یادداشت

لایحه حجاب و عفاف و نوآوری‌های کیفری/ پیشروترین سیستم مجازات در جهان متعلق به ماست

وکلاپرس- علیرضا غریب‌دوست دبیر انجمن حقوق‌شناسی در یادداشتی با قلم کمدی سیاه، لایحه ۷۰ ماده ای عفاف و حجاب مجلس را مورد نقد قرار داده است.

به گزارش وکلاپرس در لایحه عفاف و حجاب مصوب کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که جمعه گذشته مورخ ۶ خرداد ماه منتشر شد، ۳۳ ماده از ۷۰ ماده به  موضوع جرائم و مجازات ها در موضوع بی حجابی پرداخته شده است.

از جمله مجازات های عجیب در نظر گرفته شده در این لایحه، حداکثر مبلغ ۲۸۰ میلیونی برای خانمی با وضعیت نابهنجار و پوشش نامناسب است.

علیرضا غریب‌دوست دبیر انجمن حقوق‌شناسی در این یادداشت که با عنوان «لایحه حجاب و عفاف و نوآوری‌های کیفری» در روزنامه شرق مورخ ۱۰ مرداد به چاپ رسیده است، با مقایسه طنز گونه مجازات قانون مبارزه با مواد مخدر و ماجازات مطرح شده در لایحه حجاب، افرادی که کشف حجاب مب کنند را جزو طبقه جدیدی از مجرمین فوق خطرناک توصیف کرده که تولیدکنندگان گــُل، حشیش، خشخاش و … در مقابل این اشخاص، بی گناه محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید:

متن این یادداشت که در قالب طنز تلخ تنظیم شده است را در ادامه مشاهده می کنید:

اخبار جالب و آموزنده‌ای از لایحه پیشنهادی موسوم به «عفاف و حجاب» منتشر شده است که به نظر نگارنده این سطور، متأثر از آثار مثبت این لایحه، باید منتظر تحولات شگرفی در حوزه کیفرشناسی در آینده نزدیک باشیم. این لایحه که ۷۰ ماده دارد، از مجازات‌های مالی سبک و ناچیزی چون جزای نقدی ۶ میلیون تومانی تا ۲۴ میلیون و ۵۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون و ۱۵۰ میلیون و ۲۸۰ میلیون تومان آغاز می‌شود و محکومیت به پرداخت ۱۰ درصد کل دارایی فرد مرتکب یا ۲ ماه تا ۶ ماه سود او از کسب‌وکاری که به آن مشغول است و در برخی موارد حتی ۱ تا ۵ درصد سود سالیانه کسب و کارش را نیز ممکن است در بر گیرد.

همین‌طور مجازات‌های ۵ سال و ۱۰ سال و ۱۵ سال زندان و صد البته احکام تأمینی دیگری چون ۶ ماه تا ۵ سال ممنوعیت خروج از کشور و ۶ ماه تا ۵ سال انفصال از خدمات دولتی و محرومیت و ممنوعیت از حضور و فعالیت در فضای مجازی و غیره را نیز پوشش می‌دهد.

از این روی این لایحه (ان‌شاءالله در آینده قانون) مترتب بر نوآوری‌های جدیدی در حوزه حقوق کیفری خواهد بود. من چندی پیش در مصاحبه مشروحی عرض کرده بودم که نظام حقوقیِ ملیِ ما پیشرو نیست. حالا عرضم را پس می‌گیرم و معتقدم پیشروترین سیستم مجازات در جهان متعلق به ماست و بعید است هیچ کشوری در دنیا به گـَـرد پای ما هم برسد.

از نیکی‌ها و مزایای این سبک قانون‌گذاری و پیشگامی در توسعه مجازات –صرف‌نظر از کاهش قابل توجه تنش‌های اجتماعی و بازگرداندن آرامش به جامعه و البته جلوگیری از دامن زدن به بحران‌های ویرانگر و رشد و توسعه اقتصادی سریع- شناسایی طبقه جدیدی از مجرمین فوق خطرناک است که قبلا ما حقوق‌خوانده‌ها از کنار آنان به سادگی عبور می‌کردیم و در خیالاتمان آنها را افرادی بی‌خطر می‌دانستیم که فقط سَبک زندگی خاصی را برگزیده بودند و رفتار آنها آسیبی به نظام اجتماعی ما نمی‌زد.

حالا این لایحه فوق علمی ثابت کرد که این همه استاد پرمدعای وابسته و غرب‌زده حقوق کیفری، چقدر بی‌اطلاع، کم‌دانش و بی‌بصیرت بودند که متوجه این گروه خطرناک از مجرمین در جامعه ما نشده بودند. برای نمونه ما آموخته بودیم و به دیگران نیز این‌گونه آموزش می‌دادیم که تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و قاچاقچیان مواد مخدر، مجرمین خطرناکی هستند. اما معلوم شد این‌گونه نیست و قانون‌گذارِ «حکیم» به درستی تبیین نمود که مجرمینِ به مراتب خطرناک‌تری در جامعه و پیش چشمان ما زیستِ مجرمانه دارند و ما از آنها بی‌خبر بوده‌ایم.

مثلا به‌موجب ماده ۲ قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۶۷ با اصلاحات بعدی (۱۲/۰۷/۱۳۹۶) کسانی که تولیدکننده گــُل، حشیش، خشخاش، شاهدانه یا از این دست گیاهان دارویی باشند به موجب قانون به پرداخت ۱۰ تا حداکثر ۱۰۵ میلیون تومان جزای نقدی محکوم می‌شوند چون به ما آموخته‌اند که «قانونگذار حکیم است و حکمتی برای قانونگذاری‌اش دارد».

 لذا این گروه بزهکاران خُرد، در مقابل کسی که حجاب و عفاف را رعایت نمی‌کند، به‌مثابه فرد بی‌گناهی است. یا حتی اگر آشپزخانه صنعتی بزنند و شیشه و کراک و هزار زَهر هلاهل دیگر تولید کنند، اگر تولید محصولات آنها حداکثر تا پنج کیلوگرم (مثلا روان‌گردان) بوده یا همان مقدار را قاچاق کنند، به موجب قانون (بند ۳ ماده ۴ همان قانون) فقط به پنج تا ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی و سه تا حداکثر ۱۵ سال حبس محکوم می‌شوند.

بدون تردید اگر محصول آنها چهار کیلو یا سه کیلو یا دو کیلو باشد، به همین نسبت مجازات مالی آنها کاهش خواهد یافت و در محکومیت‌شان تخفیف ویژه قائل خواهند شد. دیگر لازم نیست از قاچاقچی تریاک برایتان بگویم که اگر آن بنده خدا، لغزش کوچکی کرده و در یک پارت صد کیلو تریاک قاچاق کند، در بدترین شرایط به تا ۳۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم می‌شود و ممکن است همراه با چند ضربه شلاق، حداکثر ۱۰ سال به زندان بیفتد.

این را قیاس کنید با خانمی که با وضعیت نابهنجار و پوشش نامناسب در خیابان ظاهر شده و نه‌تنها جا دارد تا ۲۸۰ میلیون تومان جریمه نقدی شود، بلکه فی‌المجلس علاوه بر ضابطان قضائی (یعنی نیروی انتظامی و بقیه ضابطان) مردم نیز می‌توانند به فوریت او را «دستگیر و بازداشت» کنند.

یعنی آن خانم به حدی خطرناک است که مردم عادی و رهگذران نیز باید دست بجنبانند که مبادا تا رسیدن پلیس، حادثه‌ای رخ دهد. در برابر مجرمان موضوع لایحه «عفاف و حجاب»، آن بدبختی را فرض کنید که همین‌طور تفریحی کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی می‌کند و با رد مال و علی‌رغم سرقت‌های مکرر، حداکثر به پنج سال حبس محکوم می‌شود یا آن کلاهبرداری که هر رقمی از مردم کلاهبرداری کرده باشد، محکومیتش بیش از هفت سال نخواهد بود. خب این بندگان خدا چه گناهی کرده‌اند که باید در طول دوران کوتاه محکومیت‌شان، با چنان مجرمان فوق‌خطرناکی هم‌بند شوند؟

بنابراین نتیجه می‌گیریم که شایسته است مقامات محترم قضائی، با توجه به «حکیم‌بودن قانون‌گذار»، فکری به حال آسیب‌پذیری و مظلومیت آن گروه از بزهکاران کوچک (مجرمان مواد مخدر، دزدها، کلاهبرداران و…) کنند که مجبورند در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها و حتی کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها با مجرمان فوق‌خطرناک جرائم ناشی از «عفاف و حجاب» هم‌بند شوند.

مع‌الوصف، پیشنهاد می‌کنم در فرایند تصویب این لایحه شگفت‌آور، تمهیدی نیز برای جداسازی این افراد از مرتکبان به جرائم خـُرد یادشده بیندیشند تا مبادا در طول تحمل کیفر از ناحیه این مجرمان خطرناک آسیبی به آنها رسیده و فرایند بازگشت به اجتماع ایشان دچار خللی شود!

‫۳۹ دیدگاه ها

  1. آقای خوشمزه و بانمک، قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۹۶ بوده و با معیار همان سال جزای نقدی تعریف شده است.لایحه حجاب مربوط به سال ۱۴۰۲ هست.
    قیمت دلار در سال ۹۶ ،۳۴۰۰ تومن بود
    قیمت دلار در ۱۴۰۲ ۵۰/۰۰۰ تومنه

    بالا برین پایین بیاین به عون و استعانت خدا آرزوی عریان کردن جامعه رو تو سینتون میذاریم.

    1. انشالله به عون و استعانت خدا دهن و ذهن عریان شماها و امثالهم بسته بشه و تو زندگی افراد انگشت نکنن.
      عریان ؛شعور بدون پوشش شماست که خود رو برتر میبینین و گند زدین به دنیا و جامعه..

    2. خوب است بدانید که به موجب تصویبنامه جلسه مورخ ۹۹/۱۱/۰۸ هیأت وزیران، میزان مبالغ مجازات نقدی جرایم و تخلفات مندرج در قوانین و مقررات مختلف تعدیل یافته است و استناد به مبالغ مندرج در سال تصویب قانون از سوی یک وکیل وجاهت ندارد.
      در ضمن وقتی توانسته اید با افزایش قیمت دلار از ۳۴۰۰ تومان به ۵۰۰۰۰ تومان خود را تطبیق دهید و برایتان عادی شده، دلیلی ندارد که برای مسائل دیگر یقه درانی کنید و از مردم طلبکار باشید.

      1. متاسفانه صاحب این مقاله به جزای نقدی اصلاح شده هم اشاره نفرموده(هر چند اصلاحیه ۹۹ هم مطابق تورم همون سال هست) و به جزای نقدی سال ۹۶ متمسک شده اند!

    3. عضویت افرادی مثل شما با افکار و گرایشات عامیانه در صنف وکلای دادگستری به عنوان تشکل تخصصی و حرفه ای مایه شرمساری و قابل تأمل است.
      هدف و غایت هر چه متعالی و صواب هم باشد، اصول و قواعد حقوقی عدول پذیر نیست و نمی توان وسایل و مقدمات ناصحیح و غیر قابل پذیرش را به این جهت توجیه نمود.

  2. به جای توهین و تخریب یک نفر حقوقی بین شما بیاد بگه که ایشون در مورد استناد به میزان جزای نقدی سال ۹۶ و مقایسه اون با جزای نقدی ۱۴۰۲ مغلطه نکرده و حرف ناپخته ای نزده اند…الآن این عرایضی که ایشون فرمودن رو به دانشجوی ترم دوم حقوق بدی متوجه اشتباه محاسباتی ایشون میشه، شما هم زیاد عصبی نشین واسه شادابی پوستتون ضرر داره!

    1. در این متن نه مغلطه ای بوده و نه حرف ناپخته ای زده شده؛ در مقابل؛ برای یک حقوقی (به معنای واقعی کلمه) ناپختگی از سر تا ذیل آن لایحه کذایی به روشنی قابل استنباط است؛ چه از جهت شیوه نگارش و به کار بردن الفاظ و عبارات (گویی به تقابل با مردم و باورهای آنان برخاسته است) و چه از جهت نقض اصول و قواعد حقوقی. گویی تصور می کنند هرچه به ذهنشان رسید، می تواند در قالب قانون بر مردم تحمیل شود.
      ناپختگی و اشتباه محاسباتی آن نیست که می پنداری؛ بل آن است که در موقعیت و مقام وضع قانون باشی و و از گذشته عبرت نگیری و اصرار به وضع قوانینی داشته باشی که جامعه را ملتهب کند و دانشجوی ترم دوم حقوق را هم به نقد آن وادارد.

  3. دو حالت داره : ۱) از آنجایی که مردم را افرادی احساساتی و کم عمق فرض کرده اند ، میخواهند به مردم مرگ بدن تا به تب راضی شوند و در سالروز شروع اعتراضات پارسال به خیابان نیایند . ۲) یا اینکه دوست دارند مردمی که آتش زیر خاکسترند به خیابان بیایند و درگیری هایی صورت بگیرند . شاید سادیسم دارند و ازین درگیری ها لذت می‌برند. بعد هم خیلی راحت بندازند گردن دشمن .

  4. ضمنا به قول فرهادخان،بند ۳ ماده ۴ ق ا ق مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۹ تعدیل شده و دیگه ۵ الی ۲۰ میلیون تومن ۱۳۹۶ نیست،۱۵ الی ۶۰ تومنه.(هر چند ۹۹ هم نمی تونه قابل قیاس با ۱۴۰۲ باشه).
    نویسنده محترم مقاله یا از این مسأله آگاه نبودند که وا مصیبتاه و یا اگر آگاهانه نوشته اند شرافت دانش حقوق رو لگدمال کرده و در راستای آمال خویش مغالطه، مصادره به مطلوب و قیاس مع الفارق نموده اند.

    1. ببخشید شما وکیل الدوله و وکیل قوه قضائیه هستید یا وکیل کانون وکلای دادگستری؟! خوشبختم که شما هم کانونی من نیستید!

      1. امیرحسام جان، به قول شهید حاج ابراهیم همت هر گاه در جبهه جنگ راه خودتان را گم کردید ببینید آتش دشمن کجا را می کوبد همانجا جبهه خودی هست!
        الآن در برهه ای قرار داریم که وکلای تیپ مذهبی مثل دکتر برهانی با وکلای کراواتی هم صدا شده و دارند متحد عمل می کنند(جنگ ترکیبی)،اگر اینها به هدفشان برسند مسأله فقط اختیاری شدن حجاب روسری نیست،تا آزادی همجنس بازی و عریانی در خیابان هم پیش خواهند رفت چون مخالفین حجاب هیچ اساسنامه ای در خواسته های نامشروع خود ندارند.
        بنده و بالای شصت هفتاد درصد وکلا پایبند قانون و شریعت هستیم.

        1. این که طرف دکتر یا وکیل هستش رو محروم از طبابت یا وکالت کنی در صورتی که جرم ارتکابی هیچ ربطی به شغلشون نداشته یا یک زن رو به مرده‌شوری یا ۴٧٠ ساعت نظافتچی در وزارت کشور کنی هیچ ربطی به دین و شریعت نداره که هیچ، دقیقاً در تضاد بین با مذهب و شریعت هستش.

        2. فیلم های لو رفته نشان می‌دهد که امثال ثقفی ها به دنبال …. هستند . نه مردم معترض . خب خدای خوبی هم داریم که دست کسانی که به دیگران تهمت میزنند را رو می‌کند.

          1. الآن ارزشی ها و طیف مذهبی هم می تونن مقابله به مثل کرده و با هوش مصنوعی هزاران کلیپ تولید کنند و آبروی خیلی ها رو ببرن ولی این طیف پایبند اخلاق هست و حرمت انسان ها را از حرمت کعبه هم بالاتر می داند.الان نرم افزارهایی تولید شده است که قادر است صورت و تُناژ صدای شما را گرفته و به کمک هوش مصنوعی روی یک شخص دیگر قرار داده و کلیپ جعلی منتشر کند.

          2. از خودتون نمی پرسین چرا همه این کلیپ ها در این روزهای خاص منتشر شده است؟لطفا کمی سواد رسانه ای خودتون رو بالا ببرید

          3. ثقفی که خودش تکذیب نکرده . به گردن هوش مصنوعی هم ننداخته. شما چرا واسه اون سینه سپر کردید؟ اگر حرمت انسانها بالاتر از حرمت کعبه هست پس به دیگران انقدررر راحت تهمت نزنید که بعدش دنبال عریانی و همجنس بازی و فلان و فلان هستند.

          4. هوش مصنوعی به سواد رسانه ای ربطی ندارد . به مهندسی نرم افزار مربوط می‌شود. حیف که آدم مچ گیری نیستم ‌ . (میرزای شیرازی مرجع بزرگ تقلید استفاده از تنباکو را در سراسر ایران حرام اعلام کرد . در نتیجه مردم قلیان هایشان را شکستند و توطئه انگلیس با شکست مواجه شد .) بی خیال. اما هوش مصنوعی هر چقدر ضرر ها و بدی های خودشو داره انگار واسه بعضی ها کاربرد های خوبی داره . قبل همه چیز رو می انداختند گردن دشمن حالا همه چیز رو می‌اندازند گردن هوش مصنوعی.

          5. منظورم از سواد رسانه ای قدرت تحلیل برنامه های دشمن همیشه بیدار هست،طی همین دو هفته ۴ کلیپ مستهجن مربوط به مقامات ارزشی و فرهنگی استانی فقط از استان گیلان به بیرون پخش شده…به نظر شما عادیه؟
            روزی یک شاعر شامی غزل زیبا ولی هوس آلودی برای دختر معاویه سرود،این شعر به غیرت نداشته یزید! برخورد، خواست شاعر را در همان مجلس شعر به قتل برساند ولی معاویه مانع شد،با خونسردی رو کرد به شاعر و گفت تو که اینقدر زیبا شعر میگی یک شعر هم به دختر کوچکم بگو تا به خواهرش حسد نورزد! آن شاعر از همه جا بی خبر هم یک شعر دیگر به دختر کوچکتر معاویه گفت در حالیکه معاویه فقط یک دختر داشت، مردم شاعر را به یاوه سرایی متهم کرده و از او دور شدند و یزید به راحتی توانست شاعر را به قتل برساند.الآن هم اگر فقط یک کلیپ تولید و پخش میشد مردم به راحتی باور می کردند ولی از آنجاییکه خداوند متعال دشمنان نظام را احمق آفریده با تولید چند کلیپ دیگر همان یک کلیپ اول را هم مورد شک و شبهه قرار دادند!
            الحمدلله الذی جَعَلَ اعدائَنا من الحُمَقاء!

  5. حالا که اسم معظم شهدا رو آوردی منم یه خاطره از شهید عالی مقام مهدی باکری برات میگم:
    وقتی شهید باکری فرمانده نام‌آور لشکر ۳۱ عاشورا به پشت تریبون رسید، قبل از هر اقدامی خم شد و پتوی کهنه سربازی را که به احترام فرمانده زیر پایش انداخته بودند را برداشت و با وقار و مهارت خاصی آن را تکان داد و خیلی آرام تایش کرد و به جای زیر پایش بر روی تریبون نهاد و آنگاه با لحنی آرام جمله‌ای را گفت که هرگاه و در هر شرایطی برای هر کسی گفته‌ام متأثر شده است:
    خاک بر سرت مهدی آدم شده‌ای که بیت‌المال را به زیر پایت انداخته‌اند؟
    الان چقدر امکانات زیر پای این مسئولان از بیت‌المال هست؟! اینقدر حرص این اسلام آمریکایی رو نزن که طرف آقازاده هاش تو آمریکا هستند و مرگ بر امریکا میگن و گوشی آیفون ١۴ تو دستشون هستش!

    1. در انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی شخص ملاک نیست،شاخص مهم هست.ما هم با پدیده آقازاده ها ، رانت خواری و اختلاس مخالفیم و اعتقاد داریم حساب این جریان ها با نظام جداست.
      فساد هست و باید ریشه کن شود اما دلیل نمیشود تمام نظام را آلوده فرض کنیم.

      1. منو یاد عهدنامه زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم میندازی که موریانه‌ها جز نام الله چیزی از اون باقی نگذاشته بودن.

  6. تا یه نفر از هم مسلک های شما انتقاد می‌کنه میشه منافق، خائن، آلبانی نشین و هزار انگ دیگه بهش می‌زنند! وقتی امثال دکتر خالقی میگن ماشین وسیله ارتکاب جرم نیست و ماشین متهم به بی‌حجابی نباید توقیف بشه یا این که مجازات تعیین شده باید با جرم ارتکابی (= در مانحن فیه جرم بی‌حجابی) باید تناسب داشته باشه هزاران نفر آدم جاهل با استدلال‌های آبکی میگن استدلال ایشون اشتباه بوده! و وقتی شعبه اول دیوان عالی کشور مهر تأیید میزنه به استدلال این استاد دانشگاه تهران همه ابن افراد از جمله جنابعالی روزه سکوت می‌گیرند!

    1. بنده هنوز سر حرف سابقم هستم و معتقدم ارتکاب جرم بی حجابی در داخل ماشین سهل تر از کشف حجاب در خیابان هست و اینجا ماشین وسیله ارتکاب جرم محسوب می شود، استدلال شعبه اول دیوان هم که حجاب را ترک فعل عنوان کرده و ماشین را وسیله ارتکاب دانستند که سنخیتی با ترک فعل ندارد، یک رای قابل نقد می دانم.

      1. نکنه سواد جنابعالی از رئیس و مستشار دیوان عالی کشور بالاتر هستش؟! شما به استعمال توتون و تنباکو میگی (شرب توتون و تنباکو) به درس خارج فقه میگی (درس خارج حقوق)!

        1. قطعا معیار دانش سنجی شما نیستید!
          فراموش نکنین که بنده وکیل پایه یک دادگستری هستم، همان عنوانی که هم مستشاران و رؤسای شعب دیوان و هم تجدیدنظر بعد از چندین دهه خدمت به آن نائل شده و افتخار وکالت از مظلومین جامعه را کسب می کنند.

          1. فراموش نکنین که اولاً فقط شما وکیل نیستید. ثانیاً تمام وکلای دادگستری، پایه یک هستند. ثالثاً به عنوان یک وکیل باید به آراء و نظرات متین و مستدل قضات، اساتید، حقوقدانان و حتی دانشجویان تمکین نموده و از ارائه نظرات سست و بی پایه و پافشاری بر آن خودداری کنید. در غیر این صورت درمعرض قضاوت و سنجش قرار خواهید گرفت. به یاد داشته باشید عنوان وکیل را یدک کشیدن در هر حال نشان از همراه بودن با مظلوم و یاری او ندارد و این امر در رفتار، گفتار و نوشتار برخی مدعیان وکالت به روشنی مشهود است.

          2. نکنه سواد شما از مرحوم علامه دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی هم بیشتر هست؟! ایشون یکبار هم در آثارشون از واژه (شرب) به جای واژه (استعمال) استفاده نکردند! مرحوم علامه دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی حقوقدان و مجتهد بودن!

  7. این کامنت شما زیر آخرین نظر دکتر خالقی هستش:
    محمد(وکیل پایه یک دادگستری)گفت:
    ۲مرداد ۱۴۰۲ در ۱۵:۵۸
    همان توتون و تنباکویی که شرب اون تا قبل از سال ۱۳۰۷ قمری مباح بود بعد از قرارداد رژی و به حکم ولی فقیه زمان در حکم محاربه با امام زمان عج شد.

    1. آقای امیرحسام لطفا نگو که اصطلاح فقهی حقوقی شرب توتون و تنباکو تا به حال به گوش مبارک نخورده که این قدر بعید قلمداد می کنی،کمی مطالعه و تحقیق در این زمینه بد نیست!
      شرب توتون و تنباکو اصطلاحی جا افتاده در مبحث اصولی و فقهی هست.

      ضمنا در تمام علوم بعد از آموختن کلیات به سمت مباحث بنیادین و تخصصی آن علم می روند که درس خارج آن علم محسوب می شود.
      بهتره در مورد چیزی که اطلاع نداری به جای اظهارنظر ،توقف کنی..این حکم قرآن هم هست

      1. کاربرد لفظ (شرب) برای توتون و تنباکو، ناظر بر مفطر بودن آن است؛ بدین معنی که برای (برخی) در حکم قُوت و خوراک است. لذا جایگزین کردن آن به جای لفظ عام (استعمال) که عموم مردم را در قضیه تحریم تنباکو شامل می شود حقیقی نبوده و صحیح نیست.

        1. اینم از اون حرفاست ها، ربطی به میزان مصرف نداره در عربی معاصر به مصرف توتون و تنباکو شرب میگن چه یکبار چه چندبار!

          1. ما در ایران زندگی می‌کنیم طبق قانون اساسی زبان نوشتار و گفتار ما پارسی است! پس شما چطور حقوق اساسی رو پاس کردی؟! یا شایدم حوزوی هستید؟!

          2. در حال حاضر شما در کجا زندگی می‌کنید؟ ایران یا عربستان؟! من که تو ایران برا اولین بار هستش می‌شنوم که یه نفر به (استعمال) توتون و تنباکو میگه (شرب) توتون و تنباکو!

      2. بچه ها برویم درس خارج حقوق بشر (انسان) با ابتنای بر فقه بیاموزیم یا مثلاً برویم درس خارج فقه شخصیت حقوقی را بیاموزیم.
        اصلاً برویم دوره آموزش بلاکچین, قرارداد هوشمند، برنامه نویسی پایتون، امنیت، شبکه، لینوکس، اینترنت، پزشکی، مهندسی و رشته مختلف آن را بر مبنای فقه بیاموزیم.
        خیلی کاربردی است؛ اینطور نیست؟

        خوب است بدانی دروس خارج مبتنی بر فقه است و فقه در تمام علوم نمی تواند به سمت مباحث بنیادین و تخصصی آن برود.

        1. امروزه کرسی دروس خارج فقه، اصول،فلسفه ،کلام،منطق و..دائر بوده و تنها مبتنی بر فقه نیست(ادل الدلیل لوقوع شی امکانه).می خوای از دوستت دفاع کنی کمی استدلالهاتو محکم کن!

          1. این قاعده رو تصحیح می کنم: ادل الدلیل لامکان شی وقوعه.البته اقل الدلیل هم گفته شده.

  8. ببخشید اما نظرتون رو بزارید…. برا خودتون! شاید یه روزی خواستید این نظرات گران‌بها رو کتاب کنید حیف هستش در تاریخ ضبط نشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا