اخبار بین المللی

از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان و پسرش محمد بن سلمان میزان اعدام ها در عربستان تقریبا دو برابر شده است

وکلاپرس- بر اساس گزارش نهاد های حقوق بشری استفاده از مجازات اعدام در عربستان از سال ۲۰۱۵ – یعنی زمان روی کار آمدن ملک سلمان، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور افزایش یافته است.

به گزارش وکلاپرس یک گروه حقوق بشری به نام «رپریو» (Reprieve) در همکاری با یک سازمان اروپایی-عربستانی حقوق بشری در حال تهیه گزارشی از مجازات های اعدام عربستان است که دولت عربستان آن ها را مخفی نگه داشته است.

این کمپین بر اساس اطلاعاتی که از سال ۲۰۱۰ تاکنون به دست آورده گزارش کرده:

* ضریب اعدام‌ها از زمان بر سر کار آمدن ملک سلمان، پادشاه و پسرش محمد بن سلمان – ولیعهد – تقریبا دو برابر شده است.

* حکومت از مجازات اعدام به طور مستمر برای سرکوب و خفه کردن مخالفان و معترضان استفاده کرده؛ اقدامی که بر خلاف منشور جهانی حقوق بشر است که مجازات اعدام را تنها برای استفاده علیه جرایم بسیار سنگین و جدی قابل پذیرش دانسته است.

* از سال ۲۰۱۵  دست کم ۱۱ کودک (زیر ۱۸ سال) در عربستان بازداشت و در همان سن کودکی اعدام شده‌اند و این در تضاد با ادعای حکومت در این کشور بوده که مدعی است در حال محدود کردن مجازات اعدام است

* شکنجه در زندان‌های عربستان «کاملا رایج و اپیدمی» است و حتی علیه زندانیان کودک (زیر ۱۸ سال) هم به کار گرفته می‌شود

بیشتر بخوانید:

 انجمن حقوق بشری و غیردولتی رپریو در این گزارش گفته طی یک سال گذشته عربستان ۱۴۷ نفر را اعدام کرده هر چند این تعداد می‌تواند بسیار بیشتر هم باشد.

رپریو می‌گوید حکومت در عربستان به طور «نامتناسب» از مجازات اعدام حتی علیه شهروندان خارجی مانند زنان خدمتکار در خانه‌ها و خرده‌فروشان موادمخدر استفاده می‌کند.

آمار اعدام ها در عربستان سعودی، 2010-2021
آمار اعدام ها در عربستان سعودی، ۲۰۱۰-۲۰۲۱

اجرای اعدام  در عربستان بدون اطلاع به خانواده ها

علاوه بر آمار های فاجعه بار اعدام در عربستان بازماندگان اعدام‌شدگان گفته‌اند که حکومت بدون آن که به آنها اطلاع بدهد فرزند یا عضو خانواده‌شان را اعدام کرده است.

یکی از این موارد خانواده مصطفی خیاط – یکی از این اعدام‌شدگان – است که می‌گوید هیچ خبر و اطلاعی پیش از اعدام به آنها داده نشده بود. آنها هنوز جنازه مصطفی را تحویل نگرفته‌اند. محل دفنی هم به آنها نشان داده نشده است. می‌گویند آخرین باری که صدای مصطفی را شنیده‌اند در حین یک تماس تلفنی از زندان بوده که در پایان آن مصطفی با مادرش این چنین خداحافظی کرده: «خیلی خوب، من باید برم. خوشحالم که شما سالمی».

یک ماه بعد از این آخرین تماس تلفنی، یعنی در ۱۲ مارس ۲۰۲۲ عربستان سعودی یکی از بزرگترین مجموعه اعدام‌ها در یک روز را تجربه کرد؛ در این روز ( اواخر اسفند ۱۴۰۰) عربستان ۸۱ نفر را در یک روز اعدام کرد. مصطفی هم یکی از همین ۸۱ نفر بود.

با گذشت حدود ۱۰ ماه از اعدام مصطفی هنوز خانواده او هیچ اطلاعی در این باره از مقامات و نهادهای حکومتی دریافت نکرده‌اند. یاسر، برادر بزرگ مصطفی، می‌گوید این یک «تراژدی» برای خانواده است. «ما نمی‌دانیم آیا آنها جسد او را به طور مناسبی دفن کرده‌اند یا در وسط بیابان رها کرده‌اند و یا به دریا انداخته اند. هیچ اطلاعی نداریم».

مصطفی در سال ۲۰۱۴ به همراه ۳۰ معترض دیگر بازداشت شد. بعد از اعدام او مقام‌ها گفتند او و همردیفانش به جرایم مشابهی چون «اقدام به قتل ماموران امنیتی، تجاوز، سرقت، ساخت بمب، معامله سلاح و مواد و همچنین شرکت در آشوب» متهم شده بوده است.

یاسر می‌گوید حکومت هیچ گاه مدارک و شواهدی برای این ادعا خود ارایه نکرد. او می‌گوید برادرش مصطفی هنوز در حال اعتراض به حکم دادگاه بود که همراه ۸۰ نفر دیگر اعدام شد.

نام مصطفی تنها یکی از نام‌ها در فهرست طولانی و در حال تکمیل افراد اعدام شده در آن روز است که این گروه حقوق بشری منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید:

عربستان استفاده از مجازات اعدام را به طور سری و محرمانه نگه داشته است

محمد بن سلمان، ولیعهد پرقدرت عربستان سعودی که عملا حکومت در این کشور را در دست دارد پس از رسیدن به قدرت از عزم خود برای مدرن کردن کشورش سخن گفت و در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۸ انجام داد به متحدان غربی خود وعده داد که استفاده از مجازات اعدام را «به حداقل» برساند.
اما اکنون – حدود ۵ سال بعد از آن مصاحبه – عربستان سعودی همچنان یکی از بالاترین آمارهای اعدام در جهان را دارد.

مایا فوآ، مدیرعامل انجمن حقوق بشری ریپریو، می‌گوید: «محمد بن سلمان دقیقا خلاف آنچه وعده داده بود عمل کرد. او شخصا بر تعداد زیادی از اعدام‌ها و سرکوب‌های بیرحمانه معترضانی که در تجمع‌های دموکراسی‌خواهان شرکت کرده بودند، احاطه و نقش داشته است».

علاوه بر این، به گفته خانم فوآ، دولت سعودی استفاده از مجازات اعدام را به طور سری و محرمانه نگه داشته است. او می‌گوید در بسیاری از مواردی که موسسه او درباره آنها تحقیق کرده، حتی هیچ کس از صدور حکم اعدام برای عضو خانواده‌شان اطلاع نداشته است.

خانم فوآ می‌گوید: «اعضای خانواده هیچ خبری از صدور حکم اعدام نداشته‌اند. این یعنی شما کسی را دستگیر، محاکمه، به اعدام محکوم و سپس او را در خفا و مخفیانه اعدام می‌کنید.»

خانم فوآ می‌گوید بعضی از خانواده‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی مطلع شدند که فرزندشان اعدام شده است. موضوعی که از نظر خانم فوآ می‌تواند «بیرحمانه‌ترین و ناراحت‌کننده جنبه قضیه» تلقی شود.

منبع: گروه حقوق بشری Reprieve و بی بی سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا