یادداشت

بزرگترین آفت قانون تسهیل و سایر مصوبات ناسنجیده مجلس، ایجاد شکاف در بدنه جامعه وکالت است

وکلاپرس- مرضیه سرائیان عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان با اشاره به فضای ایجاد شده از انتشار کارنامه های پذیرفته شدگان آزمون وکالت ۱۴۰۲ طبق قانون تسهیل، در یادداشتی، خواستار پذیرش وضعیت موجود و حفظ اتحاد در بدنه نهاد وکالت شده است.

به گزارش وکلاپرس، نتایج آزمون وکالت ۱۴۰۲ مطابق با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، روز ۲۱ شهریور ماه منتشر شد و به دنبال آن موجی از کارنامه های پذیرفته شدگان در شبکه های مجازی انتشار یافت که مورد انتقاد وکلا و برخی مدیران نهاد وکالت قرار گرفت.

بعد از یادداشت وکیل علی علیزاده در باب ضرورت حفظ اتحاد و در نظر گرفتن خیر جمعی، وکیل مرضیه سرائیان نیز در یادداشتی دیگر تاکید کرده است که: نه تنها ما حق اسائه ادب به کارآموزان جدید را نداریم بلکه در مقابلشان دو چندان هم مسئولیم.

عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری اصفهان همچنین فعالیت های اسکودا را مورد نقد قرار داده و عنوان داشته است: شایسته است اسکودا مدتی از تشکیل کارگروه های متفاوت و زیر مجموعه سازی های غیر ضروری و همایش های مناسبتی دست بردارد و با تشکیل ستاد بحران از روسای کانون ها به این معضلات جدی رسیدگی نماید.

بیشتر بخوانید:

متن  کامل یادداشت این وکیل دادگستری که در حساب اینستاگرامش منتشر شده است، به شرح زیر است:

از مباحث داغ امروز جامعه وکالت، قبولی جمع کثیری از داوطلبان آزمون ورودی کانون وکلا بر اساس قانون تسهیل است.

مدیران نهاد وکالت و فعالین صنفی هنوز از شوک مصوبات مجلس انقلابی خارج نشده بودند که با شنیدن آمار بالای ورودی کارآموزان جدید و تراز های بی بدیل در شوکی مجدد فرو رفتند و در اولین واکنش ها شاهد رونمایی وسیع از کارنامه های پذیرفته شدگان بودیم که واویلا حقوق مردم با این وکلای بی سواد چه خواهد شد؟

پذیرفته شدگان جدید نیز در کامنت ها و استوری های خود معترض شدند که مگر شما خودتان چه کردید و مگر نه آنکه با یک آزمون ساده از متن قانون به جرگه وکلا پیوسته و به سالی بار خود بستید.

از آن‌جا که موضوع حیثیتی بود اینبار با رونمایی دیگری از کارنامه های وکلای قبل از قانون تسهیل با تراز ها و رتبه های افتخار آفرین روبه شدیم که ببینید ما اینگونه بودیم، هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد.

که البته رتبه های برتر آزمون اخیر هم در این میان معلق بودند و با انتشار کارنامه های خود به گونه ایی گویا از قانون تسهیل اعلام برائت می‌نمودند.

ضمن اعلام مخالفت با این نوع برخوردهای سطحی، غرض آنکه، مدیران نهاد وکالت و فعالین صنفی باید توجه بفرمایند، بزرگترین آفت قانون تسهیل و سایر مصوبات ناسنجیده و ناصواب مجلس، ایجاد شکاف در بدنه جامعه وکالت است و در راستای سیاست های حاکمیتی؛ در جهت تضعیف تنها نهاد مستقل مدنی کشور ایران می باشد.

اینک بالغ بر سیزده هزار کارآموز به کانون وکلای دادگستری ایران پیوستند که من بعد جزئی بزرگ از بدنه وکالت خواهند بود و نظرات، آراء و فعالیت حرفه ای و صنفی ایشان بالتبع بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

پس جای درنگ است که به جای رونمایی از وضعیت های علمی و دامن زدن به این شکاف داخلی، به راهکاری درست اندیشید.

شاید شایسته است اسکودا مدتی از تشکیل کارگروه های متفاوت و زیر مجموعه سازی های غیر ضروری و همایش های مناسبتی دست بردارد و با تشکیل ستاد بحران از روسای کانون ها به این معضلات جدی رسیدگی نماید.

شاید باید به دیدی دیگر نگریست که نه تنها ما حق اسائه ادب به کارآموزان جدید را نداریم که در مقابلشان دو چندان هم مسئولیم.

مدیران وکالت باید به فکر جلسات توجیهی و معارفه برای این عزیزان باشند که آقا و خانم محترمی که تشریف آورده اید تازه اول بسم الله خواهد بود و برای کسوت وکالت توانایی ها و مهارت ها و صبوری بالایی نیاز است.

چه بسا بسیاری از این دوستان مجاب گردند که مسیر اشتباه را انتخاب کرده اند و قانون گذار خردمند در وضع قانون تسهیل حتی صلاح ایشان را در نظر نگرفته است. سپس باید به فکر پرورش و تربیت وکیل حرفه ای در دوران کارآموزی وکالت بود و لاجرم در گامی بلندتر باید به جدیت به سمت وکالت تخصصی حرکت کرد تا با تخصصی کردن وکالت، زمینه آموزش بیشتر وکلا و ارتقاء کیفیت وکالت فراهم شود..

لذا با پذیرش وضعیت کنونی و مسئولیت پذیری، از گسترش شکاف در بدنه وکالت خودداری کنیم.

‫۷ دیدگاه ها

  1. قصد اسائه ادب ندارید ولی در واقع دارید
    حرف زدن شما مانند یکی از اعضای کانون مرکز است که میگوید هرکس نسبت به هزینه انتقال ناراضی است درخواست خود را پس بگیرد و مبلغی که وکلا میدهند هبه است
    آخه این چطور حرف زدن است ، بیچاره موکل هایی که شما وکیل آنها هستید چون مشخص است با این طور حرف زدن قطعا در پرونده هایی که داشته اید محکوم شده اید.

    مٹل
    مبالغ پرداختی بابت انتقال هبه و با رضایت است بعد میگویند هر کس ناراضی هست میتواند درخواست خود را پس بگیرد و انتقال هم کان لم یکن خواهد شد

  2. این خانم محترم عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری هم همون نگاه غلط رو به پذیرفته شدگان ذیل قانون تسهیل دارند صرفا از ادبیات محترمانه ایی برای تخطئه و طعن و کنایه اونها استفاده کردند. این رو میشه از این جمله فهمید:
    “چه بسا بسیاری از این دوستان مجاب گردند که مسیر اشتباه را انتخاب کرده اند”
    در واقع وقتی ایشون از واژه مجاب شدن استفاده می کنه یعنی اینکه عقیده دارند مسیر این پذیرفته شده ها اشتباهه و فقط عقیده به این موضوع ندارند و باید اونها رو مجاب(شما بخوانید شیرفهم) کرد! به واقع این جمله خبر از باطن عقیده این سرکار خانم میده.
    ایشون هم پذیرفته شده های تسهیلی رو افراد اشتباهی می داند.
    و البته به یک دروغ هم متوسل میشن این دروغ هم اینه که پذیرفته شده های برتر امسال رو افرادی دونسته که با انتشار کارنامه خودشون
    “گویا از قانون تسهیل اعلام برائت کردند”
    که این هم البته کذبه. چند نفر اول ازمون و در راس اونها نفر اول ازمون صراحتا اظهار نظرهای سخیف برخی افراد و اعضا هیات مدیره کانونها و اسکودا رو مورد انتقاد قرار دادند

    النهایه
    بنده فکر میکنم که این دودستگی ایجاد شده.اینکه کدوم جناح ذیحقه هم مشخص نیست.
    زمانی طرف ذیحق مشخص میشه که وکلای غیر تسهیلی علی الخصوص وکلای با سابقه ۱۰ سال و بیشتر ملزم به شرکت در ازمونهای مشابه ازمون امسال بشن و با داوطلبین تسهیلی رقابت علمی داشته باشند تا عیار علمی شون مشخص بشه که بحمدالله اکثریتشون جرات و جسارت این خود ازمایی رو ندارند. بهانه های مضحک و واهی و توام با مغلطه هم ردیف می کنند برای این امتناع که خب واقع امر رو نمی تونه لاپوشانی کنه.
    ولی اونچه که مسلمه اینه که برنده نهایی این دو دستگی هم همین پذیرش شده های زخم خورده تسهیلی هستند. این گروه بزرگ تا دو سال دیگه حق رای در هیاتهای عمومی کانونها رو پیدا خواهند کرد و به راحتی ترکیب بدترکیب هیات مدیره های فعلی کانونها رو که غالبا با حداکثر ۵-۱۰ درصد ارا وکلای واجد شرایط عهده دار سمت شده اند و به این اتش تفرقه دامن زدند عوض خواهند کرد.
    موضوعی که به طور تلویحی در حرفهای سرکار خانم عضو هیات مدیره کانون اصفهان هم البته منعکس شده :
    “من بعد جزئی بزرگ از بدنه وکالت خواهند بود و نظرات، آراء و فعالیت حرفه ای و صنفی ایشان بالتبع بسیار تاثیر گذار خواهد بود”

    1. به نظر من برای بررسی سطح علمی وکلای با سابقه و تازه کار یکبار امتحان جامعی از کل وکلا برگزار کنید تا وکلای محترم نسبت به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کم لطفی نکنند و میزان سواد کلیه وکلا مشخص بشه دوستان که معتقد به بی سوادی وکلای تسهیل هستند می‌توانند بفرمایند وکلای قبل از تحصیل در کدام دانشگاهها درس خواندن مگه عموم وکلا فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی نیستند همه همان اساتید سالهای گذشته هستند که هنوز بازنشسته نشدن .لذا افرادی که مخالف این قانون هستند اول میزان تحصیلات خود و نحوه فارغ‌التحصیلی و در کدام دانشگاه تحصیل کرده اند را به عموم اعلام کنند تا وجه تمایز آنها مشخص گردد .به اعتقاد من باید هر فارغ تحصیل حقوق وکیل شود با این تفاوت که سطح تراز دانشگاه و یک امتحان تشریحی میزان و معیار وکیل برای گرفتن پرونده باشد نه چند سوال تستی معیار سنجش باشد

  3. خدایا این چه ادبیاتی هست که مدام استفاده می کنید
    “بزرگ ترین آفت “یعنی انگار آفات فراوانی وجود دارد در این قانون. لابد یکی از آفات متعدد بنده هستم
    فقط بشمارید چقدر الفاظ بی ادبانه و هتاکانه بخاطر دو آزمون وکالت اخیر حواله کارآموز ها کردید
    بخدا در کره شمالی هم کیم جون اون اینطور با دشمنان هم حرف نمیزنه

  4. قانون تسهیل مشکل داره اوکی قانون تسهیل قصد و عرض داشتن درست.. اما این دلیل نمیشه هر نوع کاری از دستتون بر بیاد انجام بدهید علیه دانشجویان و داوطلبین… مثلا حتما باید مدرکت قبل ثبت نام اماده باشه؟ خب اگه فردای ثبت نام و قبل از ازمون اماده شد مگه مشکلی داره و فرقی ایجاد میکنه؟ هر جور بی ادبی صریح و ضمنی هم انجام دادید… اصلا هم حاضر نیستید قبول کنید ی بخشی هم خودتان مقصرین و اشتباه کردید. اینجا فقط داوطلب بیچاره رو تنها و ضعیف گیر اوردید و نکاه عاقل اندر سفیه می کنید کانه خودتان مادر زاد حقوقدان بوده اید..

  5. به نظرم باید ظرفیت گذاری انجام بشه که سیل عظیم روانه نشن ..مثل پزشکی باید محدودیت بشه و فقط درب دانشگاه ها رو گل گرفت که چرا انقد فارغ تحثیل روانه جامعه کرد ..تا انقد پشت سر گویی نشه رودرو حرف زد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا