست، اطلاعات هویتی ایرانیان و افراد فاقد شناسنامه دارای ادعای تابعیت ایرانی را با موقعیت محل سکونت، کد(شناسه)پستی و اطلاعات ساختار خانوار به‌روزرسانی نموده و دسترسی آن ‌را برای پایگاه ایجاد نماید.

۲ـ بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند کلیه اطلاعات مربوط به تسهیلات، از جمله تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی به متقاضیان درخواست خدمات حمایتی در پنجره واحد را از طریق خدمات برخط (وب سرویس) استعلامی به تفکیک شماره ملی در اختیار پایگاه قرار دهند. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جهت حسن اجرای موضوع این بند مراتب را طی بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ابلاغ می‌نماید.

تبصرهـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است اجازه دسترسی به اطلاعات مورد نیاز جهت تشکیل و به‌روزرسانی پرونده الکترونیکی رفاهی افراد یا خانوار متقاضیان را به صورت سامانه‌ای (سیستمی) اخذ نماید.

۳- سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است خدمات برخط (وب سرویس) استعلامی اطلاعات مجموع درآمد افراد را به‌منظور تکمیل پرونده الکترونیک رفاهی افراد یا خانوار در اختیار  پایگاه قرار دهد.

۴- کلیه نهادهای حمایتی و دستگاه‌های مشمول از جمله وزارتخانه‌های  کشور، آموزش  و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، موظفند دسترسی به اطلاعات مربوط به گروه‌های هدف را به صورت خدمات برخط (وب سرویس) برای وزارت ایجاد نمایند.

ماده ۷ـ داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز برای پایگاه بر اساس مصوبات کارگروه تعامل‌پذیری  دولت الکترونیکی توسط دستگاه‌های مسئول به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود. سازوکارهای  ایجاد باید به نحوی باشد که ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، هرگونه تغییر در اطلاعات دستگاه‌های مسئول که منجر به تغییر در پایگاه می‌شود از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات در پایگاه اعمال شود.

ماده ۸ـ نهادهای حمایتی و دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، نسبت به ارائه اطلاعات گروه‌های هدف، خدمات قابل ارایه و تدوین شناسنامه خدمات با همکاری وزارت اقدام نمایند.

ماده ۹ـ وزارت با همکاری نهادهای حمایتی و دستگاه‌های مشمول مکلف است دستورالعمل سازوکار و فرایند توانمندسازی و خروج گروه‌های هدف از حمایت مستقیم را ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تدوین و ابلاغ نماید.

تبصرهـ نهادهای حمایتی و دستگاه‌های مشمول حسب مورد با استفاده از پنجره واحد، هر سال نسبت به وسع‌سنجی و استحقاق‌سنجی افراد یا خانوارهایی که خدمات حمایتی دریافت می‌کنند براساس دستورالعمل مذکور اقدام نموده و برای تداوم حمایت و یا خروج گروه‌های هدف از حمایت مستقیم که براساس دستورالعمل مذکور غیرنیازمند تشخیص داده می‌شوند نسبت به ارزیابی میدانی اقدام و گزارش عملکرد آن را به وزارت ارائه نمایند.

ماده ۱۰ـ سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است ذیل ردیف اعتبارات وزارت، اعتبار مورد نیاز برای ایجاد، توسعه، به‌روزرسانی و پشتیبانی پنجره واحد و پرونده الکترونیک رفاهی افراد یا خانوار را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید.

ماده ۱۱ـ افراد یا خانوارهای متقاضی دریافت حمایت از طریق پنجره واحد، در صورت مشاهده مغایرت اطلاعاتی در پرونده الکترونیکی رفاهی خود، موظفند نسبت به ویرایش  اطلاعات خود از طریق درگاه‌های دستگاه‌های مربوطه متصل به پنجره واحد اقدام نموده و در صورت تأیید سامانه مربوطه، به‌روزرسانی اطلاعات در پنجره واحد انجام خواهد شد. کلیه نهادهای حمایتی و دستگاه های مشمول مکلفند نسبت به ارایه خدمات برخط‌ (وب‌سرویس)‌ مورد نیاز درخصوص رفع مغایرت و اصلاح اطلاعات متقاضیان اقدام نموده و پس از درخواست متقاضی نسبت به اصلاح و اعمال تغییرات در کمتر از یک هفته کاری اقدام نماید.

ماده۱۲ـ وزارت مکلف است گزارش پیشرفت پنجره واحد و تکمیل اطلاعات مربوط به پایگاه را به صورت سه ماه یکبار و عملکرد نهادهای حمایتی، نهادهای مردمی و دستگاه‌های مشمول را درخصوص همکاری در تبادل و به‌روزرسانی داده‌ها و ارائه خدمت به متقاضیان دریافت خدمت به صورت سالانه طی گزارشی به کمیسیون اقتصاد هیئت دولت ارائه نماید.

ماده۱۳ـ شمول این آیین‌نامه به نهادهای حمایتی که زیر نظر مقام معظم رهبری اداره می‌شوند و کمیته امداد امام‌خمینی (ره) منوط به اذن معظم‌له می‌باشد.

معاون اول رئیس جمهور- محمد مخبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا