اخبار کانون ها

بیانیه وکلای با سابقه قضایی کانون وکلای خراسان درباره پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال

وکلاپرس ـ جمعی از وکلای دارای سابقه قضایی کانون وکلای دادگستری خراسان در بیانیه‌ای بر ضرورت استقلال نهاد وکالت بر اساس مبانی حقوق اسلامی و نهضت جهانی و تأیید قاطبه متخصصان تاکید کردند. متن بیانیه بدین شرح است:

«سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صلّى الله علیه و آله و سلم یَقُولُ فِی غَیْرِ مَوْطِن: لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّهٌ لاَ یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَتَعْتِع» (امام علی علیه السلام)
“از رسول الله (صلى الله علیه و آله) بارها شنیدم که مى گفت: پاک و آراسته نیست امتى که در آن، زیردست نتواند بدون لکنت زبان، حق خود را از قوى دست بستاند”.

قضاوت و وکالت در طول تاریخ اندیشه های انسانی، همواره از اهمیت و جایگاه رفیعی برخوردار بوده است. این دو حرفه و مسئولیت دشوار، باید یاری دهنده یکدیگر باشند و به مثابه دو بال فرشته، عدالت را محقق نمایند.

همانگونه که استقلال برای قاضی مهم است و بدون آن، روحی در قضاوت دیده نمی شود، وکالت نیز بدون حفظ استقلال، هرگز قادر به ایفای مسئولیت اجتماعی خویش نخواهد بود.

امروز در نقطه ای از تاریخ قرار داریم که اگر به درستی حرکت نکنیم، آیندگان به نیکی از آن یاد نمی کنند. اقدام برای اصلاح مقررات وکالت در این زمان را می توان از نقاط عطف در تاریخ تحولات حقوقی دانست.

با توجه به مبانی حقوق اسلامی و نهضت جهانی و تأیید قاطبه متخصصان، استقلال نهاد وکالت(به معنای حرفه ای و از جمله لزوم برنامه ریزی درون سازمانی و همسو نبودن وکیل با نیروی قدرت تا وظیفه پشتیبانی از ستمدیده را از او نگیرد یا محدود نکند)، امری معروف و ضروری است و باید در تقویت آن کوشید.

سال ها تجربه قضایی، از جمله مشاهده وکلای مستقل در شعب قضایی تحت تصدی و نقشی که در تامین عدالت و احقاق حق داشته اند و نیز تجربه در عرصه وکالت و دشواری های آن، به ما آموخته است که وکالت غیرمستقل، قضاوت مطلوب و عادلانه ای نیز نخواهد داشت.

از این رو، بایسته است برنامه ریزی و تنظیم مقررات مربوط به وکالت، در سطح آیین نامه با رعایت مقررات از جمله ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، ضمن در نظرگرفتن نقطه نظرات قوه محترم قضاییه، به کانون های وکلا واگذار شود و اگر ضرورتی برای تغییر است با حفظ اصول استقلال نهاد وکالت، از مجرای قوه محترم مقننه و با مشارکت کانون های وکلا صورت گیرد.
به امید تعالی کشور عزیز و ایفای بهتر مسئولیت های اجتماعی

جمعی از وکلای دارای سابقه قضایی کانون وکلای دادگستری خراسان

گفتنی است علاوه برانتشار بیانیه توسط برخی از کانون های وکلای دادگستری، پیشتر برخی از قضات بازنشسته دیوان عالی کشور نیز درباره پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال، خطاب به رییس قوه قضاییه نامه‌ای نوشته و منتشر کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا