اخبار مجلس شورای اسلامی

بررسی طرح « حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی »؛ در دستور کار صحن علنی مجلس در هفته جاری

وکلاپرس– طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در دستور کار جلسه علنی این هفته مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

به گزارش وکلاپرس، تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و ساماندهی پیام‌ رسان‌های‌ اجتماعی در قالب اصل۸۵ قانون اساسی در جلسه امروز مجلس (مورخ ۴ مرداد ۱۴۰۰) بررسی خواهد شد.

طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» که پیش از این نسخه‌های قدیمی آن با عنوان طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» توسط کمیسیون فرهنگی مجلس منتشر شده بود، امروز قرار است در دستور کار مجلس قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: یک نماینده مجلس: فساد بزرگ این است که استقلال را از گروه های نخبه بگیرند

صرف‌نظر از انتقادات بسیاری از حقوقدانان و کارشناسان به تلاش برای بررسی این طرح در قالب اصل ۸۵ مطرح شده، فیلترینگ سراسری و گسترده پلتفرم‌های بین‌المللی تبدیل به نگرانی مهم و اصلی کاربران اینترنت کشور در کنار مشکلات ریز و درشت اقتصادی شده است.

طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی این طرح به جای تصویب در صحن علنی، در کمیسیون مربوطه و به عنوان قانون آزمایشی، تصویب می شود. در صورت موافقت مجلس، عملا رسانه‌ها و شهروندان در جریان جزییات تصویب این طرح قرار نمی‌گیرند و طرحی که در کمیسیون تصویب شده مستقیما به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

اصل‏ هشتاد و پنجم قانون اساسی:

‎‎سمت‏ نمایندگی‏ قائم‏ به‏ شخص‏ است‏ و قابل‏ واگذاری‏ به‏ دیگری‏ نیست‏. مجلس‏ نمی‏تواند اختیار قانونگذاری‏ را به‏ شخص‏ یا هیأتی‏ واگذار کند ولی‏ در موارد ضروری‏ می‏ تواند اختیار وضع بعضی‏ از قوانین‏ را با رعایت‏ اصل‏ هفتاد و دوم‏ به‏ کمیسیون‏ های‏ داخلی‏ خود تفویض‏ کند، در این‏ صورت‏ این‏ قوانین‏ در مدتی‏ که‏ مجلس‏ تعیین‏ می‏ نماید به‏ صورت‏ آزمایشی‏ اجرا می‏ شود و تصویب‏ نهایی‏ آنها با مجلس‏ خواهد بود.

همچنین‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ می‏ تواند تصویب‏ دائمی‏ اساسنامه‏ سازمانها، شرکتها، مؤسسات‏ دولتی‏ یا وابسته‏ به‏ دولت‏ را با رعایت‏ اصل‏ هفتاد و دوم‏ به‏ کمیسیونهای‏ ذیربط واگذار کند و یا اجازه‏ تصویب‏ آنها را به‏ دولت‏ بدهد.

در این‏ صورت‏ مصوبات‏ دولت‏ نباید با اصول‏ و احکام‏ مذهب‏ رسمی‏ کشور و یا قانون‏ اساسی‏ مغایرت‏ داشته‏ باشد. تشخیص‏ این‏ امر به‏ ترتیب‏ مذکور در اصل‏ نود و ششم‏ با شورای‏ نگهبان‏ است‏.

علاوه‏ بر این‏، مصوبات‏ دولت‏ نباید مخالف قوانین‏ و مقررات‏ عمومی‏ کشور باشد و به‏ منظور بررسی‏ و اعلام‏ عدم‏ مغایرت‏ آنها با قوانین‏ مزبور باید ضمن‏ ابلاغ‏ برای‏ اجرا به‏ اطلاع‏ رئیس‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برسد

دانلود طرح « حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی »

فایل پی دی اف طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» را ار اینجا دنلود کنید:

طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی»

تصویب این طرح به‌صورت بالقوه می‌تواند باعث فیلترینگ همه سرویس‌های مشهور بین‌المللی شود. به طوری که محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی سابق سازمان فناوری اطلاعات این طرح را معادل اینترنت ملی معرفی کرده است.

چندی پیش مدیرکل حقوقی سابق سازمان فناوری اطلاعات در خصوص این طرح اعلام کرده است: این طرح خدمات کاربردی را روی شبکه ملی اطلاعات تعریف کرده که این به نوعی همان اینترنت ملی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا