اخبار دولتویژه

وزیر دادگستری : لایحه جامع وکالت با همکاری معاونت حقوقی قوه قضاییه و وزارت دادگستری در حال تدوین است

امین حسین رحیمی: با قانون تسهیل طی یکسال ۵۰ درصد به جمعیت وکلا اضافه شد

وکلاپرس _ وزیر دادگستری ضمن تاکید بر اجباری شدن حرفه وکالت و تأثیر آن بر کاهش پرونده‌ها و تدوین لایحه جامع وکالت، اعلام کرد با اجرای قانون تسهیل طی یک سال جمعیت وکلا ۵۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش وکلاپرس به نقل از میزان، امین حسین رحیمی (وزیر دادگستری) در مراسم گرامیداشت روز حقوق عامه و سالروز تاسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، گفت: در روز‌های گذشته دو مناسبت داشتیم، یکی روز جمهوری اسلامی و اهداف امام (ره) که در ۱۲ فروردین به ثمر نشست و این اهداف در قانون اساسی ذکر شده که مهم ترین آن اجرای عدالت و احقاق حق است.

امین حسین رحیمی افزود: یکی دیگر سالروز شهادت امیرالمومنین (ع) بود. ایشان را به قضاوت بسیار می‌شناسند. این دو موضوع و روش قضاوت حضرت امیر (ع) را باید دید که  چقدر به آن نزدیک شدیم.

جایگاه وکلا در ارتقای امنیت قضایی بالاست

وزیر دادگستری ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب، کار‌های بسیاری انجام شده و حرف‌های زیادی برای گفتن داریم اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم به اهداف مان برسیم که ارتقای امنیت قضایی و اجرای عدالت و احقاق حق قضایی یکی از موارد است. امنیت قضایی از طریق مراجع قضایی اتفاق می‌افتد.

رحیمی گفت: جایگاه وکلا در ارتقای امنیت قضایی بالاست و اگر گفته می‌شود قاضی و وکیل دو بال فرشته عدالتند، درست است به شرطی که هر دو دغدغه اجرای عدالت داشته باشند که در مرکز وکلا الحمدالله این گونه بوده است و باید تلاش کنیم امنیت قضایی را ارتقا دهیم که هر مظلومی بهره احقاق حق از طریق وکالت و مراجعه به وکیل قوی را داشته باشد و افرادی که مرتکب جرم نشدند امید داشته باشند که وکیل قوی از ان‌ها دفاع می‌کند.

بیشتر بخوانید:

وی تاکید کرد: کارشناسی ابزار کشف واقعیت است و بسیار  مهم است و باید کارشناس امین باشد و هرچه بتوانید آن را تقویت کنید جا دارد.

باید قبل از هر اقدامی از وکیل و مشاوره حقوقی استفاده کنیم

رحیمی افزود: وکالت تخصصی مهم است و اگر وکیل تخصصی وارد موضوع شود حتی اگر قاضی به دلیل کثرت کار‌ها متوجه موضوع نباشد، آن را متوجه می‌شود لذا سواد کارشناس و وکیل مهم است.

این وزیر دادگستری در مورد توسعه وکالت، بیان کرد: در کشور ما وکیل زمانی نیاز است که اتفاق می‌افتد، ولی در دنیا این طور نیست و قبل از انجام کار به وکیل مراجعه می‌کنند و پرونده هایشان هم کمتر است، لذا باید فرهنگ مراجعه به وکیل با قانون‌گذاری و کار فرهنگی گسترش دهیم که قبل از هر اقدامی از وکیل و مشاوره حقوقی استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:

با قانون تسهیل طی یک سال ۵۰ درصد به جمعیت وکلا اضافه شد

رحیمی گفت: با قانون تسهیل طی یک سال ۵۰ درصد وکلا افزایش یافته است، چه کنیم که از آن‌ها استفاده کنیم و برای این موضوع باید حوزه وکالت را توسعه دهیم. اگر به طرف اجباری شدن وکالت در بسیاری دعاوی حرکت کنیم، امکان‌پذیر است و باید موضوع هزینه‌اش را هم حل کنیم و اجباری شدن وکالت موجب کاهش پرونده‌ها و ارتقای جایگاه وکالت می‌شود.

وی گفت: تدوین لایحه جامع وکالت در معاونت حقوقی با همکاری وزارت دادگستری در حال انجام است. ما معتقدیم قانون وکالت باید بازنگری شود و قانون تسهیل اگر  نیاز است اصلاح شود در لایحه دیده شود و باید لایحه جامعی را آماده کنیم. هم دولت و هم قوه قضائیه حمایت خود را از جامعه وکالت برای ارتقای امنیت قضایی اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

باید قاضی و وکیل شأن یکدیگر را رعایت کنند

رحیمی ادامه داد: سلامت وکلا و کارشناسان مهم است. جایگاه وکلای مرکز وکلای قوه قضائیه که منتسب به قوه قضائیه هست از جهت سلامت مهم است. اگر وکلا هم شان قاضی اند پس در سلامت هم باید رعایت کنند.

این وزیر دادگستری در پایان گفت: رعایت شان وکیل و قاضی مهم است و باید هر دو رعایت شئون هم را داشته باشند.

منبع: میزان

بیشتر بخوانید:

یک دیدگاه

  1. خداوکیلی پیش از تصویب اجباری شدن تعیین وکیل به وضعیت وخیم اقتصادی مردم توجه شود.نشود خدای نکرده مردم بدلیل هزینه گرفتن وکیل اجباری از طرح دعاوی خود درمحاکم منصرف شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا