ویژهیادداشت

جدول حق عضویت وکلای دادگستری در ۴۵ سال اخیر

هزینه صدور و تمدید پروانه وکالت از سال ۱۳۵۵ تاکنون

وکلاپرس- براساس شنیده ها کانون وکلای مرکز درخواست افزایش حق عضویت سالانه وکلای دادگستری و کاهش زمان بازنگری در تعیین میزان آن را به رییس قوه قضاییه داده است.

به گزارش وکلاپرس براساس شنیده ها و همچنین مصوبه جلسه روز ۱۹ بهمن هیأت مدیره کانون وکلای مرکز، کانون وکلای مرکز درخواست افزایش هزینه حق عضویت سالانه وکلای دادگستری را به رییس قوه قضاییه ارائه کرده است.

براساس نامه منتشر شده، پیشنهاد نخست کانون وکلای دادگستری مرکز، افزایش پلکانی حق عضویت سالانه وکلای دادگستری از مبلغ یک میلیون تومان تا یک میلیون و هشتصد هزار تومان و پیشنهاد دوم، تعیین حق عضویت به مقدار ثابت یک میلیون و پانصد هزار تومان برای همه وکلاست.

علاوه بر این در این نامه تقاضا شده است که زمان بازنگری در میزان حق عضویت، از هر ۳ سال به ۲ سال کاهش یابد.

به این ترتیب و در صورت موافقت رییس قوه قضاییه با مبالغ پیشنهادی، حق عضویت وکلا و کارآموزان افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

براساس ماده ۹ آیین‌ نامه مربوط به تعیین میزان و طرز وصول حق عضویت سالانه وکلای دادگستری مصوب ۳۰ اسفند ماه ۱۳۵۰، هیأت مدیره کانون وکلای مرکز می توانست هر ۵ سال یک مرتبه به تصویب «وزیر دادگستری» در میزان حق عضویت وکلا وکارآموزان وکالت تجدید نظر کند.

این مدت در تاریخ ۷/۸/۱۳۸۱ اصلاح و ۳ سال کاهش یافت. علاوه بر این مقام تصویب نیز از وزیر دادگستری به رییس قوه قضائیه تغییر یافت.

سوابق امر حاکی از آن است که چه در زمان حکومت ماده ۹ آیین نامه سابق و چه در زمان حکومت ماده ۹ اصلاحی، عملاً کانون وکلا افزایش حق عضویت مزبور را در زمان مقرر پیگیری نکرده است. یعنی علیرغم اینکه موجبات تجدیدنظر در حق عضویت وکلا و کارآموزان وجود داشته است اما این موضوع هربار با چند سال تاخیر مطرح و مورد تصویب قرار گرفته است.

آخرین افزایش حق عضویت کانون وکلای دادگستری در سال ۱۳۹۶

آخرین بار در سال ۱۳۹۶کانون وکلای دادگستری مرکز طی نامه شماره ۲۰۰۵۰۰ مورخ ۲۵ شهریور ۹۶ درخواست افزایش حق عضویت کانون های وکلای دادگستری را کرده بود که با موافقت معاون اول قوه قضائیه طی نامه شماره ۹۰۰/۲/۲۶۹۲/۱۰۰۰ مورخ ۱۶ دی ماه ۱۳۹۶ مواجه شد.

بر اساس این مکاتبه حق عضویت کانون های وکلای دادگستری از سال ۱۳۹۶ از مبلغ ۳۰۰ هزار تومان با افزایش دو برابری به مبلغ ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود.

جدول زیر، حق عضویت سالانه وکلا وکارآموزان و بهای تمبر (هزینه صدور و تمدید پروانه وکالت) از سال ۱۳۵۵ تاکنون را نشان می دهد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا