اخبار قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه : همه ادله دلالت بر غیر عمدی بودن اسقاط هواپیمای اوکراینی دارد

وکلاپرس ـ سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز(۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) درباره اسقاط هواپیمای اوکراینی گفت: همه ادله دلالت بر غیر عمدی بودن اسقاط هواپیمای اوکراینی دارد.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری امروز خود(۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) درباره آخرین وضعیت پرونده های قضایی و اقدامات قوه قضاییه اطلاعاتی را ارائه داد.

درباره کاندیداتوری رییسی فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است

اسماعیلی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه آیا نظر آقای رییسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری تغییر نکرده و ایشان قصد شرکت در انتخابات را ندارند؟ گفت: قبلا اعلام شده و همان پاسخ قبلی است و فعلا اتفاق جدیدی رخ نداده است.

پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی به دادگاه ارسال شده است

سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: با صدور کیفرخواست این پرونده به دادگاه ارسال شده است/در مسیر انجام تحقیقات دادسرای نظامی با بکارگیری تیم های تخصصی در حوزه های مختلف و با بهره گیری از کارشناسان ذی ربط و با استفاده از جعبه سیاه هواپیما که خوانش آن انجام شد، دقیق ترین و فنی ترین بررسی ها انجام شده است و در قالب قرار نهایی و صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است/ بخش قابل توجهی از این ادله و مستندات در اختیار کشورهای ذینفع و اوکراین قرار گرفته است/ نحوه بررسی های دقیق قضایی مورد تایید کشورهای دیگر که در جریان این پرونده بودند قرار گرفته است.

اسماعیلی اضافه کرد: رییس دادگاه تصمیم خود را درباره علنی یا غیرعلنی بودن جلسات دادگاه سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام نکرده است. همه ادله موجود در پرونده دلالت بر غیر عمدی بودن اسقاط هواپیمای اوکراینی دارد.

«بابک زنجانی» از کشور خاج شد؟

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ادعای خروج بابک زنجانی از کشور مطلقا صحت ندارد/ اموال و دارایی های داخل کشور وی به وزارت نفت تحویل داده شده است/ شناسایی اموال وی در خارج از کشور با قدرت ادامه دارد/ شرایط عمومی حاکم بر کشورها و محدودیت های دیگر باعث طولانی شدن این فرایند شده است.

مرخصی زندانیان در ماه رمضان و ایام پیک چهارم کرونا

سخنگوی قوه قضاییه گفت: با توجه به موج چهارم کرونا و ایام لیالی قدر مرخصی ۲۰ روزه برای زندانیان در نظر گرفته شده است که تا امروز بیش از ۴۰ هزار نفر از این مرخصی بهره مند شده اند. پرونده جمعی دیگر در دست بررسی است.

دستاورد مشخص قوه قضاییه در مبارزه با زمین خواری

اسماعیلی در ارتباط با دستاورد مشخص مبارزه با زمین خواری در سال ۹۹ گفت: طی سال گذشته بازگشت بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی به بیت المال انجام شد/در استان آذربایجان غربی ۸۴۰ هکتار، استان البرز ۷۰۰ هکتار، استان ایلام ۵۰۷ هکتار، استان بوشهر ۳۶۰ هکتار، استان تهران ۲هزار و ۹۷۳ هکتار و در استان چهارمحال و بختیاری ۳۵۲۶ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی و کشاورزی به دامن بیت المال برگشته است.

اختصاص کمک ۱۵ میلیارد تومانی جهت آزادی زندانیان از طریق طرح «دوباره زندگی»

اسماعیلی در ادامه نشست خبری خود از رسانه ملی برای اهتمام طرح دوباره زندگی در جهت کمک به آزادی و اشتغال زندانیان تشکر کرد و بیان کرد: تا امروز در مسیر اجرای این طرح بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان جهت آزادی زندانیان کمک اختصاص یافته است/ بیش از ۴۰ هزار پیام مردمی اعلام کمک و حمایت داشته‌ایم که ۳۰ درصد در حوزه اشتغال و کارافرینی بوده است/ ۲۴ درصد پیام‌ها در حوزه بهداشت و درمان زندانیان بوده است/ ۱۸ درصد در حوزه حرفه آموزی، ۱۵ درصد برای معیشت خانواده زندانیان بوده است.

نگاهی به فعالیت‌های سازمان ثبت و اسناد در سال گذشته

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در سال ۹۹ بیش از ۵۴ و نیم میلیون هکتار از اراضی کشور جهت صدور سند مالکیت آماده سازی و تثبیت مالکیت شده است/ برای ۴۷ میلیون هکتار از اراضی کشور سند حدنگاری و کاداستری صادر شده است/ نسبت به سال ۹۸ رشد ۴۷۸ درصدی داشته و نسبت به چهل سال گذشته رشد ۳۲۷ درصدی داشته است/ واحد اجرای اسناد سازمان ثبت در سال ۹۹ ، بیش از ۵۹ هزار و ۶۰۰ پرونده مختومه کرده است که رشد ۳۶۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ داشته است/ ۲۶ هزار میلیارد تومان وصول مطالبات در اختیار بانک ها قرار گرفته است/تنظیم بیش از ۱۸ میلیون سند رسمی، صدور مجوز و تاسیس ۹۰۰ دفترخانه جدید اسناد و املاک، ثبت ۱۲ هزار و ۶۲۶ اختراع و … گویای فعالیت های جدی سازمان ثبت و اسناد است.

رشد ۳۳ درصدی رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عالی کشور

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در سال ۹۹، قریب به ۹۴ هزار پرونده در دیوان عالی کشور رسیدگی شده است/ این رقم به نسبت سال ۹۸ رشدی ۳۳ درصد و نسبت به عملکرد سال ۹۷ رشد ۶۰ درصدی داشته است/ این در حالی است ما در سالهای اخیر نه تنها شعب دیوان عالی را افزایش نداده ایم بلکه تعدادی از شعب آن به شعب غیرفعال مبدل شده است/ افزایش جلسات هیات عمومی دیوان عالی کشور و صدور آرا وحدت رویه نیز علیرغم وضعیت کرونایی رشد چشمگیری داشته است/ در سال ۹۷ ، هشت رای هیات عمومی، سال ۹۸، ۱۴ رای و در سال ۹۹ ، ۲۱ رای وحدت رویه دیوان عالی کشور را داشتیم/ مجموعه ارا در سال ۹۹ ، ۸۴ رای بوده است.

گزارشی از عملکرد دیوان عدالت اداری در سال گذشته

سخنگوی قوه قضاییه در آغاز نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: در سال ۹۹ مجموعه پرونده های وارده به شعب بدوی و تجدید نظر دیوان عدالت ۲۴۶ هزار فقره پرونده بوده است/ پرونده‌های مختومه در سال ۹۹ بیش از ۲۶۲ هزار پرونده بوده است/ عملکرد دیوان عدالت حدود ۱۲ هزار فقره پرونده بیش از پروند ه های وارده بوده است/ با راه اندازی سیستم الکترونیکی جلسات هیات عمومی دیوان عدالت مستمرا برگزار شده است/ در سال ۹۹ فقط در هیات عمومی به حدود ۲ هزار فقره شکایت و پرونده رسیدگی شده است/ در سال ۹۹ جمعا ۴۳۷ مورد از مصوبات دولت، وزارتخانه ها و سازمان های دولتی مورد شکایت قرار گرفته و در دیوان عدالت رسیدگی شده است؛ در آرا صادره ۳۲۰ مورد مصوبات دولت ابطال شده و ۱۱۷ مورد تایید شده است / جای نگرانی است که چرا این میزان مصوبات باید مورد ایراد دیوان عدالت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا