اخبار دولت

برنامه گفتگوی ویژه خبری ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ با حضور امیر سیاح درباره درگاه صدور مجوزها + ویدئو

وکلاپرس- صفحه تلویزیون باز هم تریبون یک سویه علیه کانون های وکلای دادگستری شد و برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ عمدتا با صحبت های امیر سیاح به موضوع درگاه ملی صدور مجوزها و مشخصا به موضوع کانون های وکلا و پروانه وکالت اختصاص داشت.

امیر سیاح که یکی از مدیران ارشد وزارت اقتصاد است، در این برنامه کم بودن وکیل در کشور را به عنوان یکی از ریشه های مشکلات اقتصادی کشور بر شمرد.

او برای شفافیت بازار خدمات حقوقی پیشنهاد کرد: عکس همه وکلا را در اینترنت بگذارید، بنویسید که این وکیل از فلان دانشگاه است، معدلش این است، حق الوکاله اش این است، موکلان قبلی اش انقدر ازش راضی هستند، مثل این چیزهایی که توی فروشگاه های اینترنتی هست!

سیاح با تاکید بر اینکه انتخاب وکیل باید در اختیار خود مردم باشد مدعی شد: در نظام سنتی قبلی، که دوستان [کانون های وکلا] نمی خواهند از آن دل بکنند، خودشان برای مردم وکیل انتخاب می کنند!

وی افزود: قانون می گوید بگذارید همه بیاییند و مردم انتخاب بکنند، یکی دوست دارد وکیل دانشگاه پیام نوری بگیرد، یکی دوست دارد دانشگاه تهرانی بگیرد، یکی دوست دارد وکیل دانشگاه کمبریج بگیرد!

او درباره میزان دخالت وزارت اقتصاد در امر صدور پروانه وکالت گفت:‌کانون های وکلا زیر مجموعه وزارت اقتصاد نمی شوند، اما اگر در مهلت تعیین شده پروانه صادر نکنند درگاه ملی مجوزها به حکم قانون صادر خواهد کرد.

سیاح در توضیح دلیل اصرار مرکز بهبود فضای کسب و کار در موضوع کانون های وکلا گفت: دلیل اینکه ما کوتاه نمی آییم و اصرار داریم این است که بازار خدمات حقوقی در کشور ما خیلی کوچک است چون وکلا خیلی کم هستند و فعالان اقتصادی در کشور ما از خدمات حقوقی محروم هستند چون وکیل کم و گران است

او در توضیح ارتباط کم بودن وکیل با مشکلات اقتصادی کشور گفت: فعال اقتصادی صبح تا شب انواع مختلف قرارداد می بندد، قرارداد اگر با مشورت حقوقی بسته بشود خوب بسته می شود و کمتر دچار مشکل می شود، الان یک وکیل بخواهد به یک شرکت مشورت حقوقی بدهد خداد تومان می گیرد که اصلا برای شرکت صرف نمی کند.

این مدیر ارشد اقتصادی کشور، کم بودن وکیل در کشور را موجب بالا رفتن قیمت تمام شدن کالاها دانست و افزود: وقتی وکیل کم و گران است مجبور هستند ناچار می شوند خودشان قرارداد ببندند و احتمال اینکه به مشکل بخورند زیاد می شود و همین یکی از ریشه های مشکل اقتصاد ما است و دلیل این است که ما انقدر اصرار داریم از وکالت انحصار زدایی بشود، مثلا یک تولیدکننده اگر قراردادش را بدون مشورت حقوقی ببندد ناچار است که هزینه ریسک را روی قیمت تمام شده بکشد.

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. چرا صداو سیما گفتگو ترفنی با طرف مقابل نداشت یا یه برنامه برای نظرات اونا نمیذاره اینه که هیچ کس رغبت نمیکنه تلویزیون ببینه

  2. سلام این بنده خدا نمی‌داند خیلی از وکلا مجانی مشاوره میدهند میتواند در اینترنت سرچ‌کند ببیند چقدر وکلا مشاوره مجانی میدهند .
    ایشان نمی‌داند هر کس میتواند هر وکیلی اختیار کند
    ایشان نمی‌داند هر فعال اقتصادی در شرکتش برای تنظیم قراردادهایش حداقل یک یا چند لیسانس حقوق بعنوان مشاور حقوقی میتواند استخدام کند . اینهمه شرکت هستند که مشاور دارند .
    میداند ولی گاهی حفظ پست و مقام مجبورت میکند واقعیات را ندیده بگیری ونگویی اشتباه کردم گفتم که وکلا انحصار طلب هستند اشتباه کردم گفتم پروانه صادر کنید بدون تخصص و بدون صلاحیت علمی و بدون پرونده و بدون امنیت شغلی
    ایشان با صدور هر پروانه نزد مافوقش محبوب تر میشود و ترفیع و تشویق می‌گیرد

  3. اخه برادر وکالت یه خدمت عمومی است نه بازار و کسب و کار و اقتصاد و تجارت . بزرگوار وکیل که تاجر عینک نبست چه مقایسه ای می کنی ؟!!!! وکالت نیاز به گذراندن دوره های اموزشی و کاراموزی داره گرفتن پروانه بقالی نیست که . متاسفانه سخنان شما اغلب غیر منطقی و قیاس مع الفارق است.

    1. دوست گرامی با کلمات بازی نکن یعنی چی که وکالت کسب و کار نیست. اگر کسب و کار نیست پس چرا منجر به در آمدهای میلیاردی بر پایه انحصار وکلا و عدم راه یابی دیگر تحصیلکردگان حقوق می شود مگر حقوق به معنای حفظ کردن مطالب است خودتان خوب میدانید که وکالت را پس از کسب تجربه در دوره کارآموزی و گرفتن پرونده خوب آموختید بودن دانش آموخته حقوق در پرونده صد در صد بهتر از شخص عادی است به آمار پرونده های بدون وکیل در دادگاه‌هها نگاه کنید به عمق فاجعه پی خواهید برد اگر اینطور است چند مدت دیگر هوش مصنوعی شما را هم بیکار خواهد کرد.به قدرت تشخیص مردم احترام بگذارید و نگران روزی خود با تنگ نظری نباشید که خدا روزی رسان است

      1. معذرت میخوام
        پاسخی ندارم براتون
        گر در خانه کس است، یک تک زنگ بس است.
        اصلا قصد پذیرش واقعیت ندارید متاسفانه.

  4. چون صدا و سیما؛ میلی هستش و نه ملی. چون صدا و سیما و تمام نهادهای دولتی در ید فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) هستش، از وزیر اقتصاد گرفته تا بقیه. فقط یه نگاه به این مجری دوزاری پای ثابت در خصوص برنامه‌های صدا و سیما علیه کانون وکلا بندازید! این مجری دوزاری زمان احمدی نژاد تو شبکه خبر استخدام شد.

    1. این بنده خدا اصلا از هیچ چیزی اطلاع نداره .اولا وکلا در طول روز و در دادگاه‌ها ده ها مشاوره حقوقی رایگان می‌دهند
      دوما در حال حاضر بسیاری از وکلا بسیار کم درآمد و فاقد درآمد هستند و حتی قادر به تمدید پروانه وکالت خود نیستند که این امر هم به دلیل مراجعه مردم به وکلایی که سابقا قضات بازنشسته بوده اند و یا بسیار قدیمی و باسابقه هستند می باشد و دلیل این کار مردم هم عدم اعتماد به قوه قضائیه است. در نتیجه وکلای جوان و حتی باسابقه ده یا پانزده ساله بسیار کم کار و یا بیکار هستند.
      بهتر است ایشان کمی اطلاعات خود را افزایش دهند.

  5. آخه سید این قدر که که چسبیدی به طرح تسهیل کسب و کار کاش یه فکری به حال اقتصاد ویران این مملکت می کردی!!!! اخوی مردم پول مایحتاج ضروری زندگی را ندارند پول به وکیل یا سردفتر نخواهند داد!!!!! شما اصل اقتصاد مملکت که ویران ول کردی چسبیدی به فرعیات شما اول اصل درست کن بعد برای فرعیات برنامه ریزی کن…. شما به همه پروانه وکالت یا بدتر ابلاغ سردفتری بده وقتی نتواند کار کنند چه فایده دارد؟؟؟!!! تو سردفتری یک میلیارد باید هزینه کنند دفتر افتتاح کنند حالا سند ماشین از دفاتر حذف شده و معامله املاک هم بسیار کم و ناچیز …. بیچاره فارع تحصیل با هزار امید می آد دفتر افتتاح کنه ولی با اوضاع فعلی اگه نتونه کار کنه فقط یه ظلم مضاعف در حقش گردید….

  6. نمایندگی مجلس و قضاوت رو هم شفاف سازی کنید. ۴۵ سال تعداد نماینده های مجلس از ۲۹۰ نفر بیشتر نشده ازمون قضاوت میزارن ۲۰ هزار نفر شرکت میکنن تهش ۴۰۰ نفر انتخاب میشن.
    ۸۰٪ سردفتران و وکلا باید به فکر شغل دوم و سوم برای امرار معاش باشن.

  7. الان این همه افق کوروش جانبو سوپر دریانی و نونوایی لباس فروشی بوتیک و مزون ارایشگاه درمانگاه فست فودو.. هست قیمتا پایین اومده!؟؟

  8. خدا شاهده من وکیل نیستم و خوشم از شغل وکالت هم نمیاد،ولی به قرآن که این آقا مسئول کرده؟استدلال هایی که این میکنه تو مدرکش باید شک کرد،یا اینکه یکی از خانواده اش هر چه امتحان میده قبول نمیشه قولش داده از این طریق به صنف وکالت ورودش میکنه،مثل اینکه تو کشور زندگی نمیکنه،بعضاً هر ۵،۶ وکیل مجبور شدن یه اتاق گرفتند.توهر استان چندوکیل قدیمی بار خودشون بستند ولی بقیه که اینطور نیستند.می خواین با ورود وکیل بی سواد اموال مردم تضییع بشه و نارضایتی علیه نظام درست کنید،پزشک،وکیل،مهندس،خلبان کم علم خانمانسوزه،به جای خودشیرینی، فکر راه بندازیم و همه جوانب در نظر بگیریم،نه فقط یک جهت قضیه

  9. عدم شرکت مردم تو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری الآن خودشو نشون داد با این قوانین افتضاح وضع بدتر هم میشه و نمایندگانی با دوهزار تا رای برای ۸۰میلبون تصمیم می گیرند اونم با مدرک و سواد های آنچنانی و مسئله دار مثل همین اقا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا