اخبار قوه قضاییه

نگاهی به سوابق اجرائی رئیس جدید دیوان عالی کشور

وکلاپرس- امروز یکشنبه (۱۵ مرداد)، طی مراسمی با حضور مقامات قضایی و کشوری و لشکری، رئیس قوه قضاییه پس از مشورت و اخذ نظر از تمامی قضات دیوان عالی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری را به سمت ریاست دیوان عالی کشور منصوب کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در سال ۱۳۲۷ در قم متولد شد. وی از شاگردان درس خارج مرحوم آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی در قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی بوده و بعد از انقلاب نیز از محضر درس خارج مقام معظم رهبری بهره برده است.

وی شغل قضایی خود را از دادستانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۶۰ شروع، سپس از اعضای موسسان سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، معاون پارلمانی وزیر دادگستری در سال ۱۳۶۸، معاون اول دادستان کل کشور؛ در زمان آیت الله نمازی و آیت الله دری نجف آبادی و مشاور آیت الله شاهرودی زمان تصدی ریاست وی بر قوه قضائیه بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری توسط مرحوم آیت الله محمدی گیلانی در سال ۱۳۵۹ به همکاری در دادگاه انقلاب اسلامی در تهران دعوت و نخستین ابلاغ قضایی خود را در شهریورماه سال ۱۳۶۰ دریافت کرد.

بیشتر بخوانید:

وی در سال ۱۳۶۷ در معیت رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به تشکیل و راه اندازی آن سازمان که ترکیبی از دادستانی‌های سپاه و ارتش بود اقدام و در سال ۱۳۶۸ بنا به اقدام وزیر وقت دادگستری به عنوان معاون پارلمانی این وزارتخانه منصوب شد.

محمد جعفر منتظری به مدت ۴ سال در سمت معاون اول دادستان کل کشور خدمت کرد. بعد از آن به عنوان مشاور آیت الله شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه به فعالیت خود ادامه داد.

وی  یکبار در زمان ریاست آیت الله یزدی و یکبار در دوره ریاست آیت الله هاشمی شاهرودی از سوی مقام معظم رهبری مسئولیت هیئت‌های بررسی راه‌های ارتقای قوه قضاییه و بازرسی ویژه از آن قوه را عهده دار شد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری پس از انتصاب آیت الله آملی لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضائیه از شهریور سال ۸۸ به سمت ریاست دیوان عدالت اداری منصوب شد و همزمان از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رئیس کل دادگاه ویژه روحانیت منصوب گردید.

وی از سال ۹۵ تاکنون در سمت دادستانی کل کشور مشغول به فعالیت بوده است و نهایتا امروز در سمت رئیس جدید دیوان عالی کشور قرار گرفت و جایگزین حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضوی‌مقدم شد.

منبع: میزان

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا