گفت و گو

نگاهی به نظام حقوقی و ساختار وکالت دادگستری در کشور قبرس

وکلاپرس- وکیل پیمان زمانی در یک لایو اینستاگرامی با حضور وکلای قبرس و ترکیه به بررسی نظام حقوقی و وکالت در کشور قبرس پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس، وکیل پیمان زمانی در این گفت و گو که مشروح آن در وبسایت اسکودا منتشر شده است، رسیدن به سن ۲۱ سال، فارغ التحصیل حقوق انگلوساکسون و داشتن تابعیت کشور قبرس از شرایط وکالت در این کشور است.

نظام حقوقی قبرس

نظام حقوقی قبرس مبتنی بر سیستم (آنگلوساکسون) است که یکی از کارآمدترین و قابل‌اعتمادترین سیستم‌های حقوقی در جهان محسوب می‌گردد. به دنبال پیوستن قبرس به اتحادیه اروپا (EU) در سال ۲۰۰۴، دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا نیز باید در قوانین قبرس اجرا گردد.

این نظام حقوقی مبتنی بر آرای قضائی و مطالعه رویه قضائی و استدلال، بنا نهاد شده و دادگاه‌های بدوی موظفند تفسیری را که دادگاه عالی کشور در آرای صادره خود در زمینه پرونده قضایی ارائه می‌دهد، دنبال نمایند و می‌توان گفت تقریباً قانون نقش ثانویه دارد که به اصلاح و تکمیل کار و رویه قضائی اکتفا نموده است.

از آنجا که قبرس بین سال‌های ۱۵۷۰ تا ورود انگلیس در سال ۱۸۷۸ تحت حکومت عثمانی بوده، برخی از اصول قانون عثمانی نیز در نظام حقوقی آن نفوذ نموده و آموزه‌های اساسی سابق که در قوانین عادی یافت می‌شود، هنوز هم اعمال می‌گردد.

نقش قضات و وکلای دادگستری در قبرس

در قوانین قبرس قضات و وکلای دادگستری در تکوین اصول قواعد حقوقی و بسط و توسعه آن نقش اصلی را برعهده دارند. براین اساس مطابق ماده ۱۵ قانون وکالت، جایگاه هر وکیل دادگستری در قبرس هم ردیف با یکی از اعضای دادگاه عالی محسوب گردیده که از نقش و قدرت وکلای دادگستری در این کشور حکایت می‌نماید.

بر همین مبنا لزوم بررسی قوانین لازم‌الاجرا و سایر موارد قانونی و در صورت صلاحدید گزارش و توصیه به دولت در مورد مناسب بودن یا نبودن قانون یا مقررات، از اختیارات اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری قبرس می‌باشد.

کانون‌های وکلا در قبرس کاملا مستقل و مطابق بند ط ماده ۷ قانون وکالت قبرس، حفاظت و دفاع از عزت و استقلال کانون وکلا در رابطه با قوه قضائیه و مجریه نیز با اتحادیه و کانون‌های وکلای دادگستری قبرس می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

شرایط وکالت در قبرس

مطابق با بند الف و ج فصل دوم قانون وکالت قبرس (۲/۴۲/۱۹۶۱ ) از شرایط وکالت در قبرس رسیدن به سن ۲۱ سال و داشتن تابعیت کشور قبرس است.

متقاضی باید دارای لیسانس حقوق بوده و از دانشگاه قبرس یا یونان ، بریتانیا ، ایالات متحده آمریکا، ایرلند شمالی یا جمهوری ایرلند … و یا دانشگاهی که حقوق انگلوساکسیون را آموزش می‌دهد فارغ التحصیل شده باشد. دانشگاه‌ها باید مورد تایید مرجع YODAK هیأت نظارت و اعتباربخشی آموزش عالی قبرس باشد.

همچنان اگر فرد متقاضی در انگلستان یا ایرلند شمالی یا جمهوری ایرلند یا در اسکاتلند در شغل باریستری فعالیت نموده، می‌تواند در قبرس نیز وکالت نماید.

در یک مورد خاص اگر وکیلی تابعیت کشور قبرس را نداشته باشد، اما دارای شهرت علمی و کاری خارج از قبرس بوده و درخصوص پرونده‌ای بخواهد به نمایندگی از موکل خود در قبرس دفاع نماید، می‌تواند با اجازه کانون وکلا و در کنار یکی از وکلای قبرس در خصوص همان دعوا حضور داشته و از حقوق موکل خود دفاع نماید.

نکته قابل توجه دیگر در خصوص کارآموزی وکالت مطابق بند (هـ) ماده ۴ از قانون وکالت قبرس است که اشعار نموده اگر فردی در دفتر وکالت یک وکیل دادگستری به عنوان کارآموز برای کسب تجربه فعالیت نماید، می‌تواند در عرض ۳۰ روز موضوع را به کانون وکلای محل اطلاع و از مزایای این ماده استفاده نماید.

چنانچه شورای حقوقی که متشکل از دادستان کل و یکی از اعضای اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای قبرس و همچنین سه قاضی دادگاه عالی و سه وکیل دادگستری که حداقل ۱۰ سال سابقه وکالت داشته، قانع گردد چنین شخصی دارای شرایط مندرج در بندهای (الف)، (ب)، (ج) و (د) ماده ۴ بوده، نام آن شخص در دفتر ثبت و حفظ خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

کارآموزی وکالت در قبرس

مدت کارآموزی در قبرس یک سال است و متقاضی بایستی ۴ ماه بعد از اتمام دوره در آزمون وکالت شرکت نماید. ۱۲ آزمون برای دوره کارآموزی در نظر گرفته شده است که آزمون قانون اساسی ، اصول حقوقی و جزا ، قانون محاکم و… از جمله آن است، که در مدت ۲ هفته این آزمون‌ها اخذ خواهد گردید. بعد از قبولی در آزمون و اتمام دوره کارآموزی، پروانه وکالت ارائه و شخص موردنظر می‌تواند وکالت نماید.

منبع: اینستاگرام اسکودا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا