اخبار بین المللی

توضیحات خلیل الدلیمی ، رئیس تیم وکلای مدافع صدام، درباره شروط آمریکا برای عفو موکلش

وکلاپرس- رئیس تیم وکلای مدافع صدام از معامله‌ای ناتمام بین دیکتاتور سابق عراق و ایالات متحده آمریکا به منظور ممانعت از اعدامش پرده برداشت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، با گذشت ۲۰ سال از پایان رژیم صدام در عراق، هنوز برخی از جزئیات بازداشت و محاکمه رئیس‌جمهور مخلوع این کشور فاش نشده است.

بیشتر بخوانید:

خلیل جاسم سعدون الدلیمی، رئیس سابق تیم دفاع از صدام در اظهاراتی در گفت‌وگو با برنامه خاطره سیاسی شبکه العربیه افشا کرد، ایالات متحده آمریکا، در برابر چند شرط، پیشنهاد عفو صدام را مطرح کرده بود.

معرفی فردی به عنوان معاون رئیس‌جمهوری عراق

الدلیمی در گفت‌وگو با شبکه «العربیه» گفت، آمریکایی‌ها با صدام مذاکره کردند و به او پیشنهاد دادند، فردی را به عنوان معاون رئیس‌جمهوری عراق تعیین کند تا او مشمول عفو شود. بر اساس این شرط، این فرد نباید قدرت‌های معمول یک معاون رئیس‌جمهوری را داشته باشد.

شرط دیگر آمریکایی‌ها، پایان درگیری‌ها علیه نیروهای آمریکایی در شهر فلوجه بود. بنابه اظهارات الدلیمی، خروج صدام از عراق، پس از آزادی، یکی دیگر از شرط‌های آمریکا بود.

بیشتر بخوانید:

مخالفت صدام با شروط پیشنهادی

صدام که این شروط را خود شخصا برای الدلیمی نقل کرده بود، با چنین پیشنهادی مخالفت کرد.

الدلیمی در ادامه اظهارات خود افزود، از اولین دیدار با صدام احتمال داد که فرد مقابل او، بدل یا شبیه صدام باشد. اظهارات زیادی در آن زمان منتشر شده بود که رئیس‌جمهوری پیشین عراق، به دلایل امنیتی، دارای ۴۰ شبیه است.

رئیس تیم دفاع صدام ادامه داد، در اولین گفت‌وگو اطمینان پیدا کرد که فرد مقابل او خود صدام است.

بیشتر بخوانید:

صدام سال ۲۰۰۶ اعدام شد

۲۰ سال از آنچه جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، «عملیات آزادسازی عراق» خوانده بود، گذشته است. در این عملیات، آمریکا به بهانه وجود تسلیحات کشتار جمعی که هیچ وقت آن‌ها را پیدا نکرد، با حدود ۱۵۰ هزار سرباز آمریکایی و ۴۰ هزار سرباز بریتانیایی به عراق حمله کرد.

سه هفته پس از آغاز عملیات آمریکا، پایان رژیم بعث در عراق اعلام شد و صدام برای ۸ ماه از انظار عمومی پنهان ماند. او بعدها توسط ارتش آمریکا پیدا و پس از محاکمه در دسامبر ۲۰۰۶ اعدام شد.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا