اخبار کانون ها

دکتر لیلا رئیسی: وکلا نباید در مقابل صنف خود بی‌تفاوت باشند

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای اصفهان یکشنبه گذشته در مراسم تحلیف کارآموزان این کانون به بیان اهمیت و جایگاه نهاد وکالت در جامعه پرداخت و نکاتی را در خصوص وظایف وکلا به کارآموزان متذکر شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایمنا، دکتر لیلا رئیسی، رئیس کانون وکلای اصفهان، در چهل‌وششمین آئین تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای استان اصفهان، با انتقاد از عملکرد مجلس در تصویب طرح هایی از قبیل طرح تسهیل و طرح نماینده حقوقی غیر وکیل، این طرح ها را فاجعه ای برای نظام حقوقی کشور توصیف کرد.

رئیسی اظهار کرد: افتخار می‌کنیم، به‌رغم تمام سختی‌ها و نامهربانی‌هایی که نسبت به نهاد وکالت در سال‌های اخیر به‌ویژه سال گذشته وجود داشت، توانسته‌ایم به رسالت خود که همان پرورش وکیل مجرب و خبره است، عمل کنیم و در این راه گامی مؤثر برداریم.

ما وکلا سربازان عدالت، مدافع جان و مال انسان‌ها و مدافع حقوق عامه جامعه هستیم

وی افزود: ما وکلای کانون‌های وکلا، افرادی هستیم که لحظه‌ای آرامش و قرار نداریم و که وقتی وکالت فردی را می‌پذیریم، لحظه‌ای از یاد مسئولیتی که برعهده گرفته‌ایم، غافل نمی‌شویم. وکلای کانون وکلا برای دفاع از حقوق موکل و برای احقاق حقوق او تلاش می‌کنند؛ چراکه معتقد هستیم ما وکلا سربازان عدالت، مدافع جان و مال انسان‌ها و مدافع حقوق عامه جامعه هستیم.

رئیس کانون وکلای استان اصفهان تصریح کرد: ما وکلا افرادی هستیم که علی‌رغم وجود همه مشکلات، وکالت انسان‌های نیازمند را باجان دل برعهده می‌گیریم و از جیب خودمان صرف موکلان بی‌بضاعت می‌کنیم. مسئولیت وکلا از نوع مسئولیت حق‌الناسی است و اعتقاد داریم اگر وکالت فردی را پذیرفتیم باید مشکلات آن را نیز به جان بخریم و مطابق قانون از حقوق موکل دفاع کنیم.

بیشتر بخوانید:

تلاش‌های همکاران ما در جهت اجرای قانون و دفاع از حقوق انسان‌ها به خوبی دیده نمی‌شود

وی با بیان اینکه وکلای کانون وکلا علاوه بر انجام وکالت‌های معاضدتی و تسخیری حتی بعضی نذر پرونده رایگان برای مردم بی‌بضاعت دارند، گفت: رسانه‌هایی که مرتب این قشر شریف را تخریب می‌کنند، بدانند زمانی که بسیاری افراد در آرامش اوقات خود را سپری می‌کنند، وکلا در راه دفاع از حقوق موکلان با تحمل استرس و سختی زیاد تلاش می‌کنند مانع از تضییع حقوق موکلان خود شوند؛ اما تلاش‌های ارزشمند همکاران ما در جهت اجرای قانون و دفاع از حقوق انسان‌ها به خوبی دیده نمی‌شود.

رئیسی ادامه داد: هم‌اکنون عده‌ای اقتصاددان با یک رویکرد و برداشت اشتباه، به‌جای دفاع از نهادهای مدنی جامعه و پاسداشت ارزش‌های سیستم قضائی کشور و به‌جای اینکه حامی عدالت باشند، قانونی را وضع کردند که به موجب آن شالوده‌های کیفی نهاد وکالت را نادیده می‌گیرد.

وکالت شالوده و شاخص می‌خواهد و شغل خاص و حساسی است

وی افزود: دستگاه قضائی، جامعه و افرادی که سال‌ها پیش قانون‌گذاری کردند، می‌دانند که وکالت شالوده و شاخص می‌خواهد و شغل خاص و حساسی است؛ همچنان که قضاوت هم بدین‌گونه است. آیا می‌توان پذیرفت که همین نمایندگان محترم مجلس قانونی وضع کنند و از فردا اعلام کنند ظرفیتی نباید برای پذیرش قضات وجود داشته باشد؟ چه قدر این حرف بدون منطق خواهد بود، به همان میزان این صحبت نسبت به وکیل هم به همین‌گونه است.

رئیس کانون وکلای استان اصفهان با بیان اینکه قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالت هستند، اظهار کرد: طرح‌هایی همچون طرح تسهیل یک فاجعه است که برای نظام حقوقی کشور رقم خورده و قطعاً در آینده‌ای نزدیک دادگستری‌های سراسر کشور که نسبت به اجرای عدالت و اجرای قانون بسیار حساس هستند، واکنش نشان خواهند داد؛ چراکه می‌دانند آسیب‌ها و تیرهای ترکش این فاجعه نصیب محاکم دادگستری و بالطبع نصیب مردم خواهد شد.

حق دسترسی به یک دادرسی عادلانه از حقوق مسلم مردم است

وی تصریح کرد: وقتی درمورد نقد طرح‌هایی همچون طرح تسهیل با افراد حامی این طرح‌ها جلسه می‌گذاشتیم، تنها یک پاسخ از آن‌ها دریافت می‌کردیم که شما وکلا انحصارگر و فکر جیب خودتان هستید، اما همه می‌دانیم که این‌گونه نیست و عدم‌رعایت شالوده‌های منطقی و تأثیرگذار در کیفیت تقویت وکیل، قطعاً موجب ورود آسیب به حقوق مردم خواهد شد. ای کاش نمایندگان موافق طرح تسهیل به این موضوع مهم توجه می‌کردند. حق دسترسی به یک دادرسی عادلانه و درست، حق دسترسی به خدمات وکالتی، قضائی و قانون‌مند، از حقوق مسلم مردم است.

رئیسی ادامه داد: راهی کردن نماینده حقوقی به جای وکیل دادگستری در محاکم قضائی قطعاً اشتباه دیگری است که به نظام قضائی و حقوقی کشور آسیب وارد می‌کند. مسلماً بین یک وکیل و یک حقوق خوانده‌ای که دوران کارآموزی را طی نکرده است تفاوت‌هایی از جهت مهارت‌های لازم برای حضور در محاکم و دفاع از حقوق موکلان وجود دارد.

منطقی نیست کانون‌های وکلا این چنین مورد هجمه و اتهام قرار بگیرند

وی افزود: متأسفانه در کنار این مسائل با روزنامه‌ای مواجه می‌شویم که به‌راحتی، کانون‌های وکلا را به ضدیت با نظام جمهوری اسلامی ایران متهم می‌کند و صدایی از کسی نسبت به این ادعا درنمی‌آید! این درحالی است که کانون‌های وکلا بدون آنکه هزینه‌ای به دستگاه حاکمیت تحمیل کنند، با تربیت وکلا به کشور و مردم خدمت می‌کنند؛ منطقی نیست کانون‌های وکلا که در محاکم دادگستری دوشادوش قضات شریف برای اجرای قانون و تحقق دادرسی عادلانه تلاش می‌نمایند، این چنین مورد هجمه و اتهام قرار بگیرند.

رئیس کانون وکلای اصفهان خطاب به وکلای تازه تحلیف شده گفت: وکیل دادگستری، رسالت‌های مهمی بر دوش دارد؛ یکی از این رسالت‌ها در ارتباط با موکل است که باید امانت‌دار باشد و به حقوق موکل احترام بگذارد و حق‌الوکاله را فرع کار خود بداند نه اصل کار. رسالت دیگر در قبال عامه جامعه، ملت و مردم است که به نام حقوق عامه شناخته می‌شود. قانون‌گذار از ابتدا برای وکلا وکالت‌های تسخیری و معاضدتی را پیش‌بینی و تکلیف کرده که امروزه دامنه این مسئله گسترش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید:

وکیل در مقابل تضییع حقوق عامه سکوت نمی‌کند

رئیسی ادامه داد: رسالت دیگر درقبال جامعه است که از آن به عنوان حقوق عامه نام برده می‌شود. البته حقوق عامه تنها محدود به انجام پرونده‌های تسخیری و معاضدتی نیست. وکیل دادگستری که قوانین را به خوبی نقد می‌نماید و در مقابل تضییع حقوق عامه سکوت نمی‌کند هم در واقع به حقوق عامه خدمت می‌کند.

وی افزود: کار اصلی وکیل در محاکم دادگستری است، رعایت شئونات دادگاه، محاکم، قوانین و مقررات وظیفه وکلا است همچنان که وکلا براساس قانون این حق را دارند که از مردم، دستگاه قضا و موکل بخواهند که حقوق و شئونات آن‌ها را رعایت کنند.

وکلا نباید در مقابل صنف خود بی‌تفاوت باشند

رئیس کانون وکلای استان اصفهان تأکید کرد: وکیل امروز، وکیل کانون وکلا است که نباید در مقابل صنف بی‌تفاوت باشد و مهم‌تر از همه علاوه بر تسلط بر قوانین حقوقی باید نسبت به صنف خود پاسدار باشد. یکی دیگر از وظایف وکلا توجه به مسائل صنفی است و وکیل صنفی باید نسبت به امور مختلف نهاد وکالت و کانون‌های وکلا هم به موقع اطلاعات لازم را داشته باشد و هم نسبت به مسائل مختلف صنفی بی‌تفاوت نباشد.

وی افزود: امیدوارم که همچنان شاهد سربلندی نهاد وکالت در کشورمان باشیم و امیدواریم با حضور وکلای جوان، نهاد وکالت از قبل توانمندتر شود و در سال جاری گشایشی در امور مختلف مردم و کانون‌های وکلا ایجاد شود و سوءتفاهم‌ها و مشکلاتی که در راه مسیر نهاد وکالت به وجود آمده با رایزنی و هم اندیشی و اتحاد میان دو بال فرشته عدالت یعنی نهاد وکالت و قضاوت حل شود و همچنان شاهد حضور وکلای توانمند در روند دادرسی عادلانه باشیم.

منبع: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا