اخبار بین المللیویژه

استعفای ۴ وکیل در اعتراض به عدم انجام وظیفه کانون وکلای آنکارا در پیگیری نقض حقوق بشر

وکلاپرس- ۴ نفر از وکلای ارشد کانون وکلای آنکارا، در اعتراض به سانسور گزارش های نقض حقوق بشر از سوی مدیران کانون وکلای آنکارا، از سمت خود استعفا  دادند.

به گزارش وکلاپرس، از آنجایی که کانون‌های وکلای دادگستری در کشور ترکیه وظیفه پیگیری شکایات پیرامون نقض حقوق بشر در این کشور را بر عهده دارند، ۴ وکیل دادگستری در شورای حقوق بشر کانون وکلای آنکارا در واکنش به عدم انجام این وظیفه از سوی مدیران این نهاد از سمت خود استعفا دادند.

به نوشته مزوپوتامیا، گیزای ذوالقدر، سرجان آران، معاونان شاخه حقوق بشر کانون وکلای آنکارا، و دنیز جان آیدین و نادره نوردوغان اعضای شورای حقوق بشر کانون وکلای آنکارا به دلیل سانسور گزارش ها از سوی مدیریت، همچنین بی توجهی به انواع نقض حقوق بشر از سوی قوه قضائیه و دادگستری، استعفا دادند.

بیشتر بخوانید:

کانون های وکلا در ترکیه موظف به پیگیری قضایی و گزارش نقض حقوق بشر هستند

نادره نوردوغان با انتشار پستی در صفحه مجازی خود نوشت: «گزارشی که درباره شکنجه در اداره پلیس آنکارا تهیه شده بود، ده روز است به دلیل عدم صلاحدید هیأت مدیره کانون وکلا منتشر نشده است. عدم انجام مسئولیت از سوی مدیران کانون وکلا محدود به همین گزارش هم نمی شود. اگر قرار است کانون وکلا به وظیفه خود در قبال روشنگری افکار عمومی عمل نکند، نمی تواند درباره مبارزه برای دفاع از حقوق بشر سخن بگوید.»

گیزای ذوالقدر دیگر عضو کانون نیز یکی از دلایل مهم خود برای استعفا را عدم توجه کانون وکلای آنکارا به موضوع نقض حقوق آیسل توغلوک وکیل و نماینده سابق حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) دانست که در زندان دچار بیماری شده و علیرغم دستور پزشکی قانونی آزاد نمی شود.

بیشتر بخوانید:

گفتنی است، کانون های وکلا در استان های مختلف ترکیه، وظیفه پیگیری موارد نقض حقوق بشر در حوزه های مختلف به ویژه موارد نقض حقوق بشر در  قوه قضائیه و دادگستری و زندان ها را بر عهده دارند. تعهد اعضا و وکلای این نهادها مبارزه برای اجرای حقوق بشر است. از مهمترین و تأثیرگذارترین کانون های وکلای ترکیه می توان از کانون وکلای دیاربکر نام برد که پیگیری پرونده بسیاری از شهروندان را که حقوق آنها نقض شده بر عهده دارند.

منبع: هاناخبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا