آشنایی با روش های بازاریابی دیجیتال برای وکلا
فهرست
وکلاپرس- بازاریابی دیجیتال فرصت های جدیدی را برای وکلا در زمینه معرفی خدمات حقوقی باز کرده است. این نوع معرفی هدفمند، مقرون به صرفه و به راحتی قابل اندازه گیری هستند.
اگرچه معرفی خدمات بخشی ضروری از بازاریابی خدمات حقوقی است، اما شمار اندکی از وکلا در مورد بازاریابی وکالت آگاهی دارند. با این حال اگر میخواهید فعالیت حقوقی شما رشد کند، باید با برخی از مهارتهای بازاریابی ارزشمند آشنا شوید.
حساسیت نسبت به نحوه معرفی خدمات توسط وکلا
در یک برهه زمانی در آمریکا، وکلا هیچ محدودیتی برای نحوه و مکان معرفی خدمات حقوقی خود نداشتند.
اگرچه وکلا در سال ۱۹۰۸ توسط انجمن وکلای آمریکا (ABA) از انجام تبلیغ منع شدند، اما دادگاه عالی در پرونده ولنتاین علیه کرستنسن (۱۹۴۲) حکم داد که این اقدام حقوق متمم اول آنها را نقض میکند.
با این وجود ABA و کانون های وکلای ایالتی ایالتهای خاصی مانند کالیفرنیا، نیویورک و فلوریدا مقررات و حساسیت خاصی نسبت به معرفی خدمات توسط وکلا دارند و هدف آنها محافظت از عموم مردم در برابر تبلیغات گمراه کننده، اجباری یا فریبنده است.
بنابراین ضروری است وکلا جدا از دانستن نحوه معرفی حرفه خود، از مقررات رفتار حرفهای تبلیغات در حرفه خود آگاه باشند تا اطمینان حاصل کنند که ناخواسته مقررات را زیر پا نگذارند.
امروزه وکلای آمریکایی به طور قانونی اجازه دارند خدمات خود را از طریق هر پلتفرمی، از جمله کانالهای آنلاین مانند رسانه های اجتماعی و تبلیغات گوگل، به معرفی خدمات قابل ارائه خود بپردازند.
بازاریابی دیجیتال جایگزین بازاریابی حضوری و آگهیهای چاپی
در دهه گذشته با توجه به رشد و گسترش فضای مجازی، تبلیغات از روزنامهها، بیلبوردهای شهری و … فاصله گرفته و بازاریابی دیجیتال جایگزین اشکال سنتی شده است.
اگرچه بازاریابی حضوری و آگهیهای چاپی هنوز جایگاه خود را دارند، اما استراتژی های بازاریابی دیجیتال بهترین راه برای تبلیغ خدمات حقوقی در دنیای امروز هستند. بازاریابی دیجیتال فرصت های جدیدی را برای اشخاص در زمینه تبلیغ خدمات حقوقی باز کرده است. این نوع تبلیغات هدفمند، مقرون به صرفه و به راحتی قابل اندازه گیری هستند.
براساس یک نظرسنجی که در آمریکا صورت گرفته است، اگرچه تقریبا ۶۰ درصد از آمریکاییها از اینترنت برای جستجوی مشاوره حقوقی استفاده می کنند اما تنها حدود ۳۵ درصد از وکلا از استراتژی های بازاریابی آنلاین استفاده می کنند.
روشهای بازاریابی دیجیتال برای وکلا
- ایجاد و راهاندازی وب سایت
ایجاد و راهاندازی وب سایت یک الزام مطلق برای بازاریابی است. البته ساخت یک وبسایت تکصفحهای و تماس روزانه با آن کافی نیست. چرا که بازاریابی حقوقی در حال تغییر است و وکلا باید وبسایتهایی را طراحی کنند که برای مشتریانشان جذاب باشد.
- تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یکی از رایج ترین اشکال تبلیغات پولی است که در آن متقاضیان تبلیغ به ازای هر کلیک مخاطبان و ورود آنها به لندینگ صفحه خود، مبلغ مشخصی را پرداخت میکنند. گفتنی است که این شیوه پرداخت یکی از گزینههای پراستفاده در پلتفرم تبلیغاتی گوگل ادز است.
برای اجرای کمپینهای موفق PPC، باید دقیقاً بدانید چه کسی قرار است محتوای شما را ببیند و چه کلمات کلیدی بهترین کار را انجام می دهند. وقتی دقیقاً بدانید چه کسی قرار است آگهی شما را ببیند و چه کلمات کلیدی بهترین کار را انجام می دهند، در هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد.
- تبلیغات پرداخت به ازای سرنخ (PPL)
سرنخ (Lead)، معمولا مفهومی است که در آن مشتریان یک فرم را تکمیل کرده و یا از طریق روشهای دیگری یک سری اطلاعات را در اختیار متقاضیان قرار میدهند تا بعدا آنها بتوانند با استفاده از این اطلاعات، اقدام به جذب مشتریان کنند.
پرداخت به ازای هر سرنخ هم گزینه دیگری است که در ازای هر لید دریافتی در نظر گرفته میشود. لینکدین به عنوان یک پلتفرم شبکه حرفه ای فرصتی عالی برای اجرای PPL است.
- تولید محتوا
اگرچه ممکن است برخی بازاریابی محتوا را موثر تلقی نکنند، اما این شیوه یک راهکار بسیار موثر برای تبلیغ خدمات حقوقی شماست؛ چرا که تولید محتوای حقوقی و انتشار آن در اینترنت، باعث نمایش نام شما در جستجوی گوگل خواهد شد و لذا باعث می شود با مشتریان بالقوه بدون نیاز به تبلیغات مستقیم ارتباط برقرار کنید.
تولید محتوا راهکاری عالی برای نشان دادن حوزه تخصص خود و برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه است. هرچه محتوای ارزشمندتری ایجاد کنید و در وب قرار دهید، احتمال بیشتری وجود دارد که مشتری بالقوه هنگام جستجوی مشاوره حقوقی با شما مواجه شود.
بازاریابی محتوا اشکال مختلفی دارد، اما برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:
- نگارش یادداشت در زمینه مسائل روز حقوقی و مبتلابه جامعه
- گفتگو و مصاحبه در زمینه مسائل روز حقوقی و مبتلابه جامعه با رسانههای حقوقی
- انتشار رأی جالب توجه دادگاه از یک پرونده
- انتشار آگهی برگزاری دوره آموزشی و وبینار و…
- انتشار کلیپ و ویدئو در یوتیوب و رسانه های اجتماعی
اندرو دیوید نویسنده و عضو انجمن جهانی برند معتقد است: «محتوا باعث ایجاد روابط می شود. روابط بر اساس اعتماد ساخته می شود. اعتماد باعث درآمد می شود.»
آگهی که محتوای ضعیفی داشته باشد بر اعتبار شما به عنوان یک وکیل نزد مشتریان تأثیر میگذارد. لذا از افراد حرفه ای برای ایجاد محتوا در پلتفرمهای مختلف رسانه های اجتماعی مشورت بگیرید.
- معرفی خدمات به صورت محلی
معرفی خدمات به صورت محلی از طریق گوگل ارائه می شوند و در بالای نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شوند. به عبارت دیگر آنها مشتریان احتمالی را که در جستجوی خدمات هستند با مشاغل مرتبط در همان منطقه مطابقت می دهند. در نتیجه مشتریان پیشنهادات قابل اعتمادی دریافت می کنند،
استراتژی بازاریابی ایجاد کنید
پیش از هر اقدامی در حوزه معرفی خدمات حقوقی خود، لازم است استراتژی بازاریابی برای خود ایجاد کنید. معرفی خدمات بخش ارزشمندی از استراتژی بازاریابی کلی است. لذا مطمئن شوید که عملکردتان با اهداف بازاریابی شما همسو باشد.
به منظور ایجاد استراتژی بازاریابی لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید:
۱- بودجه در نظر بگیرید
بودجه بندی گامی مهم در جهت ایجاد یک کمپین موثر است. طبق گزارش فناوری ABA 2021، بسیاری از شرکتهای حقوقی کوچک و متوسط بودجه بازاریابی سالانه ندارند. این نظرسنجی نشان داد که ۵۵٪ از پاسخ دهندگان از شرکتًهایی با ۱۰-۴۹ وکیل و تنها ۳۵٪ از شرکتهای کوچکتر با ۲-۹ وکیل، بودجه بازاریابی داشتند.
اینکه میزان بودجه شما چقدر باید باشد، بستگی به اهداف بازاریابی و سرمایه در دسترس شما دارد. هزینه اگهی برای اشخاص در حرفه وکالت به چند چیز بستگی دارد؛ ابتدا باید مخاطب هدف خود را در نظر بگیرید. ثانیا باید ببینید آیا شما مهارت های لازم برای ایجاد یک کمپین موثر را دارید و اینکه تعداد دفعات آن چقدر باشد.
۲- مخاطب هدف خود را درک کنید
با تعریف ویژگی های اولیه جمعیت شناختی و روانشناختی بازار هدف خود شروع کنید. چه چیزی باعث ایجاد انگیزه در مشتریان بالقوه می شود تا به شما مراجعه کنند؟ آنها مرتباً با چه بسترهای رسانه ای درگیر هستند؟ با استفاده از این داده ها، می توانید تولید محتوا را برای دستیابی به مخاطبانی متمرکز کنید که به احتمال زیاد به مشتری تبدیل می شوند.
۳- اهداف روشن داشته باشید
تعیین اهداف برای نظارت بر پیشرفت و بازگشت سرمایه ضروری است تا اطمینان حاصل شود که مؤثرترین راه تولید محتوا و معرفی خدمات را برای خود انتخاب کردهاید. شما می توانید از این اهداف برای هدایت استراتژی خود استفاده کنید.
به عنوان مثال، فرض کنید هدف اولیه فعالیت کوچک شما ایجاد آگاهی از برند است. در این صورت، کمپین دیجیتال شما باید بر افزایش بازدید (نمایش های دیجیتال)، و ایجاد تعامل با مشتری با ردیابی نرخ کلیک (CTR) تمرکز کند.
۴- تلاش های خود را ارزیابی کنید
ارزیابی پیامها با مخاطبان منتخب قبل از راهاندازی به بازار گستردهتر میتواند به شما کمک کند تا فعالیتهای خود را معیار قرار دهید. میتوانید داده ها را در مورد اینکه کدام روشها بیشتر (و کمتر) موفق هستند، چگونه کانال های مختلف با کمپین شما درگیر شده اند و مخاطبان با چه محتوایی بیشتر درگیر هستند جمع آوری کنید. در آینده، میتوانید خلاقیت خود را تقویت کنید تا نتایج عملکرد خود را بهینه کنید.
۵- نتایج کمپین خود را دنبال کنید
صرف نظر از اینکه کدام شیوه را اجرا می کنید، اندازه گیری و ارزیابی نتایج را فراموش نکنید. شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) به شما کمک میکنند نرخ بازگشت سرمایه خود را ارزیابی کنید..
۶- کمپین ایجاد کنید
بازاریابی دیجیتال زمانی بیشترین تأثیر را دارند که یک کمپین کامل حول آنها ساخته شود.
۷- از یک سری امور پرهیز کنید!
برای رعایت قوانین رفتار حرفه ای، از تاکتیک های زیر در کمپینهای حقوقی خود اجتناب کنید:
- از اظهاراتی مانند “بهترین وکیل” یا “ارزان ترین وکیل” خودداری کنید.
- به نتایجی که نمی توانید تضمین کنید قول ندهید.
- از توصیفات واقعی مشتریان استفاده کنید و از تأییدیه افراد مشهور صرف نظر کنید.
وضعیت وکلای ایرانی در بازاریابی دیجیتال
بسیاری از شرکتهای حقوقی و وکلا در ایران قدرت بازاریابی دیجیتال را دست کم می گیرند و معتقدند که شهرت به تنهایی برای تضمین عملکرد آنها کافی است. اگرچه شهرت به شما کمک میکند تا مشتریان فعال داشته باشید اما تضمین کننده جریان ثابت مشتریان نیست.
از سوی دیگر طبیعی است زمانی که مشغول ارائه خدمات هستید، زمان کمی برای یادگیری و مدیریت استراتژی بازاریابی دیجیتال دارید. درصورتی که از مشاورین و متخصصین این حوزه بهره بگیرید، برنامهریزی برای برندسازی وقت شما را نخواهد گرفت. چرا که مشاورین میتوانند راهحلهای بازاریابی را برای سادهسازی تبلیغات وکالت آنلاین و ایجاد سرنخهای جدید برای شرکت حقوقی به شما ارائه دهند.
همکاران ما در وکلاپرس به شما کمک میکنند تا با ادبیاتی حرفهای و اصولی، در فضای آنلاین حضور پیدا کنید و چنان که شایسته است، توسط مخاطبان دیده شوید.
همراهی تیم ما به شما این امکان را میدهد تا یک برند شخصی موثر بسازید و حرکت در مسیر رشد حرفهای خود را شتاب بخشید.