اخبار کانون ها

روسای قوای سه گانه و مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت توقف این تهاجم کینه توزانه به مهمترین نهاد حقوقی و مدنی کشور ورود کنند

بیانیه کانون وکلای آذربایجان شرقی در خصوص مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی

وکلاپرس- کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی در خصوص مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر تبعیت کانون های وکلای دادگستری از مصوبات هیات مقررات زدایی وزارت اقتصاد، بیانیه ای منتشر کرد.

به گزارش وکلاپرس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز ۲۹ مرداد ماه، در قالب طرحی، کانون های وکلای دادگستری را ملزم به رعایت مصوبات هیات مقررات زدایی کردند که این اقدام نمایندگان که با واکنش بسیاری از اساتید حقوقی، وکلا و کانون های وکلای دادگستری همراه شد.

کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی نیز با انتشار بیانیه ای در خصوص مصوبه اخیر مجلس، وضعیت فعلی نهاد وکالت را «فاجعه تاریخی» توصیف کرده و از نمایندگان در خواست کرده از قانون گذاری هیجانی پرهیز کرده است.

همچنین در بخشی دیگر از این بیانیه خواستار ورود روسای قوای سه گانه و مجمع تشخیص مصلحت نظام به این موضوع شده اند.

بیشتر بخوانید:

متن کامل بیانیه کانون وکلای آذربایجان شرقی به شرح زیر است:

بنا به اخبار منتشره در رسانه ها و جراید دیروز کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی در رویکردی حذفی و تقابل با کانونهای وکلای دادگستری در جریان تصویب طرح موسوم به «طرح تأمین مالی و جهش تولید از طریق اصلاح قوانین حداکثر از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» به موازات آنچه که در ماده ۴ لایحه برنامه هفتم توسعه و در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شده در صدد سلب صلاحیت ذاتی کانونهای وکلا در صدور، ابطال، تعلیق پروانه وکالت و حذف اختبار از کارآموزان وکالت بــر آمده است.

این نوع مصوبات تقنینـــى عـلاوه بر اینکه موجب نقض علنی حقوق دفاعی شهروندان در بهره مندی از خدمات وکلای مستقل است، به منزله سلب استقلال کانونهای وکلای دادگستری و از بین بردن ماهیت ذاتی این نهاد قانونی و مدنی و اسباب نقض قواعد و مقررات بین المللی در حوزه وکالت محسوب بوده و مطابق اصول متعدد قانون اساسی از مصادیق تعرض آشکار به صلاحیت ذاتی قوه قضائیه بـوده و در تضاد بین با سیاستهای کلی نظام قانونگذاری کشور و بند سیاستهای کلی نظام قضایی است.

کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی با درک عمیق این فاجعه تاریخی ضمن هشدار به رویکرد ستیزه جویانه و غیر حقوقی تعدادی از نمایندگان مجلس که برخلاف اسناد و قوانین بالادستی در مقام تخدیش امنیت قضایی و تحدید حقوق و آزادی های مشروع و قانونی آحاد شهروندان بر آمده اند از روسای محترم قوای سه گانه و مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام تقاضای ورود و مداخله عاجل در جهت توقف این تهاجم کینه توزانه به مهمترین نهاد حقوقی و مدنی کشور را دارد

از عموم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز درخواست دارد به اقتضای سمت نمایندگی و قواعد عام نیابت غبطه و مصلحت موکلین و آحاد مردم را فدای منافع و مصالح جناحی و حزبی ننموده و با مدنظر قرار دادن تدبیر و عقلانیت قانونگذاری در حوزه وکالت و با جلب نظرات استادان و صاحب نظران جامعه حقوقی و قضایی کشور و مشورت با مدیران کانونهای وکلای سراسر از هرگونه قانون گذاری هیجانی پرهیز فرمایند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی

‫۳۲ دیدگاه ها

      1. پایان سلطه گری و سلطه جوی شما میبایست زودتر از اینها ازطریق نمایندگان محترم و جهادی انقلابی انجام میشد ..
        همین ازمون که اخیرا گرفته شد از سمت اسکودا ملت باور کنید خودشان هم اگر در شرایط آزمون قرار بگیرن هرگز نمیتوانند پاسخ بدهند
        حالا جالبتر اینه شما که ادعا میکنید و هر سال کلی پول از دانشجو ها اخذ میکنید و هر سال منابع رو بالا پایین میکنید

        فقط به این سوال من پاسخ درست و اخلاقی بدید؟؟
        آیا زمان قبولی شما آیا زمان اخذ پروانه شما در ۲۰ سال گذشته این حجم منابع مطالعه میکردید و چنین سوالاتی بود
        ؟

  1. مثلی در ایران هست که می‌گوید ببری مال مردم و چو مالت ببرند ……. داد و بیداد در آری که مسلمانی نیست!
    عملکرد کانون های انحصار طلب وکلا که بعضا در واقع تبدیل‌شده اند، باعث گردیده تا نمایندگان انقلابی و خدوم کشورمان مصوبه اخیر را تایید کنند و داد و فریاد بی‌جهت و بی منطق کانون وکلا را به دنبال داشته باشد.

    1. نمایندگان مجلس خدوم بودن که استفساریه برگشت داوطلبان متقلب کنکور به دانشگاه ها را تصویب کردند؟؟؟!!!!!

    2. علی آقا من بعید می دونم شما متعلق به جامعه حقوقی باشید. کانون وکلای زنجان ظلم خیلی بدی در حق من کرده ولی من می دانم طرح تسهیل رشته حقوق و وکالت و سردفتری را نابود خواهد کرد . من مخالف طرح تسهیل هستم‌. تبعات طرح تسهیل به زودی در جامعه نمایان خواهد شد.

      1. یک حقوقدان این منطقش نیست وکیل زیاد باشه یا سر دفتر چه تبعاتی داره همانطور که مردم میرن پیش پزشکی که حاذق و ماهره همانطور هم میرن پیش وکیلی که حاذق و ماهره

        1. آقای محمد، وکیل کم سوادی که آگاه به مسائل حقوقی نیست، قطعا باعث خانمانسوز شدن، خانواده های زیادی خواهد شد…. بحث بر سر زیاد بودن وکیل نیست، بلکه نحوه ت کیفیت ورود افراد به جامعه وکالت مد نظر کانون های وکلای دادگستری هست، اینکه هر کسی با هر نصابی ) نصاب مورد نظر قانون اخیر( وارد حرفه وکالت بشه، قطعا موجب ورود ضرر به جامعه و وکلا خواهد شد، پس بهتر هست که آگاهانه راجع به مسائل اطهار نظر کنیم.
          پایدار باشید

    3. طرفداران این قانون همان تنبل هایی هستن که حاضر نیستن درس بخونن و منتظرن یه قانون تصویب بشه و مفتی وارد کار وکالت بشن.دیگه نمیدونن اگه همه وکیل بشن مشتری کجاست؟و آیا خودشان حاضر هستن اگه پرونده ای داشته باشن اون بدن به یه وکیل بیسواد؟مثل این میمونه که هرکی دوس داشت بره پزشکی بخونه بدون معیار علمی.این با هیچ عقل سلیمی جور در نمیاد.بجای اینا رسید کمی درس بخونید.این نمایندگان هن همان ردیهای کانون هستن که نتونستن قبول بشن و با ده هزار رای وارد مجلس شدن.این جایگاه براب آنها خیلی زیاده و اگه بیشتر مردم تو انتخابات شرکت میکردن این نمایندگان هرگز خواب نمایندگی هم نمیدیدن.اینا همان کسانی هستن که لایحه حجاب را پنهانی تص یب کردن چون خودشان هم می‌دانند که مردم مخالف اینگونه می بات هستن.

    4. یک جوری حرف می‌زنی بنده خدا که انگار کانون وکلا یک و یا چند شخص حقیقی هست!!
      این نشان دهنده عمق فاجعه در امثال شما می‌باشد
      تو این چندین سالی که جنابعالی قبول نشدی کلی رئیس و هیئت مدیره تغییر کرده خیلی‌ها هم به رحمت خدا
      رفتن …..و…
      و در نهایت کانون وکلا یک مجموعه از وکلای دادگستری است با انواع دیدگاه عقیده و رفتار مختلف و مختص به هر نفر ( اینجوری بگم که بهتر متوجه بشی … شما هم دو سال پیش اگه می‌تونستی قبول شی الان کانون وکلا بودی…)
      این رویکرد شما واقعاً عجیبه یعنی الان تاوان قبول نشدن شما رو مردم باید بدن؟؟
      کانون وکلا یعنی مجموع مردمی که مشغول وکالت هستند مثل هر اتحادیه مردمی دیگه…!!!

  2. چرا خودتان به قانون تمکین نمیکنید ادعای قانونمداری دارید صغری کبری میکنید چقدر خیانت چقدر ظلم بس نیست

  3. جهت اطلاع شما و نمایندگان انقلابی
    هیچ وکیلی دیگه نمیتونه جلوی قاضی صحبت کنه
    فقط باید بگه چشم
    خاک بر سر هر چی آدم بیسواد
    یکی مثل دکتر مصدق نیست بزنه تو دهن این بیسوادا

  4. سلام ، وقتی ان سوالات کینه توزانه را طرح میکردید فکر امروز باید می بودید عزیزان ، شما خود باعث این حرکات هستید انتقام خودتان از طرح تسهیل را از جوانان مردم گرفتید ،
    تمام وکلایتان را جمع کنید و آن امتحان را از آنها بگیرید ، ایا کسی قبول میشود ،
    وقتی انحصار ی کار می‌کنید،
    این انحصار باید شکسته شود
    البته باید قاعده دار باشد و حریم داشته باشد

  5. اره دیگه کانون دیکتاتور سالها میلیاردها پول ثبت نام مارو به جیب زده الان زورش گرفته واقعا چرا تا الان سرنگونش نکرده بودنددددد؟؟؟خدای عادل مجلس محترم …..جریمه کنید اینارو

  6. دوستان محترم۱. صلاحیت ورود یه نفر به رسته وکالت نمیتونه ازمونی باشه ک به عقیده خیلیها خود اعضای کانون هم به بعضی سوالات نمیتونن ج بدن ۲.طرح تسهیل همچین تغییری هم در وضعیت تعداد قبولشدگان ایجاد نکرده ک کانونها انقد نگران از تصویب اون هستن ۳.استفاده شرکتهای خصوصی از نماینده حقوقی ضرر رو به اون شرکتها میزنه (اگر ضرری ایجادبشه )به کانون چه اسیبی میرسه ؟۴.صلاحیت وزارت اقتصاد در صدور پروانه وکالت و ابطال اون چرا باید کار غیر کارشناسی باشه ؟۵.سالهاست ک کانون با قرار دادن سهمیه های،محدود عددی،حدود ۹۵٪از متقاضیان پروانه رو رد میکرد تا قانون تسهیل مصوب شد ۶.با توجه به قرار دادن مشکلات اقتصادی موجود در اولویتهای مجلس محترم ک امروز دست اویز عده ای،از وکلا در جهت مخالفت با این مصوبات اخیره یه نفر از این مخالفان بپرسه دستمزدهای خارج از تعرفه ک از موکلان به استناد قرارداد مالی خصوصی،میگرفتین ضربه ای به معیشت مردم نبود ؟؟؟و امروز معیشت مردم جزو دغدغه های،شما شده ؟؟؟دوستان عزیز و حقوقدان اینها همه و همه در جهت محدود شدن تعداد وکیله تا عده ای بتونن از حق الوکاله های انچنانی بهره ببرند والا عامه مردم دارای شعور و درک بالا هستندو خودشون وکلای کم سواد و باسوادرو تشخیص میدن بگذارید فضای رقابت ایجاد بشه و هر کسی ک دانشی داره ورود بکنه توجه داشته باشیم کارشناسی و ارشد حقوق اگر به پروانه وکالت و مجوز برای ورود ب دادگاه منجر نشه هیچ فعالیت دیگه ای براش،متصور نیست عده ای از اعضای کانون هاامروز به نهادی تبدیل شدن ک به اسم بیسواد بودن وکلای آینده و دلسوزی،ک تا به امروز برای مردم نداشتن دارن به هر نحوی با این مصوبات مخالفت میکنن اگر چه من برنامه هایی رو از ۱۵سال پیش در تلویزیون دیدم ک کانون رو تحت فشار برای افزایش سهمیه میگذاشتن و کانون تن به این شرایط،نمیداداما به هر حال پس از نزدیک به دو دهه مجلس،محترم در حال پایان دادن به این طفره رفتن های کانونه ..توجه داشتهرباشیم ک یه وکیل احتیاج به موکل داره واین همون مردمی هستن ک سالها از طرف عده زیادی از وکلا مورد بی توجهی،قرار گرفتن والان برای ادامه کار وکلا اعتماد مردم باید اعاده بشه . موفق باشید

    1. یعنی چه که اگر شرکت‌ها ضرر می‌کنند به کانون چه مربوطه!!؟؟
      تمام این مفسده‌ها از بی‌اطلاعی و نوع و جهت نگاه امثال شماست به کانون وکلا و به شخصیت وکیل
      آقای سعید !! حرف جناب عالی به مثابه این است که بگوییم اگر فلان مشکل در مملکت است ضررش را توی نماینده مجلس می‌کنی و به تو چه مربوط است؟؟!!
      صنف وکلا نمایندگانی دارند (مثل نمایندگان مجلس که نمایندگان مردم هستند) این نمایندگان باید هم از حقوق خود اعضا ( وکلا) دفاع کنند هم از حقوق جامعه ( مثل اداره معاضدت و وکالت تسخیری و غیره) هم به دیگر ارگان‌ها مشاوره تخصصی دهند حتی در ارسال لوایح قانونی برای قانون گذاری کشور
      و اساساً جمعی است از متخصصین حقوقدان و وکیل که در عالی‌ترین مرتبه سواد تخصصی شغل خود می‌باشند
      و این یک امریست جهان شمول فارغ از اینکه امثال شما بر یک موج پوپولیستی سوار شده‌اند و دنبال چاره درد خود می‌گردند
      اگر حرف‌های شما درست است این سالی چند هزار نفری که پذیرفته می‌شدند چگونه درس می‌خواندند و علم می‌آموختند؟!
      آیا همگی نابغه یا فوق ممتاز بوده‌اند؟! خیر! شما هم به جای این عوامگرایی به درس و بحثتان برسید.

  7. هنوز روز خوش کانون وکلا هست .انشاالله با تحقیق و تفحص مجلس خیلی از مسائل مالی در کانون مشخص میشه.

  8. اینجوری یعنی دانشگاه های دولتی بیشتر باید بشن وکیل و دنبال کار وکالتی باشن و رشته حقوق در دانشگاه آزاد دیگه شدش علوم سیاسی و حقوق و ما در چه روزگاری هستیم

  9. ضمن عرض سلام و احترام فراوان خدمت مسئولان دلسوز، با سواد، آگاه، پاکدشت و حلال خور کانون وکلا
    به نظر می رسد لازم باشد، مقدار فراوانی آب در دسترس قرار گیرد تا در صورت لزوم بتوان آب را ریخت بر آنجایی که دارد می سوزد.
    اینجانب جهت کمک به انجام وظایف حضرات محترم آمادکی دارم تا یک بسته آب آشامیدنی تقدیم نمایم

  10. از همین متن معلومه که این قشر در اوج‌بلاهت نادانی هستند کدوم احمقی فکر می کنه کان ن وکلا مهمترین نهد حقوقی و مدنی کشوره بجز خود این قشر متوهم
    آیا از مجلس مهمتر ه
    من ذی نفع نیستم یه زمان مهندسا و دکترا و سایر اقشار انحصار داشتن که همه در هم شکست و کلا سرنوشت انحصار شکسته
    من خودم‌مهندسم این ابله ها بزرگترین انحصار گران این کشور

  11. جمع دوستان قبول نشده اینجا جمعه !
    عزیزان خود من شش سال پیش که قبول نشده بودم افکاری شبیه آقای سعید و دیگران داشتم ولی دوستان عزیز تا وارد کانون نشوید تا وارد ( حرفه !) وکالت نشوید
    هیچ کدام از این موضوعات برای شما ملموس نخواهد شد
    و ضمنا صرف حقوق دان بودن را اصلا با وکالت اشتباه نگیرید حتی اگر بهترین حقوقدان هم باشی پس از اخذ پروانه ۵ سال اول تماماً آزمون و خطاست و دائماً باید فن وکالت را بیاموزی شما مثل پزشکی هستید که هنوز دست به بیمار نزده و فقط با کتاب پزشک شده و باید پس از شروع به کار چندین سال دانش نظری خود را با عالم واقع ، تطابق دهید پس زود قضاوت نکنید
    در مورد کانون وکلا نیز در همه جای دنیا ساز و کاری برای ورود وجود دارد و ورود به آن هم باید سخت باشد ( نه غیر ممکن) تا هم حقوق مردم حفظ شود هم خود کارآموز آب دیده شود.
    ضمناً ضرر اصلی را اول خود شما می‌کنید و بعدم مردم که موکلای شما هستند وگرنه وکلای قدیمی در آمد کافی داشته‌اند و اعتبار کافی هم دارند که اگه نصف ایرانم همه وکیل بشن بازم پرونده خود را خواهند داشت . اتفاقا شماها که تازه می‌خواهید وارد شوید باید شدیداً نگران وجود کانون و ضابطه درست و تعداد متوازن وکیل و اجباری شدن وکالت و بیمه حق الوکاله باشید ،چون اگه این اتفاقا نیفته از وکالت فقط اسمش براتون خواهد ماند. ( مگر اینکه واقعاً بدونید هرگز قبول نمی‌شوید ولو با طرح تسهیل ،که دیگه اون امر دیگریست علی حده )

  12. با سلام
    من وکیل نیستم و دانشجوی وکالتم اما باید عرض کنم واقعا چنین قانونی (تسهیل) غیر منطقی و جانبدارانه است . و وکیل و نهاد وکالت و عدالت را از احقاق حق و اجرای عدالت دور خواهد کرد.

  13. کانون با طراحی سوالات غیر استاندارد در آزمون امسال فاتحه ای خودش رو خوند چون حداقلش این بود داوطلب ها پشتش رو خالی کردن و الان تنها خودش مونده

  14. نمی دانم کانون برای چی آتش گرفت کسی که حساب پاک از محاسبه چه باک،بگذارید نمایندگان محترم تحقیق و تفحص بکنند.

  15. وقتی یک جمع بی سواد از لحاظ حقوقی دور هم جمع میشن این میشه نتیجش . یک مصوبه بدتر از مصوبه قبلی . برای این مجلس باید تاسف خورد . با توهم انقلابی بودن هر کاری میکنند

    1. انحصار طلبی و خودکامگی یک امر ذاتی در وجود ما ایرانیها نمایان است همانگونه که با وجود کمبود پزشک توانستندمجلس را از پیگیری افزایش پزشکان کشور منع نمایند انگار همین فردا پزشکان واردبازار کار میشوند و این خودکامگی را میدانستند یک پزشک احتیاج به ۷ سال تحصیل دارد، حال حهت وکالت فقط توانایی شخص در کسب حد نصاب نیست، هوشیاری و دقت در تصمیم گیری را باید ملاک قبولی قرار داد لذا دیکتاتوری و انحصار برای مدیران و زیر دستان چاپلوس را باید در کشور معدوم منمود

  16. سلام دوستان
    سخن هریک از منظر و دیدگاه خودش درست و به جا می باشد.
    این مشکلات باید از طرق عادی و ظرفیت کانون ها رفع می شد.
    حال روش انتخابی بینابین خطای محض تلقی شده,
    پس کلا آزمون وکالت را حذف نمایید تا مطابق قوانین اقتصادی و بازار کار
    مردم تعیین کننده قوام و دوام فعالیت هر وکیل باشند

  17. تجربه ی تقریبا نیم قرنی نشون داده مجلس هر اقدامی میکنه بخصوص این مجلس غرض ورزانه غیر اصولی و کاملا بی سوادانه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا