اخبار قوه قضاییه

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره دیجی کالا، تتلو، صندوق فرهنگیان و …

وکلاپرس _ مسعود ستایشی (سخنگوی دستگاه قضا) ضمن توضیحاتی درباره تتلو، دیجی کالا و… آخرین وضعیت پرونده پدیده شاندیز و متهمان پرونده بانک سرمایه را تشریح کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، مسعود ستایشی در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، گفت: از حضور معنادار و کم نظیر مردم صبور و مقاوم و فهیم ایران اسلامی در اقصی نقاط کشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن قدر دانی می‌کنم. مردم ستون دین در حاکمیت و اعمال اراده الهی در روی زمین هستند و حاکمان نقشی جز مسئولیت پذیری در برابر مردم را ندارند.

بیشتر بخوانید:

ستایشی گفت: همچنین این حضور نشان دهنده “نه بزرگ” به جریان عقب گرد و مبین نگاه عمیق به آینده است. خون پاک شهدا اجازه هیچ گونه مسامحه نسبت به فساد و بی عدالتی و تعدی به حقوق ملت را نمی دهد. ما به نام قوه قضاییه متعهد هستیم تا مسئولیت تاریخی خود را در این راستا اجرا کنیم.

وی در ادامه فرارسیدن اعیاد شعبانیه  و روز پاسدار و جانباز را تبریک گفت.‌

کشور ما مرهون جانبازان و تلاش پهلوانان غیور و دلاوران روزهای سخت است

ستایشی  ادامه داد: کشور ما مرهون جانبازان و تلاش پهلوانان غیور و دلاوران روزهای سخت هست که در اوج سختی‌ها مردانه سینه سپر کردند و از ناموس مردم بزرگوار خود آبرومندانه دفاع کردند و فکر تجاوز به خاک پاک وطن را از ذهن دشمن دور کردند.

وی با اشاره به سفر رییس قوه قضاییه به عراق گفت: این سفر که در ادامه سفرهای مقامات عالی دو کشور در حوزه های اجرایی و قضایی انجام‌ می شود حاوی نکاتی است.  اولا نفس این سفر نشان دهنده عمق اراده و عزم دستگاه قضایی به تداوم بخشی روند دوستانه دو ملت ایران و عراق و نشانه پیوند عمیق دو ملت برای استفاده از ظرفیت های دو کشور  است.‌ این سفر به سرانجام رساندن برنامه های در دستور کار واقع شده دو کشور را نشان می دهد.

روابط سیاسی دو دولت ایران و عراق در بهترین وضعیت خود قرار دارد

ستایشی افزود: روابط سیاسی دو دولت ایران و عراق در بهترین وضعیت خود قرار دارد و این روابط دوجانبه با انجام سفر عالی ترین مقام کشور توسعه می یابد. پیگیری شهدای فرودگاه بغداد و مبارزه با تروریسم و ادامه یافتن همکاری های دوجانبه در این خصوص از اهداف سفر است و تلاش برای محاکمه سران و جنایتکاران تروریستی که دستشان به خون دو ملت آغشته شده از دیگر دستاوردهای این سفر است.

وی ادامه داد: سفر رییس دستگاه قضایی به عراق که با استقبال گرم برادران عراقی همراه بود تاکنون موفقیت آمیز و پربار بوده است.

انتزاع سازمان ثبت خلاف قانون اساسی است

ستایشی با اشاره به بازدید رییس قوه قضاییه از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برطرف ساختن نیازهای ثبتی در کمترین فاصله زمانی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی و احقاق حق مردم با استفاده از آخرین دستاوردهای تکنولوژی و… از دستاوردهای خوب سازمان ثبت است که رخ داده است. تداوم این مسیر پرشتاب نیازمند تداوم ثبات و آرامش در این مجموعه سازمانی را می طلبد. انتزاع این سازمان خلاف قانون اساسی است و جلوی قطار پیشرفت سازمان را سد می کند و هرگونه جدایی و انفکاک موجب ایجاد خلل در رسیدن مردم به عدالت و حقوق اساسی شان از جمله حق مالکیت است.

بیشتر بخوانید:

اعلام جرم دادستانی علیه دیجی کالا

ستایشی درباره اعلام جرم دادستانی علیه دیجی کالا گفت: در ۲۳ بهمن سال جاری مدیرعامل این شرکت به اتهام توهین به مقدسات احضار و تفهیم اتهام و قرار قانونی از نوع وثیقه صادر شد. ایشان با تودیع وثیقه آزاد است و پرونده متشکله در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

وی افزود: توهین به مقدسات در هر جامعه‌ای به خصوص ایران اسلامی مورد نکوهش جامعه است‌. قوه قضاییه نیز براساس قانون و مطالبه عمومی موظف به رعایت و صیانت از ارزش هاست. توهین کنندگان به مقدسات متروک و منفور جامعه هستند و نمی شود در این زمینه شوخی کرد. جامعه با ابراز نفرت و انزجار جوابش را می‌دهد و ما گریبان توهین کنندگان را رها نمی‌کنیم. همه افراد جامعه موظف به رعایت ارزش‌های اسلامی و اخلاقی هستند و قوه قضاییه اجازه هتک حرمت به مقدسات را نمی دهد. در این پرونده پس از طی مراحل تحقیق حکم‌ متناسب از طریق محاکم صادر می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: پرونده حقوقی به نام بانک سرمایه در محاکم تهران مطرح نبوده است و آنچه مطرح بوده در ارتباط با اشخاص حقیقی است که مرتکب جرایم شدند. پرونده این اشخاص یا در حال حاضر در شعب تحقیق مطرح رسیدگی است و یا با صدور کیفرخواست از طریق دادسرای تهران به دادگاه صالح ارسال شده است و در برخی هم تقاضای اعاده دادرسی پذیرش شده و در شعب هم عرض در حال دادرسی است‌ و برخی نیز در اجرای احکام در حال اجرای حکم است.

قوه قضاییه هیچ گونه مسامحه‌ای نسبت به محکومین و متهمان مفاسد اقتصادی ندارد

ستایشی تاکید کرد: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه مسامحه‌ای نسبت به محکومین و متهمان مفاسد اقتصادی ندارد و نخواهد داشت و با قاطعیت تمام با پرونده‌های از این دست برخورد قاطعانه می کند و اموال در بانک‌ها متعلق به همه مردم است و صیانت از آن و بازگشت به بانک‌ها را وظیفه خود می‌دانیم.

ستایشی درباره سید محمد امامی (یکی از محکومان اصلی پرونده بانک سرمایه) گفت: این فرد با نفوذ و با اقدام رشا و ارتشاء و پرداخت رشوه‌های کلان مبادرت به اخلال در نظام اقتصادی از طریق تحصیل مال نامشروع کرده بود که نامبرده به ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، بازگرداندن ۵۴۰ میلیارد تومان و جریمه بیش از هشت میلیارد تومان محکوم شده بود که اکنون در زندان به سر می‌برد.

وی ادامه داد: در مورد دو برادر، بهروز و فیروز ریخته‌گران از دیگر محکومان مربوط به این پرونده‌ها، فیروز ریخته‌گران آزاد شده و بهروز ریخته‌گران در حال مجازات ۲۰ سال حبس است.

بیشتر بخوانید:

ستایشی گفت: موسوی نژاد محکوم دیگر این پرونده‌ها اکنون در زندان به سر می‌برد. همچنین محمدرضا جهانبانی که به بازگرداندن حدود ۵۰۰ میلیارد تومان محکوم شده است تاکنون حدود یکصد میلیارد را بازگردانده و در مورد مابقی نیز در حال برنامه‌ریزی و تصمیم گیری برای بازگشت است و اکنون به جهت تحمل ۲۰ سال حبس در زندان است.

وی افزود: هادی رضوی با رد اعاده دادرسی باید حبس مقرر بر اساس دادنامه صادره را تحمل کند و طبق آخرین اطلاع به تشخیص سازمان پزشکی قانونی به دلیل جراحی بیرون از زندان است و به محض بهبودی به ندامتگاه خواهد رفت. همچنین وضعیت شهاب‌الدین غندالی، امیر قادری و دیگر محکومان نیز مبرهن، مشخص و قابل ارائه است.

آخرین وضعیت تتلو و داود غفاری

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره بستری شدن تتلو در بیمارستان روانی و آخرین وضعیت پرونده داود غفاری (معروف به داود هزینه) گفت: امیرحسین مقصودلو از زمان بازداشت تاکنون به هیچ عنوان اعم از بیماری جسمی یا روانی به خارج از زندان اعزام نشده است و در زندان به سر می برد. یک پرونده ایشان متضمن کیفرخواست صادره به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است و در وقت رسیدگی است و در ایام پیش رو رسیدگی می شود و در فرایند دادرسی است. پرونده های متعددی دیگری هم  دارد که اطلاع رسانی شده است.

وی درباره داود غفاری نیز گفت: برای داود غفاری با هر معروفیتی که دارد، اعلان قرمز شده است اما به دادسرای تهران معرفی نشده است و پیگیری‌های مجدانه از دستگاه‌های ذیربط شده که به زودی زود به کشور مسترد شود.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت پرونده حمید نوری

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده حمید نوری گفت: درخواست فرجام خواهی حمید نوری نسبت به دادنامه صادره در دیوان عالی کشور سوئد انجام شده، منتظر تصمیم‌گیری دیوان این کشور هستیم که آیا این درخواست را خواهد پذیرفت یا خیر.

وی افزود: پس از صدور حکم ظالمانه دادگاه تجدید نظر سوئد نسبت به حمید نوری، خانواده وی مدت ۳ ماه است که هیچ گونه خبری از او ندارند و کلیه امکانات اعم از مکالمه تلفنی به طور کلی قطع شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره بازداشت یک خبرنگار سابق که گفته شده پرونده او مربوط به خبرنگاری نیست گفت: بازداشت او به طور قطع و یقین هیچ ارتباطی با فعالیت رسانه‌ای وی ندارد. موارد مهمی در پرونده متشکله مطرح است و  پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

آخرین وضعیت پرونده انفجار تروریستی در کرمان

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده انفجار تروریستی در کرمان گفت: اغلب سرشاخه‌ها و عوامل مرتبط با این پرونده شناسایی و بازداشت شدند یا در حال بازداشت هستند.  ۳۵ نفر تاکنون بازداشت شدند و  اتهامات برخی از این افراد عضویت و همکاری با گروهک تروریستی داعش و افساد فی‌الارض از طریق معاونت در جنایت علیه بشریت است.

آخرین وضعیت پرونده پدیده شاندیز و شرکت پتروشیمی

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده پدیده شاندیز و شرکت پتروشیمی و اینکه آیا اقدامی برای دستگیری مرجان شیخ الاسلامی یکی از متهمان اصلی شرکت پتروشیمی شده است یا خیر؟ گفت: در پدیده شاندیز، مطالبات مردم و سهامداران در این شرکت جزو دغدغه‌های ما است؛ البته دادگستری کل خراسان رضوی اقدامات مناسب و موثری انجام داده است. گزارش را از دادگستری خراسان رضوی مطالبه کرده‌ام و به محض رسیدن گزارش آن را منعکس می‌کنم‌. دغدغه‌های مردم دغدغه‌های ما است.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده بازرگانی پتروشیمی گفت: در این پرونده صرف نظر از اسمی که گفتید، احکام ۵ نفر از متهمان اجرا شد و ۳ نفر در مرحله اجرای حکم است و در حال تحمل حبس اند و اعاده دادرسی ۳ نفر پذیرفته شده و پرونده به شعبه هم عرض ارسال شده و در حال رسیدگی است و ۴ نفر از محکومین تحت تعقیب‌اند و پیگیری‌های مجدانه‌ای برای دستگیری آنها می شود.

وی افزود: بخشی از عوائد مالی این پرونده وصول شده و بخشی دیگر در مرحله اجرای احکام و شناسایی اموال برای رد مال است و موجدانه پیگیری می شود. قسمتی از پرونده مفتوح است و با صدور کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شده است. اتهام در پرونده مورد بحث مشارکت و معاونت در اخلال عمده و کلان اقتصادی از طریق اخلال در توزیع ارز صادرات محصولات پتروشیمی شرکت‌های تولید کننده است و اتهام  برخی از متهمان  تحصیل مال از طریق نامشروع است‌. پرونده‌های دادگاه‌های ویژه با جدیت و قاطعیت و منطبق با موازین شرعی و قانونی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اطلاع رسانی می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا