دیدگاه

وکیل اسدی زید آبادی: نمی‌شود با طرح مطالبی علیه ۲ روزنامه نگار، جامعه را درگیر ماجرا کرد ولی از رسیدگی عمومی و علنی به همان اتهامات، خودداری کرد

وکلاپرس- طبق اعلام مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه در آخرین نشست خبری اش، دادگاه خبرنگاران بازداشتی هم میهن و شرق، هشتم و نهم خرداد ماه برگزار خواهد شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روزنامه اینترنتی فراز وکیل حسن اسدی زید آبادی معتقد است که برگزاری دادگاه علنی برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی، ۲ روزنامه‌نگار ایرانی که بیشتر از ۷ ماه است در بازداشت موقت به سر می‌برند، حقوق قانونی آنان است و قوه قضائیه باید به آن احترام بگذارد.

تاکید قوانین به برگزاری علنی دادگاه

حسن اسدی زیدآبادی، وکیل دادگستری در این باره اظهار کرد: «برگزاری علنی دادگاه یکی از مواردی است که در مجموعه قوانین ایران به شکل‌های مختلف مورد تاکید قرار گرفته به طوری که کمتر قوانینی را داریم که در این حد مورد تاکید قرار گرفته باشد. برگزاری علنی دادگاه به ویژه در جرائم مطبوعاتی و سیاسی هم در اصل ۱۶۵ قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است، هم در ماده ۳۵۲ قانون آیین دادرسی کیفری به آن تاکید شده و هم در دستور عمل صادر از سوی رئیس قوه قضائیه در سال ۱۴۰۰ با نام «نحوه انتشار احکام دادگاه‌ها و برگزاری دادگاه علنی» مورد تاکید قرار گرفته است.»

بیشتر بخوانید:

او ادامه داد: «دوستانی هم که امروز مطالبه برگزاری دادگاه علنی دارند، استنادشان کاملا به اصول حقوقی و قوانین جمهوری اسلامی است. اگر قرار باشد دادگاهی به صورت غیر علنی برگزار شود، باید دلیل آن ارائه شود. براساس قانون، دادگاه تنها در صورتی غیرعلنی خواهد شد که یا مربوط به مسائل خانوادگی باشد و یا نافی عفت و نظم عمومی. اما درباره الهه محمدی و نیلوفر حامدی، هیچ کدام از این دلایل، وارد نیست بنابراین و براساس قانون، انتظار ما آن است که رئیس قوه قضائیه و مجموعه قوه قضائیه به قوانین و دستورالعمل‌های صادره از سوی خود، ملتزم باشند.»

بیانیه مشترک اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات اتهامات مشخصی را به صورت علنی وارد کردند

زیدآبادی با یادآوری بیانیه مشترک اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات تصریح کرد: «افزون بر قواعد حقوقی، فراموش نکنیم که نهادهای امنیتی در بیانیه‌ای مشترک به عنوان شکات الهه محمدی و نیلوفر حامدی، با اشاره به نام آنان، اتهامات مشخصی را به صورت علنی و پیش از برگزاری جلسه رسیدگی در دادگاه، به این ۲ روزنامه نگار وارد کردند بنابراین حق آنان است که بتوانند به این اتهامات و مطالب مطروحه، در دادگاهی علنی پاسخ دهند.»

نمی‌شود با طرح مطالبی علیه ۲ روزنامه نگار، جامعه را درگیر ماجرا کرد ولی از رسیدگی عمومی و علنی به همان اتهامات، خودداری کرد

او متذکر شد: «نهادهای امنیتی ادعا کرده‌اند که این ۲ روزنامه‌نگار در شکل‌گیری اعتراضات نقش داشته‌اند و اتهاماتی را به آنان نسبت داده‌اند. این مطالب سبب شده تا جامعه درگیر موضوع شود بنابراین علاوه بر الهه محمدی و نیلوفر حامدی، جامعه نیز حق دارد تا در دادگاهی علنی، شاهد رسیدگی به اتهامات آنان باشد. نمی‌شود با طرح مطالبی علیه ۲ روزنامه نگار، جامعه را درگیر ماجرا کرد ولی در عوض، از رسیدگی عمومی و علنی به همان اتهامات، خودداری کرد. به ویژه آنکه الهه محمدی و نیلوفر حامدی، هیچ شاکی خصوصی‌ای ندارند و دستگاه‌های امنیتی مدعی مطالبی درباره آنان شده‌اند.»

بیشتر بخوانید:

دادگاه مطبوعات، دادگاه صالح به رسیدگی به اتهامات این ۲ روزنامه نگار است نه دادگاه انقلاب

این وکیل دادگستری در بخش پایانی اظهاراتش با انتقاد از طرح پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی در دادگاه انقلاب به جای دادگاه مطبوعات، گفت: «الهه محمدی و نیلوفر حامدی، روزنامه نگار هستند. بازداشت و ایراد اتهام به آنان نیز در راستای انجام وظیفه حرفه‌ای و شغلی آنان صورت گرفته است بنابراین و با استناد به قوانین، باید گفت که دادگاه مطبوعات، دادگاه صالح به رسیدگی به اتهامات این ۲ روزنامه نگار است نه دادگاه انقلاب.»

منبع: فراز

‫۲ دیدگاه ها

  1. من در پیشگاه خدا از کسانی که یک مرگ ناگهانی را قتل در اثر ضرب و حرح جلوه دادند و جامعه را دچار آشفتگی کردند ، شکایت میبرم

  2. همین که عکس دست لاک زده رو برای خبرتون انتخاب میکنید به عادی سازی بد حجابی در جامعه خواسته یا ناخواسته دارید کمک میکنید. و این از دیدگاه مردم نکته سنج پنهان نیست و مورد قضاوت قرار خواهید گرفت.
    البته خداوند بر نیت ها آگاه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا