اخبار بین المللیویژه

واکنش اتحادیه بین المللی وکلا IBA به کشتار هدفمند وکلا در درگیری‌های سودان

وکلاپرس- کمیسیون حقوق بشر اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری (IBAHRI) حملات اخیر علیه وکلا و متخصصان حقوقی در سودان را محکوم کرد.

به گزارش وکلاپرس، در درگیری مسلحانه مداوم بین نیروهای مسلح سودان (SAF) و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) که از فرورذین ماه سال جاری آغاز شده است بیش از ۵۰۰۰ غیرنظامی کشته و ۸۰۰۰ نفر مجروح شده اند.

ترور هدفمند تعداد زیادی از وکلا در درگیری سودان

در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳، کانون وکلای دارفور از کشته شدن الصادق محمد احمد هارون، کمیسر کمک های بشردوستانه و وکیل طارق حسن یعقوب الممالک، یکی از اعضای موسس کانون وکلای دارفور، در جریان درگیری های مسلحانه خبر داد.

به گفته کانون وکلای دارفور در شهر ال جنینا، هر دو نفر در روزهای منتهی به قتل خود بارها تهدید به مرگ شده بودند. آقای المالک تعقیب جنایات نوجوانان در قتل عام کمپ کرینینگ را رهبری کرده بود و  آقای هارون یکی از اعضای هیأتی بود که هم کشتار کمپ کرینینگ و هم حمله به روستای مستری را که در آن بسیاری کشته شدند، تحت بررسی داشت.

کانون وکلای دارفور اخیراً گزارش داده بود که عبدالخالق ابراهیم ارباب، وکیلی که تخلفات ارتکابی علیه آوارگان داخلی در دارفور را تعقیب می کرد و به قربانیان نقض حقوق بشر کمک حقوقی می کرد، همراه با هشت عضو خانواده اش کشته شده است.

کانون وکلای دارفور همچنین اخیراً از مرگ خمیس ارباب اسحاق، هماهنگ کننده کمک‌های حقوقی در ال جنینا، و وکیل محمد احمد کودی خبر داده است که گفته می‌شود در داخل خانه اش در همان شهر در آتش سوخته است.

بیشتر بخوانید:

جبهه دموکراتیک برای وکلای سودانی (DFSL) همچنین از کشته شدن دو وکیل سارا عادل سنادا و محمد بشیر عبدالقادر در خارطوم، پایتخت سودان، در نتیجه درگیری‌های مسلحانه بین نیروهای SAF و RSF خبر داده است. مرگ دو وکیل دیگر در خارطوم به نام های علی حسین و ازهاری عثمان ابابکر نیز در پی غارت و تخریب هشت مرکز قضایی در این شهر گزارش شده است.

کمیسیون حقوق بشر اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری (IBAHRI) حملات اخیر علیه وکلا و متخصصان حقوقی در سودان را در بحبوحه درگیری مسلحانه مداوم بین نیروهای مسلح سودان (SAF) و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) محکوم کرده است

علاوه بر این، IBAHRI از طرف‌های متخاصم درخواست کرده است که حفاظت از متخصصان حقوقی و غیرنظامیان را تضمین کنند و به تمام خصومت‌ها در کشور که در آن هزاران غیرنظامی کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر از زمان آغاز خشونت‌ها زخمی شده‌اند، پایان دهند.

بیشتر بخوانید:

رئیس IBAHRI و مدیر سابق کانون وکلای سوئد، آنه رامبر (Anne Ramberg Dr Jur hc) درباره فجایع رخ‌داده اظهار داشت:

این قتل و تهدیدهای غیرقانونی علیه وکلای سودانی نشان دهنده هدف قرار دادن هماهنگ و عمدی حرفه وکالت به دلیل نقشی است که در پیگیری حقوق بشر دارد.

وکلای مدافع حقوق بشر باید برای اطمینان از اجرای عدالت حمایت شوند.

به نظر می‌رسد یک الگوی سیستماتیک از تلاش برای فرار از مسئولیت توسط جناح های متخاصم وجود دارد.

جامعه بین المللی باید فوراً به این بحران واکنش نشان دهد تا از احتمال وقوع نسل کشی دیگری مانند نسل کشی ۲۰ سال پیش در دارفور جلوگیری کند، جایی که مظنونان به جنایات جنگی پاسخگو نبودند.

این مصونیت از مجازات را می توان به عنوان یک عامل کمک کننده به خشونت فعلی در سودان در نظر گرفت.

علاوه بر این، IBAHRI مجدداً به مقامات سودان تعهدات خود را تحت قوانین بین‌المللی برای حمایت از حق حیات، که در ماده ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و ماده ۴ منشور آفریقایی حقوق بشر و مردم ذکر شده است، یادآوری کرده است.

منبع: اتحادیه بین المللی وکلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا