اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

سرانه وکیل تا پنج سال آینده : ۱۷۸ وکیل به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر

نگاهی به افزایش جمعیت وکلای دادگستری در لایحه برنامه هفتم پیشرفت(توسعه)

وکلاپرس- در بخشی از متن نهایی لایحه برنامه هفتم پیشرفت (توسعه) با هدف تحول قضائی و حقوقی سرانه ۱۷۸ وکیل به ازای هر صد هزار نفر پیش بینی شده است.

به گزارش وکلاپرس، روز گذشته متن نهایی مصوبه «لایحه برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران» برای سال های ۱۴۰۳-۱۴۰۷ که توسط محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم به شورای نگهبان ارسال شده بود، منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

در فصل بیست و چهارم لایحه برنامه هفتم که به امور قضائی و حقوقی اختصاص یافته، سرانه وکیل به نسبت جمعیت کشور تعیین شده است. این برای اولین بار است که مجلس قصد دارد در قالب یک قانون سرانه وکیل را مشخص کند.

۱۷۸ وکیل برای هر صد هزار نفر

بر اساس جدول منتشر شده از اهداف کمّی «سنجه های عملکردی تحول قضائی و حقوقی» سرانه تعداد وکیل دارای پروانه فعال به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۷۸ نفر تعیین شده است.

رقم ۱۷۸ نفر به معنای افزایش بیش از ۶۰ درصدی تعداد وکلای دادگستری طی ۵ سال آتی است. رشدی چشمگیر که بعید است مجلس برای بازار کار خیل جمعیتی که طی پنج سال آینده به این صنف وارد می شوند، چاره‌ای اندیشه باشد.

این در حالی است که بر اساس داده‌های موجود در صندوق حمایت، مرکز وکلا و مرکز آمار ایران، سرانه وکیل نسبت به هر صد هزار نفر حدود ۱۱۰ نفر است؛ رقمی که نسبت به سرانه وکیل در کشورهای اروپایی نظیر اتریش، سوئیس، فنلاند و سوئد بسیار بیشتر است.

از جدول شماره (۲۳) لایحه برنامه هفتم پیشرفت:

اهداف کمّی سنجه های عملکردی تحول قضائی و حقوقی

هدف کمّی در پایان برنامهواحدمتعارفسنجه عملکردی
 ۱۷۸تعدادسرانه تعداد وکیل دارای پروانه فعال به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت
 ۶۹تعدادسرانه تعداد سردفتران اسناد رسمی

گفتنی است نه در قانون برنامه پنجساله ششم توسعه(که تا پایان سال ۱۴۰۲ تمدید شد) و نه سایر برنامه های توسعه گذشته، در خصوص سرانه تعداد وکیل عدد و رقمی تعیین نشده است.

به نظر می‌رسد قصد تدوین کنندگان این بخش از برنامه هفتم این بوده تا با تبدیل سرانه ۱۷۸ نفری وکلا به قانون، علاوه بر هموار شدن راه برای افزایش تعداد وکیل در کشور، جلوی اصلاح قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گرفته شود.

لازم به ذکر است طی دو سال اجرای قانون تسهیل و اضافه شدن تعداد زیاد کارآموز به خیل وکلا و سردفتران، قوه قضائیه به جمع منقدین سر سخت این قانون پیوسته است.

بیشتر بخوانید:

‫۲۷ دیدگاه ها

  1. قانون تسهیل افق جدید برای اشتغال زایی و دسترسی راحت مردم به خدمات قضایی گفت:

    لازم به ذکر است طی دو سال اجرای قانون تسهیل و اضافه شدن تعداد زیاد کارآموز به خیل وکلا و سردفتران، قوه قضائیه به جمع منقدین سر سخت این قانون پیوسته است.
    فرمودند قوه قضاییه به منتقدان قانون تسهیل پیوسته است این همه یکی از دروغ های بزرگ نظام انحصار و رسانه های آن است
    قانون تسهیل ضربه اساسی به بنیه پوشالی نظام انحصار وارد کرد

    1. با سلام با این روند وکلا مجبورن شغل دوم داشته باشند که کیفیت کار قطعا میاد پایین خواهش می کنم مسوولین ذی صلاح به فکر درامد وکلا و بیمه و مشکلات این شغل باشند چون درامدش به شدت کم شده

  2. خوبه دیگه هر نفر می تونه چندتا وکیل داشته باشه و اضافی هم میاد… 😄
    ای خدا…

    1. نه در اون حد برا ۱۰۰ هزار نفر فقط ۱۷۸ تا وکیل خواهد بود
      مسئله این نیست مسیله اینه خیلیا پول وکیل ندارن

  3. همین الان هم همه جا تابلو وکیل می‌بینیم و معمولا هم چند نفر در یک دفتر هستند و مراجعی هم ندارند

  4. یا حضرت ابوالفضل فاجعه را ببین …. به ازای هر ۶۹ نفر یک سردفتر!!!!!! ببخشید این اعداد ۶۹ و ۱۸۷ اصلا از کجا اومده با چه فرمولی محاسبه شده …. خود این آقایون می فهمند چی کار می کنند!!!!! یعنی تعداد دفاتر اسناد رسمی حتی از وکلا هم باید زیادتر بشه….بعد شما حساب کنید یه تعداد کثیری از مردم ایران به دنیا می آن و از دنیا می روند بدون این که حتی یکبار کارشون به دفاتر اسناد رسمی بی افته اصلا چرا باید به ازای هر نفر وکیل و یا سردفتر داسته باشیم… باید به تعداد سند و پرونده وکیل و دفترخونه داشته باشیم….
    حضرات قانون گذار بیش از یک سوم قبول شدگان ازمون سردفتری ۱۴۰۱،حتی از بارگذاری و ارسال مدارک در سامانه هم خودداری کردند!!!!!

    1. شما دارید خیلی جوسازی میکنید جوری وانمود میکنید که که الان همه چی نابود میشه هیچ سردفتری به اندازه شما ناراضی نیس بعدشم شما هنوز یه کلمه. درست مرقوم نمیکنید بیفته نوشتید بی افته اون وقت منتقد قانون تسهیل هستید تو تنظیم اسناد مردم اینطوری نگارش میکنید توصیه من به شما اینه اگه واقعا از کارتون ناراضی هستید استعفا بدید دیگران گمراه و ناامید نکنید.

      1. آقا مرتضی شما که داشتید از من غلط نگارشی می گرفتید حداقل تمام تلاشتون می کرد متن بدون غلط نگارشی می نوشتید…. برادر محترم برید کتاب های نگارشی را بخونید و جایگاه استفاده از نقطه را یاد بگیرید بعد از تموم شدن جمله از نقطه استفاده می کنند… در ضمن اصل بر جدا نوشتن واژه هاست….شما هم به جای مدافع طرح تسهیل بودن یه همتی بکنید که حداقل با همین طرح تسهیل بتونید از عهده ی ازمون های حقوقی برآیید… در ضمن من هر چه قدر دلم خواست در فصای مجازی کامنت می گذارم… شما برای من تعیین تکلیف نکنید…

      2. بعدش هم کی گفته هیچ سردفتری به اندازه ی من ناامید نیست…. اگه ناامید نیستند چرا استعفا می دهند!!!!!! آقای محترم کامنت گذاشتن آزاد چه شما و چه من!!!!! من دیگران گمراه نمی کنم ولی شما که حتی وارد این مشاغل نشدید و از دور نگاه می کنید و تصور درآمد میلیارد از وکالت و سردفتری دارید باعث گمراهی جوانان ایرانی می شوید ، نه من!!!!! به جای راهنمایی من، برید مطالعه کنید ازمون های حقوقی را قبول شوید و درآمد میلیاردی داشته باشید و جوانان را امیدوار و هدایت به مشاغل حقوقی کنید!!!! سایت محترم وکلاپرس لطفا پیام های مرا تایید کنید…

        1. شما سردفتر عصبی هستید معلومه از قانون تسهیل خیلی کینه دارید ولی آرامش خودتون حفظ کنید یه نفس عمیق بکشید خوب میشید
          بعدشم من تو آزمون ها قبول شدم نگران من نشید

          1. نه عزیزم قبول نشدی!!!!! چون هیچ کدام از قبول شده ها حتی اگر مخالف کانون وکلا و یا هیت مدیره ی کانون ها باشند، موافق طرح تسهیل نیستند…. همه قبول شده های سردفتری ۱۴۰۱ همگی سردرگم هستند …. موندن چی کار کنند…. ۳۰۰۰ نفر اصلا مدارک ندادند همون اول انصراف دادن… و همین سایت و سایت اختبار چند روز پیش گزارشش منتشر شد که می تونید مطالعه کنید… شما هم همون روزی که قبول شدی و از نزدیک وکالت وسردفتری را دیدی مخالف می شی… شما از دور یه چیزکی می ببینید ولی داخل این مشاغل چیزای دیگه ایی…‌

        2. اگه از این شغل ناراحتی میتونی استعفا بدی
          برو معلم شو یا کارمند بانک یا هر شغلی که دیگه نگران ورود رقیب نباشی
          هرچند حتم دارم اگه کارمند جایی هم بشی و ماهانه ۲۰ تومن هم بهت حقوق بدن باز میای میگی فلان کارمند ۲۱ تومن میگیره
          اصلا عجز و ناله کردن تو دی ان ای توست

    2. چند وقت پیش یک ایین نامه دادن درمورداینکه یک پلاک ثبتی میتونه چند مجوز بگیره وکلا و سردفتران باید به فکر مجوز دوم باشن
      دفترخونه تو شهر تهران الان ماهی۳۰ ملیون درامد داره پول دفتریار بده و بیمه تموم میشه یعنی باسرمیا حداق ۴۰۰ ۵۰۰ ملیونی مثل یک کارمند درامد داره

  5. کانون ها رویه اشتباهی داشتند که باید با کارشناسی دقیق اشتباهات رفع می شد ولی مجلس بدون انجام تحقیق وارزیابی کاری انجام داد که کلا وکالت از بین بره این هجم از کینه اقای نقدعلی و امثال ایشان غیر قابل درکه باید به ایشان و دوستان کم سواد ایشان دست مریزاد گفت

  6. قانون تسهیل یعنی پایان انحصار و انحصارگری وآغاز شکوفایی و موفقیت جوانان
    با قانون تسهیل فقط فقط انحصارگران و کسانی که با اجرا قانون منافعشون به خطر افتاده مخالفت میکنند
    والسلام

  7. سایت وکلا پرس چرا قسمت پاسخ به سردفتر غیر فعال کردید ؟؟؟
    من قبول شدم الان دارم کارا اداری انجام میدم مشکل شما همین هست که جای همه صحبت میکنید همه داوطلبان بجز انحصارگران و حامیان آنها و رسانه ها وابسته از تصویب قانون تسهیل خشنود هستند شما حق ندارید جای همه صحبت کنید فقط از طرف خودتون حرف بزنید خیلی خوشحالم که قانون تسهیل پایانی داد بر همه این بی عدالتی ها و انحصار طلبی ها خدایا شکر
    تمام

    1. دوست عزیز قبول شدی مبارک باشه… آن شالله موفق باشید… ولی هنوز دفتر را تحویل نگرفتید و کار نکردید…. هنوز نمی دانید در این شعل چه خبر است…. شما رقیب من محسوب نمی شوید من در جای کوچکی سردفترم که امسال هیچ متقاضی نداشت…. شما دفتر را تحویل بگیر یه شش ماه کار کن بعد از آن ببینیم آیا موافق طرح تسهیل خواهی بود یا نه… ورود سالیانه ده هزار نفر به شعل سردفتری یعنی نابودی شعل سردفتری ….دوست عزیز شغل سردفتری را میزان سندها تعیین می کنه … نه تعداد افراد جامعه…. مگر افراد جامعه در طول زندگی خود چند بار به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنند؟؟؟؟؟ التماس تفکر دارم….

    1. من سال ۹۷ وکالت، سردفتری، استخدامی را قبول شدم، اگر فقط، فقط، فقط قبل از تحویل دفتر به من می گفتن سند خودرو از دفاتر حذف خواهد شد من اصلا دفتر را تحویل نمی گرفتم و همان استخدامی می رفتم … ضمن این که من از قبول شدگان سردفتری ۱۴۰۱ برای مرکز استان هستم…. و روز شنبه هم برای مصاحبه رفته بودم‌… حال و روز ویران بقیه بچه ها را دیدم… با شرایط فعلی چه این شهر کوچک و چه مرکز استان تفاوتی ندارد‌ و از سردفتری ۱۴۰۱ انصراف می دهم و فعلا در همین شهر کوچک می مانم .. من در آستانه چهل سالگی در حال مطالعه هستم که استخدامی قبول شوم و استعفا بدهم…. دوست عزیز این حق من نبود…. امیدوارم فقط ذره ایی انصاف داشته باشی و خودت را فقط یک لحطه جای من بگذاری … من چهار سال شب و روز درس خواندم که سردفتر بشم با شرایط سال ۹۷…. ولی الان سردفتری به شعل سوپر مارکتی تبدیل شده است!!!!! دوست عزیز شما حقوق خوانده اید بگویید چرا در تنظیم قانون از حق مکتسبه من صحبتی نشد!!!!!!دوست عزیز من این حرفها را برای تو نمی گویم، تو تصمیمت را گرفتی پس لازم نیست اصلا بیایی تو سایت ها این مطالب را بخوانی!!!! ولی شاید فردی مردد برای تصمیم گیری باشد اجازه بده تحقیق بکند … و ضمن این که اعتراض کردن حق ماست ….

      1. شما مشکلات شخصی را به کل آحاد جامعه تسری ندهید شاید یکی سردفتر شود ودر کارش موفق شود الان من نمی خواهم شغل سر دفتری با بیمه مقایسه کنم الان در هر شهر صدها دفاتر بیمه وجود دارد یه دفتر دفتردار فعالیت زیادی می‌کنه تلاش می‌کنه بیشتر کار می‌کنه یه دفتر نشسته نه دفترش و ماهی فوق فوقش ۵بیمه ثالث یا عمر می فروشه حالا سردفتری همینه قانون تسهیل رقابت از بین نبرد انحصار از بین بود این انحصار لعنتی پدر همه در آورده شما خبر ندارید همه وی فقط از چشم خودتون دارید میبیند تو شهر شما بازار کساد هست قرار نیست که تو بازارهای کل کشور کسادی باشه خواهش من از شما اینه فقط از طرف خودتون حرف بزنید نه کل جامعه
        انحصار سالهاست پدر همه درآورده منتها مجلس محترم پایانی داد بر همه این سالها سیاه انحصار و انحصارگران
        فقط یه جمله میگم بحث تمام میکنم
        هر کس در میدان تواناتر ماندگارتر
        موفق باشید
        یاحق

        1. نه عزیز اگر قرار بود من شغلی مثل دفتر بیمه داشته باشم لازم نبود اصلا دانشگاه برم و این همه سخت تلاش کنم بعد از ۱۸ سالگی وارد دفتر بیمه می شدن..وکالت و سردفتری برا نخبگان جامعه است و شما هم اگر شغلی در حد بیمه می خواستید لازم نیست شعل های ما ویران کنید برید دفتر بیمه افتتاح کنید!!!! الان با این حرفهای شما فرق بین فارع تحصیل دانشگاه تهران و فارع تحصیلین سایر دانشگاه‌ها چیست؟؟؟؟!! اگر قرار است نفر اول کنکور انسانی هم وکیل و سردفتر شود و هر فارغ تحصیل با هر نمره از هر دانشگاه بدون انحصار وارد وکالت و سردفتری شود فرق این دو چیست؟؟؟؟؟التماس تفکر دارم.

        2. در ضمن دوست عزیز شما هم در متن کلامت اشاره کردی که اگر در شهر من کساد است نباید به کل جامعه تسری داد… حرف من هم دقیقا همین است تعداد دفاتر را افزایش بدهند ولی با توجه به تعداد اسناد…. نه تعداد مردم شهر… شاید شهری هم بسیار هم پر جمعیت باشد ولی سندی نباشد… نمی دانم چرا ولی دوست عزیز هر چه قدر جملات شما را می خوانم بیشتر مطمئن می شوم که شما اصلا تحصیلات حقوقی ندارید‌…..بهر حال تبعات طرح تسهیل به زودی در جامعه نمایان خواهد شد‌..‌

          1. یکی از بزرگترین و مهمترین ایراد شما انحصارگران بی انصاف وحامیان و رسانه ها وابسته این است که افراد موافق قانون تسهیل را متهم به بی سوادی و بی کفایتی میکنید همگان هم فهمیدند این موضوع حنا شما دیگه رنگی نداره
            تمام

  8. برای نمایندگی مجلس و قضاوت هم سرانه رو پایین بیارید تهران با ۱۵ ملیون ۳۱ نماینده یعنی ۵۰۰هزارنفریکی قضاوتم تقریبا مشابه

  9. بنظر بنده اگر وکالت تخصصی شود و اجباری هم باشد و در کنار آن بیمه وکالت هم انجام شود تا سال های سال هم که وکیل جذب شود باز کار برای وکیل هست و هم درآمد دارند وکلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا