اخبار

انتقادات دو نماینده مجلس به قانون تسهیل در میزگرد «بعد از تسهیل»

وکلاپرس- سارا فلاحی و فرهاد طهماسبی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عصر روز گذشته در میزگرد «بعد از تسهیل» انتقاداتی را به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار وارد کردند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از فارس، میزگرد «بعد از تسهیل» با هدف بررسی فرصت‌ها، چالش‌ها و راه‌های برون رفت از آسیب‌های احتمالی قانون تسهیل  روز گذشته ۵ مهر ماه با حضور برخی از نمایندگان مجلس، کانون و مرکز وکلا و وزارت اقتصاد برگزار شد.

برخی بر این باورند که با قانون تسهیل می‌توانند معضل اشتغال را برطرف سازند

سارا فلاحی، نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش ابتدایی این میزگرد گفت: من با تصویب و اجرای قانون تسهیل مخالف بودم، اما ما با معضل اشتغال مواجه هستیم برخی از دوستان بر این باورند که با قانون تسهیل می‌توانند معضل اشتغال را برطرف سازند.

وی ادامه داد: بسیاری از تصمیمات غلط ناشی از اطلاعات نادرستی است که بر پایه آن تصمیم‌گیری می‌شود و یا برخی به دنبال انجام کارهای بزرگی در مدت زمان کوتاه هستند که این امر نیز منجر به تصمیم گیری نادرست می شود. ما می توانیم اطلاعات درست را به دست دوستان برسانیم تا تصمیمات اتخاذ شده اصلاح شود. موضوع قانون تسهیل منحصر به جامعه وکلا نیست بلکه تمامی جامعه را شامل می شود.

بیشتر بخوانید:

این نماینده مجلس با اشاره به قانون تسهیل گفت: این قانون مسیر اشتغال زایی برای جوانان بیکار را تسهیل نمی‌کند ما نمی‌توانیم برای برطرف کردن یک خطر یک خطر بزرگتر را به جامعه تحمیل کنیم.

شرایط نخبه زدایی به صورت خاموش

وی ادامه داد: در برخی از کشورهای همسایه ما دام پهن شده تا افراد ماهر را از سرزمین ما بربایند. اگر محافظت نکنیم و به‌عنوان دیده‌بان عمل نکنیم، متضرر خواهیم شد.

دکتر فلاحی گفت: بر اساس اطلاعات دریافت شده، در حال ایجاد یک شرایطی هستند که مغز علمی، سیاسی و اجتماعی و… کشور را با تزریق افرادی که نمی دانند، فلج کنند. نباید به افرادی که نمی دانند در جامعه جایگاه داده شود. متاسفانه امروز شغل‌های حساسی همانند مهندسی، وکالت، پزشکی و حتی نخبگان و… با مالیات های بالا و… مورد هجمه قرار گرفتند.

این نماینده مجلس در رابطه با وجود انحصار در برگزاری آزمون وکالت اظهار کرد:  برای شکستن انحصار نباید مسیرهای بسته را بسته تر کنند. زمانی که فهم درستی از مسائل نداشته باشیم این مسائل را به مشکلات بدون راهکار تبدیل می شود. من مخالف این شرایط نخبه زدایی به صورت خاموش هستم.

همسایه های ما به دنبال خرید مغزها و نخبگان هستند

وی ادامه داد: همسایه های ما به دنبال خرید مغزها و نخبگان هستند. اما متاسفانه ما در حال فروش نخبگان خود هستیم! بن سلمان به عنوان یک فرد ادم کش و دشمن رسانه ها شناخته می شد، این فرد تربیت شد، اقدامات اقتصادی و.. بیانگر این موضوع است. یک شاهزاده جاه طلب تغییر دادند و فضای حاکم بر عربستان را تغییر دادند و امروز سیاست، فرهنگ و دین خود را بر مبنای اقتصادی پایه گذاری می‌کند.

فلاحی با اشاره به امارات گفت: این کشورها به دنبال به چالش کشیدن داشته‌های کشورمان هستند و ما این خطرات را گوش زد کرده‌ایم. من هم همانند جامعه وکلا نگران تبعات این قانون هستم.

 باید قانونی برای اصلاح قانون تسهیل مصوب کنیم

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: زمانی که به وکالت ماهیت اقتصادی داده شود، بر خلاف آنچه در قران کریم در این خصوص عنوان شده است. شاخصه های اصلی برای یک وکیل قدرتمند و باسواد حذف شده و حتی اکنون نیز به اهداف قانون تسهیل دست پیدا نکرده ایم، از همین رو باید ما باید قانونی برای اصلاح این قانون مصوب کنیم.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: زمانی که ماهیت کسب و کاری به وکالت داده شود، شاخص هایی همانند شرافت دیگر مدنظر نیست و از وجدان کاری چشم پوشی می‌شود.  برخی از وکلا زمانی که یک خانواده برای طلاق مراجعه می‌کنند ابتدا به دنبال حفظ کانون خانواده هستند، اما زمانی که وکالت شغل دیده شود، این وجدان کاری کمتر مدنظر است و با قیمت های پایین تر صرفا پرونده ها از سوی وکلای بی سواد پذیرفته می شود.

۲۵ درصد وکلای ایلام پروانه خود را تمدید نکرده اند

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط مالی سخت برخی از وکلا گفت: اکنون بسیاری از وکلا با مشکلات مالی مواجه هستند در استان من از ۴۰۰ وکیل، ۱۰۰ وکیل پروانه وکالت خود را تمدید نکردند.

 باید به شأن و جایگاه وکالت توجه شود

در ادامه این میزگرد فرهاد طهماسبی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: متولی صدور پروانه وکالت ابتدا کانون وکلا بوده، امروز ما باید به‌عنوان نمایندگان مردم آسیب‌ها، فرصت ها و تهدیدها را بیان کنیم. مرکز وکلا به صورت موازی با کانون وکلا راه اندازی شد که این اولین آسیب بود که یک رقابتی در صدور پروانه وکالت ایجاد کرد.

طهماسبی گفت: نباید صرفا به‌علت اینکه تعداد زیادی از دانش‌آموختگان رشته حقوق بیکار هستند، برای آنان اشتغال‌زایی کنیم و برای آن‌ها پروانه وکالت صادر شود. باید به شأن و جایگاه وکالت توجه شود.

منبع: فارس

‫۹ دیدگاه ها

  1. این خانوم فلاحی چرا از انحصارگران دفاع می‌کنه به نظر من مجلس شورا اسلامی به درستی این قانون تسهیل تصویب کرد خدا خیرتون بده این انحصار شکستید دوران امضاهای طلایی تموم شد
    حامی قانون تسهیل باشیم
    دوستان مطمن باشید این قانون بی دلیل تصویب نشده بلکه کاملا کارشناسی شده هدفمند و درست تصویب شده

  2. شأن وکالت بس دیگه هرروز به گوگل نگاه می کنم شأن وکیل مقام وکیل
    این وکیل ها چه بازی از دوش مردم برداشتند اینقدر خودشیفته شدند
    بخدا رشته های دیگه هم شأنشان بالاست دکترا هوش مصنوعی اینقدر خودشیفته نیستند
    مجلس محترم دولت می خواهد جوانان سروسامان بگیرند همه بار بیکاری نباید به دوش دولت باشد مدافع فیک دم از آسیب های اجتماعی می زنند

    1. مثال هایی برای وکلای بی سواد قبل از تصویب قانون تسهیل در سالیان گذشته:خروج سوالات آزمون وکلا سال ۱۳۹۱ توسط کانون وکلای فارس که به مراجع قانونی رسید اما همان چند نفر که حتی رتبه تک رقمی کسب کردن باز پروانه وکالت داده شد یا افرادی که با سهمیه قبول میشن یا بعضی از افرادی که قسمتهای حقوقی ادارات بازنشسته میشن و بدون امتحان پروانه می گیرن

  3. بعضی ها میگن خوب وکلا پروانه تمدید نکردن بعدا تمدید میکنن ، نه عزیز عدم تمدید پروانه یعنی خاموش شدن cms یعنی غیر فعال شدن پروانه وکیل در محاکم دادگستری که به معنای عدم ابلاغ اوراق به وکیل و عدم امکان حضور در جلسات و… هست یعنی وکیل هیچ پرونده ای نداره که بخواد برای جلسات یا دادنامه و… منتظر باشه یا هیچ امیدی به اخذ پرونده در آینده نزدیک نداره و حتی پول تمدید پروانه که حدودا ۱۰ تا ۲۰ میلیون با هزینه بیمه و… میشه رو نداره بپردازه …

  4. متاسفانه وکالت جزو شغلهایی هست که هیچ وقت نمیتونی به آشکار داد بزنی بگی اوضاع معیشتی ما خرابه و یه هو غیب میشی از عالم وکالت ، حتی مزد کارگر ساده هم نداریم بیشتر اوقات ، در بین هر ۱۰۰ وکیل شاید ۵ وکیل اوضاعش از یه کارمند خوب باشه ، وکالت یعنی سراب یعنی بعد پیر شدن میتونی تو این شغل درآمد کسب کنی یعنی یه وکیل که از طریق بند د جذب شده ۳۰ برابر وکیل جوان علارغم دریافت حقوق از دولت پرونده میگیره و درآمد داره ، هیچ وقت به علم و دانش نیست در آمد تو این شغل به بند د بودن و یا به کسب تجربه به بهای از دست دادن جوانی و اعصاب و استرس هر روزه و… می باشد .
    فکرش را بکنید موکلتان به ۱۰ سال حبس محکوم شده گفتنش به نظرم سخت ترین کار دنیاست .
    بعضی وقتها که متوجه میشی جلسه دادرسی دادخواست رو اشتباه ارسال کردی …
    وقتی ۱۲ شب میری سامانه ابلاغ و متوجه میشی تجدید نظر خواهی ات رد شده و می‌تونستی کار بیشتری انجام بدی ولی وقتش رو نداشتی … تا صبح خوابت نمیبره … اینها نمونه های از استرس وکلاست ، وقتی میدونی موکلت حقه ولی طرفیت با ادله … میاد و باعث میشه پرونده رد بشه … توضیحش چقدر سخته ؟؟؟
    از یه طرفم مشکلات معیشتی اضافه بشه ؟!!! دیگه !!!
    هر روز به فکر یه شغل دیگه ای میافتی ولی وقت فکر کردن نداری … هر چند پولی هم برای شغل دوم نداری …

  5. مجلس با تصویب قانون تسهیل بزرگترین خیانت را به عدالت کرد وکیل،کارشناس ،سردفتر اگر از دانش کافی برخوردار نباشد تبدیل به معضلی غیر قابل کنترل شده و بنیان دادرسی عادلانه و حقوق ملت را متزلزل می‌کند. کسیکه چهار درس اصلی را صفر و منفی زده قبول شده الان کارنامه ها کاملا بیرون آمده و مشخص است.نتیجه این قانون راهیابی افرادی است که حوصله و توان تحلیل مباحث حقوقی را ندارند

  6. وکلایی که حتی سی ساله داره کار میکنه هستن که سواد ندارن و دادخواست اشتباه مینویسند و حتی تعهد هم ندارن که با افراد آگاه مشورت کنن و کار موکل رو دلسوزانه انجام بدن و ای کاش جای اینکه کانون وکلا بعد از قبولی افراد حداقل یکسال و نیم به بهانه های مختلف مثل برگزاری کلاس و امتحان دوباره اجازه کار به قبول شده ها نمیده فقط شش ماه آموزش فشرده یعنی آموزش نوشتن شکواییه و دادخواست و موضوعات مهم و مختلف که مردم مشکل دارن و حضور در مراجع قانونی و مهمتر اینکه درس صداقت و سالم کار کردن به افراد بده و اجازه کار بده نه اینکه یکسال ونیم تا دو سال قبول شده خجالت زده خانواده باشه و فقط به کانون باید پول پرداخت کنه

  7. من خودم درسم خوبه اما چون متاهل هستم و شاغل شیفت شب بودم و مستاجرم با سختی درس خوندم از ۱۲ نفر کم آوردم . یعنی یک سال خونه مینشستم صد درصد قبول بودم . پس این به بیسوادی نیست . روزانه به سختی مطالعه پنج شش ساعت میکردم . طرف مجرده هزار تا کلاس میره یعنی داره پول هنگفت میده قبول میشه . بعد باید به این شخص نخبه بگیم ؟! بترسیم فرار مغزها پیش بیاد ؟ انیشتین هست مگه ، وقت داشته زیاد خونده قبول شده . پس طرح تسهیل بنظرم طرح خوبیه کسی قبول شه با طرح تسهیل هم جزو زرنگ هاست . ترازم ۶۶۸۵ اومد با حد نصاب دوازده تا کم داشتم بازم خودم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا