یادداشت

نقدی بر برخورد دوگانه کانون های وکلا نسبت به کارآموزان وکالت

یادداشت مانا قلایی کارآموز وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز

وکلاپرس- مانا قلایی کارآموز وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز در اینستاگرامش به نقد رفتار دوگانه مدیران کانون های وکلا در رسیدگی به وضعیت کارآموزان ورودی ۱۴۰۰ کانون های وکلای دادگستری پرداخته است.

بیشتر بخوانید:

متن کامل این یادداشت را در ادامه بخوانید:

تعریف جدید کارآموز از دید قسمت عمده مدیران نهاد وکالت: شخصی که از نظر تکالیف صنفی باید فرزند خانه اما از نظر حقوق بی سرپناه و بی خانمان باشد‌ (شخصی که باید از نظر حقوق دم در خانه منتظر بماند و از نظر تکالیف وسط خانه باشد).

مخاطب این وجیزه، جامعه حقوقی است زیرا از بخش عمده ی مدیران نهاد وکالت دست رجا شسته ایم و می دانیم این عالی وضعیتان، با دیدن نگون بختی کارآموزان، روی خود را از صحنه برمی گردانند تا مبادا تمرکزشان برای پرداختن به دفاع از استقلال نهاد وکالت و مسائل کلان، از دست برود.

کارآموزی که برای انتخابات، حمایت از استقلال کانون، رعایت شأن این شغل، اخذ آزمون دو ماهه، گزارش نویسی در دادگاه باید فرزندی صالح برای خانه صنفی خود باشد و به دیگر تعبیر از نظر تکالیف، درون بودگی ترین حالت ممکن را تجربه می کند اما در موقع مطالبه ی ابتدایی ترین حق خود یعنی امکان ارتزاق از شغل (آن هم بعد از سپری شدن یک سال از قبولی)، احساس بیرون بودگی و طردشدگی شدیدی می کند.

گویی مدیران بر آستانه این خانه ایستاده و برای تکالیف با رویی گشاده، کارآموزان را به درون خانه فراخوانده اما برای حقوق آنها را به بیرون پرتاب می کنند.

اسکودا و کانون ها به عنوان نهادهایی که مدعی حمایت از اقشار فرودست جامعه و حمایت نظام مند از آنها با پیش بینی دایره یا اداره معاضدت هستند، نسبت به بخشی از بدنه خود یعنی کارآموزان که در شکننده ترین وضع خود می باشند، عملا گویی قسمی فرودست سازی را از طریق قاعده گذاری ثانویه نهادینه کرده اند.

مدیران نهاد وکالت مدام با پتک قانونمداری بر سر مطالبه ی به حق کارآموزان می کوبند و به جای سعی در تحقق حاکمیت قانون، آن را دستاویزی برای حکومت بر کارآموزان قرار داده اند.

ایشان مرتب اظهار می دارند اجازه اخذ پرونده در دوره شش ماهه خلاف آیین نامه است و این در حالی است که طبق همان قانون کیفیت و آیین نامه اکنون باید در اواخر دوره دوم کارآموزی (یعنی دوره شش ماهه) می بودیم‌.

نمی شود با «ترجیح بلامرجح» و «نومن ببعض و نکفر ببعض» بخشی از قانون و آیین نامه را اجرا و بخشی دیگر را وانهاد و زیست حداقلی چند هزار خانواده را ناممکن کرد.

بماند اینکه می شود از همین آیین نامه موجود هم تفسیرهایی ارائه داد که از نسخ آن توسط بند ۴ ماده ۷ مکرر قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب {و کار} خبر می دهد و بیشتر بماند اینکه حق داشتن ممر درآمد برای دوستان ما در نهاد موازی، از همان ابتدا فراهم بوده و این کارهای مدیران کانون ها به نوعی سوق دادن پذیرفته شدگان به نهاد موازی و ریختن آب در آسیاب آنهاست.

کوتاهِ سخن اینکه ما همچنان در انتظار رهایی از این وضعیتِ مرزی هویتی و زیستی هستیم. نمی دانیم فرزند این خانه هستیم و حقِ بر داشتن زیستی حداقلی را داریم یا نه؟!!!

منبع: اینستاگرام مانا قلایی

‫۹ دیدگاه ها

  1. حرف حق و رست زدند ایشان اگر شنیده شود
    لعنت الله کل الظالمین
    کل یوم العاشورا و کل العرض کربلا اگر دغدغه ی خدمت دارین

  2. احسنت

    بنظر دوستان ،اگه از طریق دیوان‌عدالت اداری اقدام بشه، امکان لغو آیین نامه وجود داره؟

  3. درود بر خانم قلایی و قلمشان که از زبان ما نوشتند.

    مدیران کانون ها که جایگاهشون و صندلیشون رو با ارا حداقلی و در سایه حضور کم رنگ وکلا در جلسات هیات عمومی به دست آوردند، باید بدانند که این تفسیر به رای های قانونیشون در این دو سال که هدفی به جز ایذاء و آزار داوطلب نداشته در ذهن ما باقی خواهد ماند.
    بالاخره پروانه کارآموزی ما هم مبدل به پروانه یک خواهد شد و اونوقت شما و صندلی لرزانتان خواهید بود و آرای متحد و متشکل همین کارآموزان تسهیلی.

    دوستان کارآموز سال قبل و امسال هم توجه داشته باشند که هم اکنون جمعیتی در حدود یک چهارم وکلای فعلی رو تشکیل دادند.
    انشاالله اگر این جمعیت به اخذ پروانه پایه یک نائل بشه اونوقت نیروی عظیمی خواهد داشت برای تغییر هییت مدیره کانونها.
    بنابراین صبر داشته باشید که به زودی دوران گشایش و تغییرات ساختاری در ترکیب رانت زده و انحصاری شده هیات مدیره کانونها به واسطه آرا ما فرا خواهد رسید.

  4. عرض احترام
    ما که آخر نفهمیدیم خانم قلایی کدام طرف میدان ایستاده اند؟؟!!
    یک روز طرفدار و حامی کانون وکلا و اسکودا هستند.!!!
    روز دیگر موضع خود را تغییر می دهند. !!!

    الله اعلم …

  5. باسلام
    سال ۱۴۰۲ با حیله وترفند آزمون وکالت رو بادشواری زیاد برگزار کردنند تا بگویند همه با تراز بد قبول شدن
    درسته شرافت تمام شد ولی انسانیت نمرده
    هر کاری بکنند ماهم روز خودش جبران میکنیم
    به هرحال یه عده.. که میترسند روزی جاشون بگیریم سنگ جلو پامون میزارندقسم خوردم که دهنشون سرویس کنم
    اخرای کارآموزیمه

  6. احسنت، بسیار وزین و عالی انتقادت را نوشته ای، یک جو تکبر بین مدیران کانونهای وکلا وجود دارد که نگاه بالا به پایین نسبت به مابقی وکلا و کارآموزان دارند، البته از اساتید فرهیخته، انتظار بجایی است که کمی بطور واقعی مدافع منافع صنف و معیشت و هویت و شان ایشان باشند، صرف نظر از بحث استقلال وکلا که آن هم بجای خودش است نه همه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا